آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

روایت عضو کمیسیون امنیت ملی از جلسه‌ای درباره برجام در مسکو/ ایران پیشنهاد آمریکا را نپذیرفت



اخبار,اخبار امروز,خبرهای جدید
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به همراهی اش با وزیر خارجه برای سفر به مسکو و رایزنی با وزیر خارجه روسیه درباره برجام گفت که در این جلسه عنوان شد که روس ها برجام را به موضوع اوکراین گره نزنند.

به گزارش ایسنا، فداحسین مالکی درباره آخرین تحولات در خصوص برجام گفت: سکوت خبری که درباره برجام اما و اگرهای زیادی را در جامعه و در مجلس به وجود آورده به طوری که ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که قانون اقدام راهبردی برای منع تحریم ها در نظر گرفته نشود. در همین راستا نمایندگان در بیانیه ای بر لزوم اخذ تضمین از غربی ها در برجام تأکید کردند که این دغدغه مجلس است.

 

وی ادامه داد: موضوعاتی منتشر شده که در پی آن ممکن است آنچه می خواستیم، حاصل نشود؛ آمریکایی ها بعد از بحران اوکراین به دنبال این هستند که موانع ایجاد کرده و زمان مذاکرات را طولانی کنند. از دید آمریکایی ها و غربی ها برجام دیگر به عنوان اولویت اول تلقی نمی شود و برای آن ها اوکراین خیلی مهم است؛ لذا سعی می کنند درباره خیلی از موضوعاتی که پذیرفته بودند ان قلت بیاورند. در واقع به عبارت عامیانه می خواهند موضوع را کش دهند چون اولویت اول آنها بحث اوکراین در برابر روسیه است.

 

مالکی در ادامه صحبت های خود گفت: بازی اخیر آمریکایی ها و سناریوی جدید آنها این است که زمان بیشتری برای صرف برجام بگذارند به طوری که به گفته یکی از مقامات غربی اگر مذاکرات ۱۰ ساعت به طول انجامد ۹ ساعت آن مربوط به اوکراین و یک ساعت مربوط به برجام است، این یعنی برجام از حالت گذشته خارج شده و این با این روند قدری مشکلات ما بیشتر می شود.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی توضیح داد: آمریکایی ها می گفتند که روس ها به دنبال ایجاد مانع در برجام بوده و شرط و شروطی گذاشتند. همان زمان ما سفری به مسکو داشتیم. در این سفر آقای امیرعبداللهیان از دولت و من از مجلس حضور داشتم. در جلسه در مسکو مشخص شد که بحران اوکراین و بحث هسته ای دو موضوع جداگانه است. روس‌ها این موضوع را پذیرفتند اما دوباره آمریکایی‌ها بازی دیگری راه انداختند. بر همین اساس تأکید ما این است که باید براساس اصول خودمان حرکت کنیم.

 

وی درباره اینکه آیا روس ها می خواستند در مذاکرات گره ایجاد کنند، گفت: ما جلسه فشرده شش ساعته ای با آقای لاوروف و معاونان آقای پوتین داشتیم. در آن جلسه روس ها پذیرفتند که برجام را به اوکراین گره نزنند چون برجام یک جنبه دیگری است و باید روند خود را طی کند و اوکراین هم موضوع دیگری است. ما در آن جلسه درباره اوکراین صحبت هایی داشته و سیاست ایران را اعلام کردیم.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیحات تکمیلی با اشاره به تحریم علیه روس ها بعد از موضوع اوکراین گفت: به دنبال این اتفاق هیئتی از جمهوری اسلامی به مسکو رفت. مباحث فشرده ای انجام شد. مرتبا آقای لاوروف با آقای پوتین صحبت می کرد. خروجی این بود که برجام روال گذشته را داشته و برجام را به اوکراین گره نزنند.

 

وی در پایان درباره رویکرد ایران در چنین شرایطی گفت: قرار شد جمهوری اسلامی ایران رایزنی ها را داشته باشد و روال سریع‌تر پیش رود. البته آمریکا و غربی ها دنبال امتیازات خاص هستند. دغدغه مجلس این است که مبادا ایران به آمریکا امتیازات خاص بدهد که در قانون نیامده است. قطعا این موارد با وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده در میان گذاشته خواهد شد.

 

 ***

 

آمریکا پیشنهاد ایران که نماینده اروپا به واشنگتن برد را رد کرده است

لارا روزن در خبرنامه «دیپلماتیک» نوشت: منابع دیپلماتیک به من می‌گویند که انتظار می‌رفت ایالات متحده در روزهای اخیر پیشنهادی جدید به ایران ارسال کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 

در ادامه این مطلب آمده است: دیروز (8 آوریل) یک دیپلمات غربی به من گفت: "به نظر می رسد ما هنوز منتظر پاسخ های ایالات متحده هستیم. اما همه چیز دارد گیج کننده می شود.

 

منابع گفتند، پیشنهاد ایالات متحده در پاسخ به پیشنهادی از سوی ایران است که انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در اوایل هفته گذشته به واشنگتن ارائه کرد، که ایالات متحده آن را کاملا غیرقابل قبول خواند.

 

پیشنهاد ایران، از طریق مورا، به دنبال عدم پذیرش ایده ایالات متحده توسط تهران بود. براساس طرح آمریکا، قرار بود در ازای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی، دو طرف توافق کنند که مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند.

 

 ***

 

ایران پیشنهاد آمریکا را نپذیرفت

رویترز از قول یک دیپلمات ایرانی: تهران پیشنهاد ایالات متحده برای قرار گیری نیروی قدس سپاه در لیست سازمان های تروریستی را در ازای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی رد کرد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------