آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

دردسر حملات پهپادهای ارزان روسیه به اوکراین/ شلیک موشک های 500 هزار دلاری به پهپادهای 20 هزار دلاری



 پهپادهای شاهد ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
هزینه سرنگون کردن پهپادهای شاهد برای دفاع ضدهوایی اوکراین چند ده برابر هزینه ارسال رگباری آنها از سوی روسیه بر فراز آسمان اوکراین است و این مساله در طولانی مدت برای اوکراین قابل تحمل نیست. 

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا از دردسر نیروهای اوکراینی برای مقابله با پهپادهای " گران -2" (شاهد-136) روسی خبر داده و نوشت سرنگون کردن این پهپادها با موشک های 25 برابر گران تر از قیمت پهپادها، تبدیل به دردسری جدی برای اوکراین شده است.

 

به گزارش عصرایران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: هزینه سرنگونی پهپادهای شاهد-136  بر فراز اوکراین می تواند بسیار بیشتر از قیمت ساخت آنها باشد و به روسیه در تهاجم به این کشور امتیاز بدهد.

 

 پهپادهای شاهد ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

در حالی که هزینه ساخت پهپادهای شاهد-136 که توسط روسیه به کار گرفته می شود، 20 هزار دلار تخمین زده می شود، هدف قرار دادن یکی از آنها از سوی پدافند اوکراین در آسمان می تواند بین 140 تا 500 هزار دلار هزینه داشته باشد.

 

این مساله مشکل رو به رشدی برای اوکراین و متحدان ناتویی آن ایجاد کرده است.

 

ارتش روسیه طی هفته های گذشته و در مصاف با اوکراین، به طور فزاینده ای به پهپادهای شاهد-136 متکی شده اند که پهپادی انتحاری است.

 

 پهپادهای شاهد ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

دولت اوکراین اخیرا اعلام کرد از ابتدای سال جدید میلادی توانسته 80 فروند از این پهپادها را پیش از اصابت به هدف در آسمان مورد هدف قرار دهد.

 

اما هر چقدر هم که این مساله یک دستاورد قابل توجه برای اوکراین باشد، با توجه به هزینه بالای آن، احتمالا دولت اوکراین قادر نخواهد بود به این شلیک های بسیار پرهزینه به سمت پهپادهای ارزان ادامه دهد.

 

اوکراین از طیف گسترده‌ای از روش‌ها برای متوقف کردن پهپادها استفاده کرده است، از جمله بازگرداندن سلاح‌های ضدهوایی دوران شورو به چرخه مصرف.

 

شلیک سلاح های کوچک و موشک های شلیک شده از هواپیماهای جنگی نیز به کار گرفته شده است.

 

"جیمز راجرز" استاد مطالعات جنگ در دانشگاه دانمارک جنوبی که به سازمان ملل در مورد پهپادها مشاوره می دهد، در ماه دسامبر به وبگاه "بیزنس اینسایدر" گفت: پهپادهای شاهد-136 با سرعت آهسته و به معنای واقعی کلمه زیر رادار پرواز می کنند که رهگیری آنها مشکل است.

 

این پهپادها که در دسته های شش یا هفت تایی همزمان پرتاب می شوند، هدفشان این است که به عنوان یک گروه اولیه برای غلبه بر دفاع هوایی عمل کنند.

 

در طول یورش پهپادی ابتدای امسال (2023)روسیه، مقامات اوکراینی گفتند که گزینه پرهزینه‌تری را برای مقابله با آنها به کار گرفته‌اند که چندین بار موشک‌هایی را از سامانه‌های موشکی پیشرفته سطح به هوا شلیک کردند.

 

"ناسامس" یک سیستم دفاع هوایی کوتاه تا میان برد است که توسط ایالات متحده در نوامبر به اوکراین ارسال شد. شلیک هر موشک این سامانه 500 هزار دلار هزینه دارد.

 

اما "متیو بولگ" کارشناس روسیه در چتم هاوس لندن، به نیویورک تایمز گفته که این هزینه "تا زمانی که غرب به کمک نظامی به اوکراین ادامه می دهد، قابل تحمل است." اما در جنگی فرسایشی و طولانی مدت مزیتی قابل توجه به نیروهای روسیه می دهد.

 

در ماه دسامبر، ایالات متحده اعلام کرد که پیشرفته ترین سامانه دفاع موشکی خود، پاتریوت، را به اوکراین خواهد فرستاد.

 

اما مقامات گفته‌اند که رهگیری پهپادهای شاهد با سامانه پاتریوت به دلیل تفاوت هزینه بین یک پهپاد ارزان ایرانی با موشک‌های پیشرفته و گران پاتریوت، منطقی نیست.

 

"مارک کنسیان" و "تام کاراکو" کارشناسان نظامی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی - که قیمت پهپاد شاهد را حدود 50 هزار دلار به جای 20 هزار دلار قیمت گذاری کرده اند - در ماه دسامبر در مورد این موضوع نوشتند: شلیک موشک‌های 4 میلیون دلاری به موشک‌های کروز روسیه به ارزش 250 هزار دلار، در صورتی که آن موشک‌ها به اهداف حساس اصابت کنند، ممکن است موجه باشد، اما شلیک این موشک ها به سمت پهپادهای شاهد 50 هزار دلاری، اصلا به صرفه و منطقی نیستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------