آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی: آماده ایم تا با حسن نیت و جدیت به یک توافق پایدار دست یابیم



وزیر خارجه ایران و چین،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
وزیر امور خارجه گفت: قطعنامه سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی غیرسازنده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حسین امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی با غیر سازنده دانستن قطعنامه سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که  ایران آمادگی دارد تا با حسن نیت و جدیت به یک توافق پایدار و با حفظ منافع ملت ایران دست یابد.

 

وانگ‌ ایی نیز با اعلام حمایت از تداوم مذاکرات هسته ای و تنش‌زا بودن قطعنامه سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابراز امیدواری کرد مسیر دیپلماسی و گفت و گو به حصول توافق در مذاکرات وین منجر گردد.

 

پس از گذشت هفت دور از مذاکرات لغو تحریم‌ها، دور هشتم گفت‌وگو‌ها از ۶ دی و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد و ادامه داشت تا اینکه با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند به علت اختلاف نظر طرفین مذاکرات بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

 

تهران، آمریکا را مسبب وضع فعلی دانسته و به قول حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان اگر آمریکا بیش از این معطل نمی‌کرد همین الان توافق انجام می‌شد؛ در مقابل واشنگتن هم ایران را به درخواست‌های حداکثری در مذاکرات لغو تحریم‌ها متهم می‌کند.

 

این توقف ادامه داشت تا آمریکا و سه کشور اروپایی با تهیه پیش‌نویس قطعنامه ای ار به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دادند که ایران را به عدم همکاری با این آژانس متهم می‌کرد؛ قطعنامه ای که هجدهم خرداد با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

 

ایران نیز در پاسخ به قطعنامه شورای حکام آژانس ودر چارچوب قانون مجلس شورای اسلامی تعدادی از دوربین‌های نظارتی فراپادمانی آژانس را در چند تاسیسات هسته‌ای خاموش و همچنین روند نصب سانتریفوژهای پیشرفته را شروع کرد.

 

به گفته حسین امیرعبداللهیان، ایران دیپلماسی را بهترین مسیر برای نیل به توافق خوب ، قوی و‌ پایدار می داند اما واکنش تهران در مقابل رفتار قلدرمآبانه ،بر مبنای اقتدار است.

 

اما در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از دعوت چین از ایران برای حضور رئیس جمهوری در اجلاس بریکس، از ابتکار توسعه و امنیت جهانی ارایه شده از سوی پکن استقبال کرد و ابراز امیدواری نمود دوره ریاست چین بر بریکس موجب گسترش تقویت همکاری های چند جانبه گردد.

 

وانگ‌ ایی وزیر امور خارجه چین نیز ضمن استقبال از حضور حجت‌الاسلام رئیسی  رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بریکس، هدف این گفت و گوها را توجه به بازارهای نوظهور و همبستگی اقتصادی کشورهای درحال توسعه دانست و ابراز امیدواری کرد با خروج پکن از قرنطینه کرونایی ، امکان دیدار حضوری روسای جمهور ایران و چین فراهم گردد.

 

بریکس شامل اقتصادهای نوظهور جهانی چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی است و ایده شکل گیری آن به سال ۲۰۰۰ بر می‌گردد.

 

در این اجلاس، از کشورهای منطقه غرب آسیا صرفاً ایران دعوت شده و حجت‌الاسلام رئیسی به دعوت رسمی شیء جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین(به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس) در اجلاس سران بریکس و تعدادی از کشورها موسوم به «بریکس پلاس» شرکت و سخنرانی می‌کند.

 

موضوع پیش‌بینی شده برای این اجلاس «گفت‌وگوهای سطح بالا برای توسعه جهانی» است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------