آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

کنگره آمریکا: موافق امتیازات داده شده به ایران در مذاکرات وین نیستیم/ نامه نمایندگان به بلینکن برای توضیح درباره برجام



کنگره آمریکا،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور از مذاکره با ایران و احتمال توافق با تهران ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش دیده بان ایران، گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه و دو عضو دموکرات کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، مخالفت خود را از احیای توافق هسته‌ای با ایران ابراز کردند.

 

آکسیوس نوشت؛ این نامه که توسط جیمز کومر، عضو کمیته «نظارت و اصلاحات» مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده است، بر نگرانی نمایندگان جمهوری‌خواه از گزارش‌های دریافتی درباره مذاکرات هسته‌ای وین تأکید کرده و تصریح می‌کند، «هیچ دلیلی وجود ندارد که مالیات شهروندان آمریکایی برای کشوری خرج شود که حامی تروریسم است.»

 

علاوه بر جمهوری‌خواهان کمیته «نظارت و اصلاحات»، نمایندگانی مانند گلن گروثمن، عضو کمیته فرعی امنیت ملی و ویرجینا فاکس، نماینده ایالت کارولینای شمالی نیز این نامه را امضا کردند.

 

قانون‌گذاران آمریکایی در بخشی از این نامه عنوان کرده‌اند:« هنگامی که ایران در موقعیت دستیابی به قدرت هسته‌ای قرار بگیرد، می‌تواند آن را علیه ملت ما و یا متحدین ما استفاده کند.»

 

آن‌ها با «زیر سوال بردن انگیزه‌های» جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از احیای برجام افزودند: «اقدام بایدن در عدم اجازه برای دسترسی گسترده به منابع نفتی و گازی داخلی، انگیزه‌های او برای دستیابی به توافقی که ممکن است به ایران اجازه صادرات نفت بدهد را زیر سوال می‌برد.»

 

این نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره در ادامه نامه خود به بلینکن تأکید کردند، رئیس‌جمهوری این کشور موظف است کنگره را از هرگونه اقدام آمریکا در مذاکرات هسته‌ای وین «به صورت کامل» و هم‌اکنون مطلع کند.

 

آن‌ها با اشاره به استعفای چهار عضو هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در وین و کناره‌گیری از مذاکرات هسته‌ای گفتند:«ما درباره کناره‌گیری برخی اعضای کلیدی وزارت خارجه آمریکا به‌دلیل راهبرد دولت در مذاکرات، سوال‌هایی داریم.»

 

دان شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل که در تیم رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران حضور داشت، هفته گذشته تیم مذاکره‌کننده این کشور در وین را ترک کرد.

 

سه عضو هیئت مذاکره‌کننده آمریکا، پیشتر در ماه ژانویه این تیم را ترک کرده و از مقام خود استعفا داده بودند.

 

بر اساس گزارش «هاآرتص» این سه نفر از جمله ریچارد نفیو، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، بر این عقیده بودند که رابرت مالی «امتیازات بیش از حدی» به تهران می‌دهد.

 

به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات هسته‌ای وین به نقطه «توافق نهایی» رسیده بود اما درخواست روسیه برای دریافت تضمین کتبی از آمریکا جهت حفظ حقوق تجاری با تهران و سپس درخواست ایران برای خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، این مذاکرات را متوقف کرد و هیئت‌ها به کشورهای خود بازگشتند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------