آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

امیر عبداللهیان: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ایران در یکی از بانک‌های خارجی به دست آمده است



امیر عبداللهیان و وزیر خارجه عراق،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
وزیر خارجه گفت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیأتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی انجام و درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای را به عمل آوردیم.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در دیدار فواد حسین وزیر امور خارجه عراق گفت: توافقی درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیاتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی، اقتصادی و وزارت خارجه انجام دادند و درخصوص درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای به عمل آمد.

 

امیرعبداللهیان افزود: امروز درباره موضوعات دوجانبه گفت و گو کردیم که از جمله آن موضوعات تأکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا قادر باشیم رفت و آمدهای اتباع دو کشور را از طریق مرزهای زمینی گسترش دهیم. صنعت توریسم میان دو کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه هرچه بیشتر مناسبات ایفا کند.

 

امیرعبداللهیان بیان کرد: امیدواریم طرف عراقی این موضوع را که اتباع دو کشور بتوانند با خودروهای شخصی و خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر سیاحتی و زیارتی داشته باشند، پیگیری کند.

 

وی تصریح کرد: در ماه‌های آینده می‌توانیم روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم. در هفت ماه گذشته دولت آیت‌الله رییسی، حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.

 

وزیر امور خارجه گفت: در این دیدار بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تأکید و از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم. همچنین بر اهمیت گفت‌وگوهای منطقه‌ای تاکید و از تلاش‌های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگوهای ایرانی - سعودی استقبال کردیم.

 

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هرچه بیشتر باشد.

 

وی یادآور شد: همچنین در این دیدار بر تحولات و استقبال از برقراری آتش بس در یمن و تاکید بر لغو محاصره انسانی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی اتفاق نظر داشتیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: بر این موضوع که در سوریه بخش‌هایی از خاک این کشور در اشغال پایگاه‌های نظامی است مخالفت خود را اعلام می‌کنیم چرا که مردم سوریه باید در سایه استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده خود تصمیم‌گیری کنند.

 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در این دیدار درخصوص آخرین تحولات در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردیم و از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان هم حمایت می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه اتفاق ناگواری در مقابل سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات رخ داد، اظهار کرد: دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کردند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز هم جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور مقابل نمایندگی‌های ایران با تقدیم گل نشان دادند دشمنان مشترک دو کشور قادر نیستند با توطئه‌افکنی موجب بروز مشکلات و ناامنی در مرزهای مشترک و روابط دو کشور شوند.

 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌داند.

 

***

 

وزیر خارجه عراق: گفت وگوها میان ایران و عربستان ادامه پیدا می‌کند

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد: گفت وگوهای ایران و عربستان ادامه داشته و برای مدتی متوقف شد امیدواریم که دور بعدی گفت وگوهای دو کشور برگزار شود.

 

فواد حسین در نشست خبر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه افزود: با ایرانی‌ها موضوع ثابتی درخصوص زیارت عتبات مقدسه و چگونگی تسهیل این سفرها داریم که امیدواریم بتوانیم آن را تسهیل کنیم.

 

وی ادامه داد: امنیت جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار مهم و مرتبط با امنیت منطقه است. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی با قدرت میان دو کشور وجود دارد. زمانی که مشکل امنیتی پیش آید باید راه گفت‌وگو را در پیش گیریم.

 

وزیر امور خارجه عراق عنوان کرد: درها برای گفت وگوها در عراق باز است و امیدواریم این درها در تهران هم باز باشد تا گفت‌وگوهای فشرده‌ای را در باب مسائل امنیتی باز کنیم.  

 

حسین خاطرنشان کرد: برادران ایرانی شکایت‌هایی درخصوص برخی مسائل امنیتی دارند که باید با صراحت در این زمینه صحبت کرد و از راه‌های دیپلماتیک و گفت‌وگو مشکلات را حل کنیم.

 

وی تصریح کرد: در این دیدار درباره گفت‌وگوهای میان عربستان و ایران نیز رایزنی و تبادل‌نظر انجام شد.

 

وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: وزیر امور خارجه ایران درباره افغانستان صحبت‌هایی را مطرح و دیدگاه جمهوری اسلامی را در این زمینه عنوان کرد.

 

حسین افزود: ما درخصوص کشور افغانستان با جمهوری اسلامی ایران درباره این موضوع که باید حکومتی فراگیر در این کشور تشکیل شود هم‌نظر بودیم که این دولت دربرگیرنده همه اقوام و طرف‌های افغانستانی باشد چراکه افغانستان نیازمند ثبات است.

 

وی خاطرنشان کرد: عراق از آتش‌بس در یمن استقبال کرده و همه طرف‌هایی که در تحقق آتش‌بس نقش داشتند قدردانی می‌کند و امیدواریم با گفت و گوها رنج یمن پایان یابد.  

 

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه در سوریه نیازمند ثبات هستیم، اظهار کرد: ثبات سوریه بر عراق مستقیما تاثیرگذار است چراکه بی‌ثبات در سوریه تاثیر منفی بر عراق دارد لذا باید به سوریه کمک کرد تا ثبات و امنیت در این کشور برقرار شود و ما از همه تلاش‌ها در این خصوص حمایت می‌کنیم.  

 

حسین گفت: گفت‌وگوها میان ایران و عربستان ادامه داشته اما برای مدتی متوقف شد و امیدواریم دور بعدی گفت‌وگوها میان ایران و عربستان برگزار شود.

 

وی ادامه داد: گفت وگوها تاکنون در چارچوب مشارکت دستگاه امنیتی دوطرف بوده و از سوی جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی از وزارت خارجه حضور داشتند اما چارچوب گفت‌وگوها میان دستگاه‌های امنیتی بوده که امیدواریم نشست بعدی به‌زودی برگزار شود.

 

وزیر امور خارجه عراق بیان کرد: گمانه‌زنی‌هایی درباره زمان این نشست مطرح شده لذا به صراحت نمی‌توانیم درباره زمان نشست صحبت کنیم.  

 

حسین تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم از گفت‌گوهای بسته و محرمانه به گفت‌ وگوهای علنی برسیم.

 

وی آتش‌بس در یمن را حاصل تلاش طرف‌های منطقه‌ای، یمنی و بین‌المللی دانست و گفت: این آتش بس می‌تواند از دلایلی باشد که زمینه از سرگیری گفت‌وگوها را فراهم سازد که به گفت‌وگوهای دیپلماتیک و غیرمحرمانه برسیم. بخشی از گفت‌وگوها درباره مسائل منطقه‌ای بود که عراق نقش پررنگی در این زمینه داشته است.  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------