آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

آمریکا: همچنان دنبال احیای برجام خواهیم بود/ مانع همکاری هسته‌‌ای ایران و روسیه نمی‌شویم



سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره برخی گزارش‌ها پیرامون وقفه در مذاکرات وین پاسخ‌ داد.

به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به این که خبرگزاری رویترز گزارش داده است مقامات غربی می‌گویند تا حد زیادی امید به احیای توافق هسته‌ای را از دست داده‌اند، آیا ارزیابی او نیز همین طور است؟ گفت: ما همچنان باور داریم که بازگشتی دوجانبه به برنامه جامع اقدام عمل مشترک، در راستای منافع ملی ماست. در درجه اول به این خاطر که موجب اعمال دوباره محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران می‌شود. دوباره موجب داخل جعبه گذاشتن برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، برنامه‌ای که به طرق مختلفی از سال ۲۰۱۸ از قید و بندها رها شده و گام‌های بلندی رو به جلو برداشته است که برای ما و شرکای‌مان در جهان غیرقابل قبول است و ما به دنبال تغییر آنیم.

 

پرایس افزود: ما با تلاش‌هایمان و با گفت‌وگو با شرکای مان از جمله اتحادیه اروپا کار را پیش خواهیم برد تا وقتی که بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام در راستای منافع ما باشد، به آن برسیم. اگر به نقطه‌ای برسیم که مزایای عدم اشاعه‌ای بازگشت به پایبندی به برجام نتواند بر پیشرفت ایران در برنامه هسته‌اش غلبه کند، آن وقت تجدیدنظر خواهیم کرد و به دنبال رویه‌ای جایگزین خواهیم بود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا توضیح بیشتری درباره برخی گزارش‌ها دارد که مدعی شده‌اند انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین پیشنهاد کرده برای رایزنی جهت شکستن بن بست مذاکرات به تهران سفر کند، بیان کرد: مجبورم شما را به دفتر آقای مورا ارجاع دهم، اما ما از نزدیک با او که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرت است در تماسیم، او پیام‌ها[ی دو طرف] را منتقل می‌کند. ما از تلاش‌های او در راستای به نتیجه رساندن مذاکرات حمایت می‌کنیم.

 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آمریکا پیامی به ایران دارد که از طریق مورا منتقل کند، آیا آمریکا امتیازهای دیگری در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به ایران خواهد داد و واشنگتن مایل است راجع به چه موضوعات دیگری در چارچوب برجام مذاکره کند؟ اظهار کرد: من فکر می‌کنم کمی سوء برداشت شده است، حداقل در نحوه انتقال این مطلب. اما چیزی که ما گفته‌ایم این است که قرار نیست به طور علنی مذاکره کنیم. در عین حال، به وضوح گفته‌ایم تمرکزمان روی برجام است، روی توافق هسته‌ای‌. اگر ایران می‌خواهد مسائلی را مطرح کند که خارج از چارچوب برجام‌اند، پس مسلما ایران باید حاضر به امتیازدهی درباره این مسائل باشد، ماهیت مذاکره همین است.

 

پرایس همچنین در این راستا گفت: اما چیزی که روی آن متمرکزیم، برجام و آزمودن این طرح است که ببینیم می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی برسیم یا نه. تا زمانی که منافع‌مان ایجاب کند، به این راه ادامه خواهیم داد.

 

مانع همکاری هسته‌‌ای ایران و روسیه نمی‌شویم

وبگاه آمریکایی نوشته وزیر خارجه این کشور گفته در صورت احیای برجام، واشنگتن مانع از اجرای قرارداد 10 میلیارد دلاری هسته‌ای ایران و روسیه نمی‌شود.

 

به گزارش فارس، وبگاه خبری آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» گزارش کرده است که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اواخر هفته گذشته به نمایندگان کنگره آمریکا تصریح کرده است که در صورت توافق در مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری‌ اسلامی ایران،  دولت بایدن مانع اجرای قرارداد 10 میلیارد دلاری ایران و روسیه برای ساخت بخشی از زیرساخت هسته‌ای این کشور نخواهد شد.

 

در این گزارش آمده است که بلینکن در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای اولین بار آشکارا تأیید کرد که دولت بایدن در مسیر همکاری هسته‌ای ایران و روسیه قرار نخواهد گرفت.

 

«دارل عیسی» نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از وزیر خارجه ایالات متحده درخواست کرد تا تضمین دهد که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و روسیه تا زمانیکه مسکو به جنگ بی‌دلیل خود در اوکراین ادامه می‌دهد، برجای خود باقی خواهد ماند.

 

آنتونی بلینکن در پاسخ به سؤال این نماینده جمهوری‌خواه تصریح کرد که هرگونه تحریم‌هایی که بعنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید با ایران لغو شود، جدا از کمپین فشار فعلی ایالات متحده به روسیه است به این مفهوم که قرارداد 10 میلیارد دلاری میان تهران و مسکو همچنان مجوز اجرا خواهد داشت.

 

بلینکن در این خصوص توضیح داد: «اقداماتی که روسیه بر اساس توافق (برجام) انجام خواهد داد، در صورتیکه بازگشت به توافق صورت گیرد، ارتباطی به تحریم‌هایی ندارد که علیه روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین وضع شده است».

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------