آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

وال استریت ژورنال: ایران نصب زنجیره ۱۶۴تایی سانتریفیوژ نسل ۲ را آغاز کرده است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع مطلع نوشته است که ایران کار نصب زنجیره ۱۶۴ دستگاهی سانتریفیوژهای نسل دوم را آغاز کرده است.

به گزارش فارس، چند روز پس از اعلام گام سوم ایران در جهت کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» از آغاز روند نصب زنجیره متشکل از ۱۶۴ سانتریفیوژ نسل دوم در ایران خبر داد.

 

«لارنس نورمن» در توییتر نوشته است: «به من گفته شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دولت‌های عضو گفته است که ایران کار نصب [زنجیره] ۱۶۴ دستگاه IR2m را آغاز کرده است.»

 

پیش از این «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مراسم اعلام گام سوم کاهش تعهد ایران به برجام گفته بود که راه‌اندازی زنجیره‌ای از ۱۶۴ دستگاه نسل دوم، یکی از اقداماتی است که به زودی در دستور کار ایران قرار می‌گیرد.

 

کمالوندی در این رابطه گفته بود: «در دو ماه آینده و قبل از پایان گام سوم سه کار مهم دیگر داریم که ارزش بسیار بالایی دارد، یکی راه‌اندازی و گازدهی زنجیره‌‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR4 و راه‌اندازی زنجیره‌‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR2m و همچنین گازدهی به زنجیره میانی سانتریفیوژ IR5s.»

 

سانتریفیوژهای IR2m اولین بار در سال ۲۰۱۳ در تأسیسات غنی‌سازی ایران نصب شد و تا پیش از حصول توافق هسته‌ای، ۱۰۴۴ دستگاه از این مدل در سایت نطنز وجود داشت. بر اساس برجام، ایران پذیرفت که استفاده از این سانتریفیوژها را که قدرت غنی‌سازی آن‌ها تا پنج برابر بیشتر از سانتریفیوژهای نسل نخست است، تا یک دهه بعد از روز اجرا، یعنی سال ۲۰۲۵، به تعویق بیاندازد.

 

«هنری رم» تحلیلگر مؤسسه «اوراسیا گروپ» راه‌اندازی این نسل از سانتریفیوژها را «نگران‌کننده‌ترین» اقدام ایران در جهت کاهش تعهد به توافق هسته‌ای توصیف کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------