آخرین اخبار سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان/ موسوی به ایران باز می گردد

به گفته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، ماموریت آقای موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو پایان یافته است. به گزارش تسنیم، یک منبع آگاه در وزارت خارجه اعلام کرده که…

نماینده مجلس: مجوز مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صادر شده بود اما عده معدودی در داخل جلوی آن را گرفتند



غلامرضا نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
نوری نماینده بستان‌آباد در مجلس می‌گوید: برخی فشارهای داخلی مانع مذاکره ایران و آمریکا شد. حتی تلویحاً مجوزهای این کار صادر شده بود، ولی تعداد معدودی که صدایشان بلند است، جلوی کار را گرفتند.

یکی از شعارهای سیدابراهیم رئیسی در دوران انتخابات ریاست جمهوری این بود که ما توان به سرانجام رسیدن برجام را خواهیم داشت. همچنین در ادامه گفته شد که نخواهیم گذاشت این مذاکرات فرسایشی شود و اقتصاد کشور را به واسطه این مذاکرات معطل نمی‌گذاریم و در اصلاح «اقتصاد ایران شرطی نخواهد شد».

 

حال که ۹ ماه از دوران کاری دولت سیزدهم گذشته است، می‌بینیم که مذاکرات همچنان به نتیجه نرسیده است و از طرفی، برخوردهای طرف‌های مقابل هم به گونه‌ای بوده است که صدای برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس را هم درآورده است و به دولت تذکر دادند که اگر کار این‌طور پیش برود، توافق را قبول نخواهیم کرد.

 

پرسش اصلی این است که دولت وقتی می‌گوید نخواهیم گذاشت مذاکرات فرسایشی شود، دقیقاً چه زمانی را برای این موضوع درنظر گرفته است و در صورت عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات، چه زمانی خود را از سر میز مذاکره کنار خواهد کشید؟

 

غلامرضا نوری نماینده بستان‌آباد می‌گوید ما نمی‌خواهیم در خصوص مذاکرات پیش‌داوری کنیم، چون شکست مذاکرات، جمله خوبی برای کشور نیست و دوست هم نداریم این اتفاق به وقوع بپیوندد. او به رویداد۲۴ می‌گوید: علاقه‌مند هستیم با حفظ منافع ملت ایران، مذاکرات برجام به نتیجه برسد، ولی متاسفانه احساس می‌شود دولت‌ اراده لازم را ندارد و تحت تاثیر یک‌سری جریان‌ها فشار است.

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: اکنون شاهد توقف مذاکرات به لحاظ نتیجه هستیم که این اتفاق به واسطه جریان‌های خاصی است که تعدادشان معدود، اما صدایشان بلند است. از این‌رو، امیدوارم دولت مصالح مردم و کشور را درنظر بگیرد و به قولی که به مردم داده که مذاکرات را به سرانجام برساند، عمل کند.

 

نوری تصریح کرد: دولتمردان گفتند که نخواهیم گذاشت مذاکرات فرسایشی شود، اما تاکنون کار طول کشیده است و به اعتقاد من اگر می‌خواهد خود را اثبات کند باید در همین روزها یا هفته‌های پیش‌رو، توافق برجام را در عمل نشان دهد.

 

وی در پاسخ به اینکه همچنان مذاکرات پشت صحنه ایران و آمریکا ادامه دارد؟ گفت: بله، این اتفاق طبیعی است و مذاکره پشت پرده انجام می‌شود، چون دو طرف اصلی مذاکره، ایران و آمریکا هستند. اکنون هم کشورهایی به عنوان واسطه، پیام‌های این دو کشور را به هم می‌رسانند، ولی بهترین روش، مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بود، چون در این صورت، کارها سریع‌تر جلو می‌رفت و نتیجه زودتر حاصل می‌شد.

 

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: کشورهای واسطه، اول منافع خود را لحاظ می‌کنند. مثلاً با خود حساب می‌کنند اگر توافق صورت بگیرد و ایران نفت خود را بفروشد، چه تاثیر مثبتی برای آن‌ها رخ خواهد داد. اگر به این رسیدند که منافع‌شان تامین می‌شود، آنگاه پیام دو کشور را به یکدیگر می‌رسانند، پس بهتر بود که این پیچیدگی‌ها را کنار می‌گذاشتیم و مستقیم حرف‌ها را منتقل می‌کردیم. در این روند، خیلی از مسائلی که کشورهای ثالث نمی‌توانند حل کنند را خودمان رفع و رجوع می‌کردیم.

 

نوری در پاسخ به این پرسش که چرا مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا برقرار نشد؟ گفت: برخی فشارهای داخلی مانع این کار شد. حتی تلویحاً مجوزهای این کار صادر شده بود، ولی همین تعداد معدود جلوی کار را گرفتند.

 

نماینده بستان‌آباد در پایان خاطرنشان کرد: زمانی، افراد تیم مذاکره‌کننده فعلی ایران با همین تعداد معدودی که نگذاشتند مذاکرات در مسیر خوبی قرار بگیرد، هم‌صدا بودند. حال که تیم مذاکره‌کننده کار را دست گرفته و در میدان عمل هم واقعیت‌ها را دیده است، باز هم برایش سخت است که راهش را از این افراد معدود جدا کند، زیرا نگران این است که حرف‌های دیروزشان با عملکرد امروزشان پیش چشم مردم متناقض جلوه کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------