آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

واکنش‌ها به کاهش تعهدات ایران به برجام/ بولتون: افزایش غنی‌سازی ایران «باج‌خواهی هسته‌ای» است



اخبار,اخبارسیاست خارجی,دیمیتری پسکوف

سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که فعلا بر این فرض هستند که تهران به تعهداتش ذیل برجام پایبند است.

به گزارش فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد از نظر این کشور، دولت ایران فعلا به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند است.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» پسکوف در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات امروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره کاهش یا توقف اجرای برخی تعهدات برجامی، گفت: «ما فعلا بر مبنای این فرض عمل می‌کنیم که ایران به الزاماتش پایبند است».

وی در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی و صهیونیستی درباره نقض تعهدات توسط ایران، گفت: «گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید می‌کنند که ایران تا کنون به تمام تعهدات برجامی‌اش پایبند بوده است».

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفته بود که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

این اقدامات پس از آن انجام شد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

سخنگوی کاخ کرملین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره گزارش اخیر روزنامه «نیویورک تایمز» مبنی بر هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های روسیه با حملات سایبری از جمله سازمان کل برق این کشور، توضیح داد: «آمریکا هنوز به پیشنهاد روسیه برای همکاری در مبارزه با جرائم سایبری پاسخ نداده است».

پسکوف با تایید اینکه بخش‌های استراتژیک اقتصاد روسیه به‌صورت روزانه از سوی کشورهای خارجی مورد حملات سایبری قرار می‌گیرد، توضیح داد: «سازمان‌های مربوطه در حال مقابله با آن هستند. لکن اگر موسسات آمریکایی بدون اطلاع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور چنین حملاتی را انجام دهند، نشانه‌هایی از آغاز جنگ سایبری (علیه روسیه) است.

واکنش آلمان و انگلیس به کاهش تعهدات ایران به برجام

دولت آلمان بار دیگر از جمهوری اسلامی خواسته است تا به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بماند.

 

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، پس از آنکه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که از محدودیت ایجاد شده در خصوص تولید و ذخیره سازی اورانیوم غنی شده فراتر خواهد رفت، سخنگوی وزارت خارجه آلمان از تهران خواست تا همچنان به مفاد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی پایبند باشد.

 

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز دوشنبه در نشست خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که از زمان چهار برابر شدن ظرفیت، تولید اورانیوم 3.67 درصد افزایش یافته است. از امروز به مدت 10 روز (شش تیر) از سقف 300 کیلو اورانیوم عبور خواهیم کرد.

 

همچنین سخنگوی ترزا می نخست وزیر انگلیس نیز در لحنی تهدیدامیز گفت: اگر ایران تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای را نقض کند، بریتانیا همه گزینه‌های ممکن و احتمالی را مد نظر قرار خواهد داد.

 

وی در جمع خبرنگاران افزود: ما به طور کاملا شفاف نگرانی‌های خود درباره طرح‌های ایران برای کاهش پایبندی به تعهدات برجامی اش را اعلام کرده‌ایم. اگر ایران اجرای تعهدات هسته‌ای اش را متوقف کند، ما نیز همه گزینه‌های ممکن و احتمالی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

واکنش موگرینی به قصد ایران برای عبور از سقف ذخائر اورانیوم

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه گفت ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند بوده است. 

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که تمرکز اتحادیه اروپا در حال حاضر روی حفظ توافق هسته‌ای با ایران و برخوردار شدن مردم ایران از عواید برجام قرار دارد. وی از ایران خواست به توافق هسته‌ای پایبند بماند. 

 

موگرینی یادآوری کرد ارزیابی‌ اتحادیه اروپا در خصوص پایبندی ایران به برجام مبتنی بر گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و نه بیانیه‌ها. 

 

بولتون: افزایش غنی‌سازی ایران «باج‌خواهی هسته‌ای» است

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به اقدام جدید ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک واکنش نشان داد.

 

وی گفت: طرح‌های ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم «باج‌خواهی هسته‌ای» بوده و باید با افزایش فشارهای بین‌المللی پاسخ داده شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------