آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

علی‌اف: تنها به اهداف نظامی حمله می‌کنیم/ حمایت استاندار اردبیل از مواضع نماینده ولی فقیه در استان درباره قره‌باغ



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
رئیس جمهوری آذربایجان با متهم کردن طرف ارمنستانی به ارتکاب جرایم جنگی گفت: نظامیان کشورش تنها اهداف نظامی را هدف حمله قرار می دهند.

به گزارش ایسنا، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در مصاحبه با سی ان ان ترک گفت: ما غیرنظامیان را هدف حملات قرار نداده ایم. ما تنها به اهداف نظامی حمله می کنیم. ارمنستان مرتکب جرایم جنگی می شود. جمهوری آذربایجان مدارکی دال بر وقوع جرایم جنگی جمع آوری کرده است.

 

او همچنین گفت که با روسیه بر سر تنش ها در قره باغ مساله ای ندارد. علی اف گفت: روسیه تنها کشور عضو گروه مینسک است که همسایه ماست. ما با روسیه روابط تاریخی داریم. در این برهه، روابط میان روسیه و جمهوری آذربایجان ارتقا یافته است، هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

این در حالی است که به گفته عفو بین‌الملل طرف‌های درگیر در قره‌باغ از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند که تلفات در میان مردم غیرمسلح را به شدت بالا می‌برد. این سازمان از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواسته که به حق حیات مردم عادی احترام بگذارند.

 

سازمان عفو بین الملل می‌گوید فیلم‌هایی به دست آورده که نشان می‌دهند در درگیری‌های پیرامون قره‌باغ بمب‌های خوشه‌ای به کار می‌رود. همین سازمان روز دوشنبه (ششم اکتبر) احتمال داده بود بمب‌های خوشه‌ای که ساخت اسرائیل هستند از سوی آذربایجان شلیک شده‌اند.

 

بمب‌های خوشه‌ای در بسیاری موارد منفجر نمی‌شوند، بلکه در زمین می‌مانند و مانند مین برای همیشه جان ساکنان محل را به خطر می‌اندازند. قوانین بین‌المللی کاربرد بمب‌های خوشه‌ای را در هر شرایطی منع کرده است، اما به نظر عفو بین‌الملل این مهمات در جنگ قره‌باغ برای به وحشت افکندن مردم عادی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

در همین حال آرمن سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان در گفت و گو با راشا تودی گفت، ایروان از هر ابتکارعملی که آتش بس به ارمغان آورد حمایت می کند. به گفته او، کشورهای گروه مینسک در فرایند مذاکرات نفوذ دارند. رهبر ارمنستان همچنین گزینه بازدید از قره باغ از سوی کشورهای عضو مینسک را مطرح کرد اما گفت این درخواست باید از سوی آنها باشد.

 

سرکیسیان همچنین درباره کشورهای دارای نفوذ در مذاکرات گفت: روسیه در صدر این فهرست قرار دارد زیرا رابطه خوبی با دو طرف درگیری دارد.  

 

ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ از زمان فروپاشی اتحاد شوروی همواره اختلاف داشته‌اند. در جنگ‌های شدیدی که بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ میان دو طرف بر سر سلطه بر منطقه کوهستانی قره‌باغ پیش آمد، بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند.

 

استاندار اردبیل از مواضع نماینده ولی فقیه در استان درباره قره‌باغ حمایت کرد

استاندار اردبیل بیانیه صادره از سوی آیت‌الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان در خصوص درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را حکیمانه و بموقع خوانده و از مواضع وی تقدیر و تشکر کرد.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، اکبر بهنامجو گفت: این بیانیه که بعدا بصورت مشترک با امامان جمعه شمالغرب کشور نیز منتشر شد، تاثیر بسزایی در روشنگری مردم منطقه و جمهوری آذربایجان داشت و پاسخ به بسیاری از سوالات مردم بود.

 

بهنامجو بیان کرد: تاثیر مثبت این بیانیه را ما به وزارت کشور ودولت نیز اعلام کردیم.

 

وی در خصوص معدود افرادی که به این بیانیه اعتراض کرده بودند نیز گفت: برداشت من این است که این افراد شناخت کافی از منطقه آذربایجان و اشتراکات دینی،فرهنگی ،تاریخی و سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان ندارند.

 

وی اظهارداشت: ما خواهان آزادی مناطق اشغالی بدون جنگ و کشتار و دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای هستیم.

 

بهنامجو همچنین با اشاره به برقراری امنیت کامل در مرزهای استان اردبیل از تلاش‌های بی وقفه نیروهای انتظامی، نظامی و اطلاعاتی که همگام با عزیزان مرزبانی در برقراری امنیت مرزهای استان تلاش می‌کنند، قدردانی کرد. 

 

در بیانیه نمایندگان ولی فقیه در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی ، اردبیل و زنجان تاکید شد که هیچ تردیدی در تعلق قره‌باغ به آذربایجان و اشغال آن و لزوم بازگشت این اراضی به آذربایجان ، کشور اهل بیت نیست و دولت آذربایجان در بازپس‌گیری این اراضی کاملا قانونی و شرعی عمل کرده و با این اقدام درصدد اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است.

 

در این بیانیه تاکید شده است: ما به اقتضاء آیات قرآن و سیره معصومین و به اقتضاء فلسفه انقلاب اسلامی خود را ملزم به حمایت و دفاع از مظلوم می‌دانیم.

 

نمایندگان ولی فقیه در این چهار استان خاطرنشان کرده‌اند: ملت آذربایجان بهتر از همه می‌دانند که جمهوری اسلامی بالاترین کمک و حمایت را در طول اشغال قره‌باغ به آذربایجان داشته و در تمام محافل بین‌المللی از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و وزارت امور خارجه نیز اخیرا دوباره بر تمامیت ارضی آذربایجان در غائله اخیر تاکید کرده است.

 

در این بیانیه با اشاره به اینکه اگر عنایات جمهوری اسلامی در بدو اشغال قره‌باغ نبود، قطعا اشغال تا باکو امتداد می‌یافت، اضافه شده است: در حال حاضر نیز تنها راه زمینی آذربایجان برای نخجوان، خاک جمهوری اسلامی است که ایران، سخاوتمندانه آن را در اختیار دولت آذربایجان قرار داده است.

 

بر اساس این بیانیه جای تاسف است که اخیرا دشمنان در رابطه دو کشور دوست، به بهانه‌های واهی هیاهو و غوغا راه انداخته و جمهوری اسلامی را به خیانت متهم کرده‌اند.

 

نمایندگان ولی فقیه در چهار استان شمالغرب کشور تاکید کرده‌اند: این نکته اقتضاء می‌کند که ما به حجم جنگ روانی دشمن حساس بوده و ابزار برآورده شدن منویات شوم آنها نگردیم.

 

در این بیانیه با تجلیل از پیروزی های اخیر از خداوند متعال برای شهدای ملت بزرگ آذربایجان علو درجات مسئلت و اظهارامیدواری شده است این غائله هر چه سریع‌تر با احقاق حق‌ذی حق به پایان برسد و از خونریزی‌های بیشتر جلوگیری شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------