آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

دادگاه حمید نوری در سوئد به پایان رسید/ اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت



دادگاه حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
دادگاه حمید نوری در سوئد به پایان رسید.

به گزارش بهارنیوز، نود و دومین و آخرین جلسه دادگاه حمید نوری به پایان رسید. قاضی اعلام کرد حکم ۱۴ جولای صادر خواهد شد.

 

حمید نوری در آخرین صحبت‌های خود گفت "آشتی، آشتی، آشتی". او گفت "امیدوارم حکم قاضی از دشمنی دو کشور ایران و سوئد بکاهد".

 

حمید نوری تا زمان اعلام حکم باید در بازداشت بماند اما دیگر محدودیت‌های قبلی را ندارد.

 

حمید نوری در آخرین دفاع خود در دادگاه بارها از قاضی تشکر کرد و گفت شما به بهترین شکل این دادگاه را اداره کردید.

 

حمید نوری گفت "من نتیجه دادگاه و حتی استیناف را رای خوبی می‌دانم".او گفت "من یک انتظار و امیدواری دارم که رای این دادگاه و دادگاه استیناف رأیی باشد که از دشمنی دو کشور ایران و سوئد و مردم آن بکاهد".

 

او به عنوان حرف آخر گفت همه در این دادگاه وظیفه‌شان را انجام دادند. آنچه مصلحت بود را بیان کردند. من از دست هیچ کس ناراحت نیستم. دادستان‌های قدرتمند و محترم آنچه وظیفه شان بود انجام دادند".

 

او گفت "من دفاعی را انجام داد که صلاح بود و واقعیت بود".او به عنوان حرف آخر گفت هر کس آنچه مصلحت بود انجام داد. از جمله شاهدان و شاکیان. من از کسی ناراحت نیستم. دوست‌شان دارم.او از وکلای شاهدان و شاکیان خواست از عداوت و دشمنی با مردم ایران بکاهید. او گفت "آشتی آشتی آشتی ایشالا همه با هم بریم در کشتی".

 

وکلای حمید نوری در دفاع آخر خود این دادگاه را از نظر شمار جلسات "بی نظیر خواستار آزادی او و ابطال کیفرخواست شدند. وکلای حمید نوری همچنین گفتند "ادعای غرامت وکلای شاهدان نیز باید نادیده گرفته شود".

 

امروز پس از پایان آخرین دفاع وکلای حمید نوری، به دادستان نیز فرصت داده شد تا صحبت کند.

 

۹ ماه از زمان آغاز دادگاه می‌گذرد. تا کنون ۳۴ شاکی و ۲۶ شاهد در دادگاه شهادت داده‌اند.

 

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. او به اتهام مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در زندان گوهردشت در تابستان سال ۱۳۶۷ در بازداشت است.

 

 امیرعبداللهیان به وزیرخارجه سوئد: حمید نوری فورا آزاد شود

«آن لینده» وزیر خارجه سوئد عصر امروز (چهارشنبه) تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرد.

 

دو طرف در خصوص مسائل مهم دوجانبه و بویژه کنسولی بحث و تبادل نظر کرد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از این گفتگو با اشاره به برگزاری دادگاه حمید نوری در سوئد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بازداشت و فرآیند دادگاه تبعه ایرانی، حمید نوری را غیر قانونی می‌داند و خواستار آزادی فوری او است.

 

وی همچنین افزود: باعث تأسف است که یک گروهک تروریستی که سوابق جنایت‌های آن بر مردم ایران و حتی عراق در دوره رژیم بعث صدام واضح است، فضاسازی تصنعی این فرآیند در سوئد را در دست گرفته است.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این گفتگو ابراز امیدواری کرد با بذل اراده و تلاش‌های متقابل و مشترک، شاهد توسعه مناسبات دو کشور در زمینه‌های گوناگون باشیم.

 

وزرای امور خارجه ایران و سوئد همچنین نسبت به تداوم رایزنی و تبادل نظر مستمر در خصوص مسائل در دستورکار روابط دو کشور توافق کردند.

 

گفتنی است در هفته گذشته سفیر سوئد در تهران در خصوص بازداشت حمید نوری تبعه ایرانی بازداشت شده در سوئد به وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به دولت سوئد در این خصوص به وی ابلاغ و بر آزادی حمید نوری تأکید شد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان و همتای سوئدی بهمن ۱۴۰۰ در مونیخ دیدار و گفتگو کرده بودند و امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت حمید نوری تصریح کرده بود: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد.

 

وزیر خارجه سوئد مهر ماه سال ۱۴۰۰ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با امیرعبداللهیان با بیان این که کشورش به دنبال گسترش روابط با ایران است، بر ضرورت رایزنی با جمهوری اسلامی در رابطه با یمن تأکید کرده بود.

 

***

 

اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت

حکم اعدام «احمدرضا جلالی» به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی که به تایید دیوان عالی کشور رسیده است،‌ تا ا آخر اردیبهشت ماه اجرا می‌شود.


اخبار,اخبار امروز,خبرهای جدید

به گزارش ایسنا،‌ «از طریق منابع آگاه شنیده شده که حکم اعدام احمدرضا جلالی در دستور اقدام قرار گرفته و این حکم حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه جاری اجرا خواهد شد.

 

جلالی به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بازداشت و پس از محاکمه و طی مسیر طولانی قضائی به اعدام محکوم و حکم صادره مورد تایید دیوان عالی کشور قرار گرفت.

 

اطلاعاتی که این مزدور رژیم صهیونیستی از برنامهٔ هسته‌ای کشور به سازمان جاسوسی- تروریستی موساد ارائه کرده بود، متاسفانه منجر به ترور و شهادت دو دانشمند هسته‌ای کشور شد.

 

موضوع بسیار قابل تامل، آن بود که به دلیل اقامت موقت این جاسوس در کشور سوئد و جلب همکاری وی به موساد در همان کشور، دولت سوئد بنا به درخواست رژیم صهیونیستی ، پس از بازداشت وی در ایران به او اقامت دائم و پس از محاکمه و صدور حکم اعدام وی، به او تابعیت سوئدی اعطاء نمود تا نظام قضایی ایران را تحت فشار قرار دهد!!

 

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند که کل پروژهٔ بازداشت حمید نوری در سوئد و تشکیل دادگاه نمایشی برای وی در آن کشور با هدف فشار بر دولت ایران جهت رهاسازی احمدرضا جلالی بوده است.

 

این تحلیلگران می گویند دولت ایران با اجرای حکم احمدرضا جلالی، ضمن اجرای یک حکم قضایی لازم الاجرا، امکان اقدامی دیگر مشابه بازداشت حمید نوری را از دولت سوئد سلب خواهد کرد.»

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------