آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

سفر وزیر خارجه انگلیس به آمریکا و رایزنی درباره ایران



 وزیر خارجه انگلیس ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
وزیر امور خارجه انگلیس با دستور کار رایزنی درباره طیف مختلفی از مسائل روابط دوجانبه و بین‌المللی از جمله اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی این کشور در ایران، راهی آمریکا شد. 

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جیمز کلورلی ابتدا به واشنگتن و سپس به تورنتو سفر خواهد کرد تا با همتایان خود و دیگر شخصیت های ارشد دولتی، در این دو کشور دیدار کند.

 

اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری در ایران و واکنش‌های لندن به این حادثه از جمله محورهایی عنوان شده است که وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار با مقام های آمریکا و کانادا بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

 

اکبری طبق گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس، به دار مجازات آویخته شد.

 

این رویداد با واکنش‌های عصبی، هیستریک و مداخله‌جویانه مقام‌های لندن مواجه شده و علاوه بر نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور، نمایندگان طرفدار رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی منافقین در انگلیس، به واسطه تابعیت مضاعف نامبرده و با گرفتن ژست بشردوستی، اجرای حکم دادگاه ایران را محکوم کرده و برلزوم تشدید فشارها علیه ایران تاکید کرده‌اند.

 

وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که در واکنش به اعدام اکبری، کاردار سفارت ایران را احضار، دادستان کل ایران تحریم کرده و سفیر انگلیس در تهران را برای رایزنی فراخوانده است. وی با این حال روز دوشنبه در نشست ویژه پارلمان درباره ایران که با حضور تعداد اندکی از نمایندگان مجلس برگزار شد مدعی شد: «اکنون باید گام‌های بعدی را در کنار متحدان‌مان برای مقابله با تشدیدهای فزاینده ناشی از ایران مد نظر قرار دهیم و ما خودمان را به گام‌هایی که قبلا اعلام کردم محدود نمی‌کنیم»

 

وزیر امور خارجه انگلیس که کشورش طبق آخرین گزارش شورای اروپا به تضعیف حقوق مردم این کشور متهم است، در مسیر حمایت از گروه‌های ضد انقلاب و برای تنفس مصنوعی به اغتشاشگران در ایران ادعا کرد که لندن در کنار مردم ایران ایستاده است.

 

او در ادامه دروغ‌پراکنی‌ها علیه ایران، به ارائه آمارهای ساختگی درباره حوادث اخیر پرداخت و یادآور شد که لندن در عرض سه ماه گذشته پنج بسته تحریمی علیه ایران وضع کرده است.

 

وی در تداوم جوسازی‌ها علیه ایران ادعا کرد: جهان شما را زیر نظر دارد و پاسخگو خواهید بود.

 

در همین پیوند ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اقدام انگلیس در تعرض به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، با پاسخ قاطع اطلاعاتی و قضائی ایران مواجه شده است و سر و صدای رژیم انگلیس و حمایت برخی مدعیان حقوق بشر در اروپا از لندن، نشان دهنده قانون‌گریزی و قانون شکنی آنان است.

 

وی افزود: رژیم انگلیس که عضو خانواده سطنتی اش کشتن ۲۵ انسان بی گناه را در حذف مهره شطرنج می بیند و از آن شرمنده هم نیست، همراه با کسانی‌که چشم بر این جنایت جنگی پوشیده اند، صلاحیت موعظه دیگران در باره حقوق بشر را ندارند.

 

احتمال می‌رود که سایر مسائل مرتبط با ایران از جمله مذاکرات درباره از سرگیری اجرای کامل برجام که پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک، به دلیل تعلل و فقدان اراده سیاسی در آمریکا به بن‌بست کشیده شده است، در جریان ملاقات‌های پیش رو مورد توجه قرار گیرد.

 

رایزنی درباره تحولات جنگ در اوکراین

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، کلورلی قرار است درباره «تلاش‌های هماهنگ برای کمک به اوکراین، تعمیق همکاری‌ها در اقیانوس هند و آرام و در مورد مسائل اطلاعاتی، امنیتی و بشردوستانه» نیز با مقامات آمریکا و کانادا رایزنی کند.

 

وی در این سفر درخواست تجهیز اوکراین به تسلیحاتی را مطرح خواهد کرد که به گفته او زمینه پیروزی کی‌یف در مقابل روسیه را تسهیل می‌کند. وزیر امور خارجه انگلیس پیش از انجام این سفر گفت: «ما امروز دربرابر جنگ غیرقانونی پوتین متحد ایستاده‌ایم و به استفاده از روابط دفاعی و امنیتی منحصر به فرد خود ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که در نهایت مردم اوکراین پیروز خواهند شد.»

 

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، این نخستین سفر دوجانبه جیمز کلورلی به آمریکای شمالی برای تعمیق روابط دیپلماتیک، تجاری، اطلاعاتی و امنیتی بشمار می‌رود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------