آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. به گزارش ایسنا، اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های…

موگرینی خواهان مذاکره بایدن با ایران شد/اتحادیه اروپا: رفع تحریم بخشی از تعهدات برجام است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
رئیس‌جمهوری آمریکا امروز،‌ چهارشنبه توییتی را در حساب کابری خود در توییتر منتشر و ادعا کرد که این توییت پیروزی او را در انتخابات ثابت می‌کند.

موگرینی روز چهارشنبه در گفت و گو با اندیشکده "شورای آتلانتیک" افزود: پس از دونالد ترامپ رئیس جمهوری مستقر در کاخ سفید بازگشت به توافق هسته ای آسان نخواهد بود زیرا شاید نگرانی هایی در مورد خروج دو باره این توافق از سوی آمریکا وجود داشته باشد.

 

این دیپلمات سابق اتحادیه اروپا ضمن درخواست از بایدن برای بازگشت فوری مذاکره با ایران، مدعی شد که برجام تنها راه ممانعت ایران برای تبدیل شدن این کشور به یک قدرت هسته ای است.  

 

وی دوشنبه گذشته نیز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی ‌ان ‌ان گفت : چهار سال گذشته برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌هایی که شاهد بودند آن دمکراسی بزرگ ارزش‌های بنیادین خودش را زیر پا گذشته و نادیده گرفته است، دشوار بود.

 

وی ابراز اطمینان کرد که بازگشت به این ارزش‌ها و به طور کلی چند جانبه گرایی و ساز و کارهای بین‌المللی اولویت اول دولت جو بایدن خواهد بود.

 

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا توضیح داد که  ‌در دوره ترامپ شاهد بازی حاصل جمع صفر بودیم و روشن بود که از نظر ترامپ برای کسب پیروزی باید ببازی. اما این رویکرد مناسبی برای اروپا نبود و هرگز اینطور نبوده است.

 

وی گفت، امیدوارم که با پیروزی بایدن دولتی در آمریکا روی کار آید که به رویکرد برد - برد باز گردد.

  

اتحادیه اروپا: رفع تحریم بخشی از تعهدات برجام است؛ به تعهداتمان پایبند بوده‌ایم

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین رفع تحریم‌ها را جزو تعهدات برجامی کشورها در قبال ایران دانست و مدعی شد بروکسل به تعهدات خود پایبند بوده است.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

به گزارش فارس، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز چهارشنبه مدعی شد که کشورهای اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام برای رفع تحریم‌ها علیه ایران پایبند بوده‌اند.

 

نماینده اتحادیه اروپا در جلسه شورای حکام گفت: «ما مصمم به ادامه همکاری با جامعه بین‌‌المللی برای حفظ برجام هستیم. اهمیت راهبردی این توافق کماکان پابرجا است و اجرای کامل آن ضروری است.»

 

وی در ادامه گفت: «این توافق یکی از عناصر کلیدی معماری منع‌اشاعه هسته‌ای است و از اهمیت اساسی برای امنیت منطقه‌، اروپا و دنیا برخوردار است.»

 

مقام اتحادیه اروپا بر همین اساس از کشورها خواست از تضعیف اجرای این توافق خودداری کنند. او گفت اتحادیه اروپا همچنان از تصمیم امریکا برای خروج از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران متأسف است.

 

این مقام اروپایی تأکید کرد: «رفع تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، در کنار اجرای کامل برجام توسط ایران از جمله بخش‌های اساسی این توافق هسته‌ای است. اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات برجامی خود، از جمله رفع تحریم‌ها علیه ایران به نحو پیش‌بینی‌‌شده در برجام متعهد بوده است.»

 

ادعای مقام اتحادیه اروپا در حالی مطرح شده که کشورهای اروپایی عضو برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای نتوانسته‌اند به وعده‌های خود برای جبران آثار خروج واشنگتن عمل کنند. ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای کاسته است.

 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) طی یک کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران درباره ایران و فرایند گذار قدرت در ایالات متحده و موضوعات دیگر پاسخ داد.

 

وی با توجه به برخی ادعاها مبنی بر وجود ذرات اورانیوم در مکانی در ایران که به آژانس اعلام نشده، گفت: «ایران همچنان باید به طور کامل و به سرعت درباره فعالیت‌هایی که در مکان اعلام نشده به آژانس انجام می‌دهد، توضیح دهد تا نگرانی‌ها درباره صحت و کامل بودن توافقات پادمانی برطرف شود. ایران باید اطلاعات موثقی به آژانس ارائه دهد».

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------