آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند

وب‌سایت «آکسیوس»، سه‌شنبه ۲۸ فروردین گزارش داد که در واکنش به حمله ایران به اسرائیل، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدیدی علیه ایران است.…

تهران و آنکارا در سوریه با یکدیگر سرشاخ می‌شوند؟



تهران و آنکارا  ,اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی

 

جنگ چندجانبه بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و ۱۰‌ساله در سوریه ممکن است هنوز شگفتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدیدی برای ارائه داشته باشد. در بحبوحه جنگ اوکراین، دولت ترکیه اعلام کرده که در تدارک عملیات نظامی جدیدی در خاک سوریه است و برای آغاز این کارزار نظامی جدید نیازی به جلب رضایت آمریکا و روسیه نمی‌بیند، با این‌حال این عملیات در تضاد آشکار با منافع تهران قرار دارد و مقامات جمهوری اسلامی صراحتا مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند.

 

حمیدرضا عزیزی، استاد سابق دانشگاه شهیدبهشتی و پژوهشگر مهمان در موسسه آلمانی امور بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و امنیت، با انتشار یادداشتی با عنوان «ایران طرح ترکیه برای عملیات نظامی جدید در سوریه را چگونه می‌بیند؟» در پایگاه تحلیلی موسسه خاورمیانه نگاهی به موضع ایران به این عملیات داشته است. پایگاه اطلاع‌رسانی اقتصادنیوز این مقاله تحلیلی را ترجمه کرده است.

 

شگفتی‌های جدید جنگ ۱۰ساله

با نزدیک‌شدن به موعد تهدید به حمله نظامی جدید ترکیه به شمال سوریه، سایر طرف‌های خارجی حاضر در بحران سوریه همچنان نگرانی‌های خود را در مورد جاه‌طلبی‌های آنکارا ابراز می‌کنند. در تضاد با ترکیه که از سال‌۲۰۱۱ متمایل به سرنگونی حکومت بشار اسد بود و در این راه از مجموعه‌ای از گروه‌های مخالف مسلح حمایت کرد، ایران اخیرا به‌طور فزاینده‌ای در مخالفت با عملیات نظامی جدید بالقوه ترکیه ابراز نگرانی کرده است.  در همین راستا، علی‌اصغر خاجی، دیپلمات ارشد ایرانی که ریاست هیات ایران در هجدهمین دور مذاکرات آستانه درباره سوریه را برعهده داشت، در دیدار با هیات ترکیه در ۱۶ ژوئن گفت: «نباید تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه دست‌بخورد.»

 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی هم در جریان سفر اخیر خود به آنکارا در ۲۷ ژوئن گفت که اگرچه «ایران نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه را درک می‌کند، اما این نگرانی‌ها باید از طریق گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو و راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صلح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمیز» حل شود.  ایران برای آماده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی در برابر تهاجم احتمالی ترکیه، به‌دنبال تسهیل هماهنگی بین نیروهای متحد خود در سوریه، واحدهای ارتش سوریه و شبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظامیان کرد در شمال سوریه بوده است.  این تحولات دیپلماتیک و نظامی گمانه‌زنی‌هایی را در مورد احتمال تنش یا حتی رویارویی نیروهای ترکیه و ایران در سوریه ایجاد کرده است، در واقع در جریان آخرین دور عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه در اوایل سال‌۲۰۲۰، دو طرف در آستانه رویارویی قرارگرفتند. اگرچه در نهایت از رویارویی اجتناب شد، اما هیچ تضمینی برای تکرار آن وجود ندارد. مجموعه‌ای از تحولات اخیر در سوریه و فراتر از آن، درک تهدید از جانب آنکارا توسط تهران را افزایش داده و ممکن است واکنش نظامی، هرچند غیرمستقیم، به‌عملیات جدید ترکیه را آغاز کند.

 

نگرانی‌های ایران در سوریه

منبج و کوبانی و تقریبا تمام مناطق شرق فرات، خارج از منطقه نفوذ ایران در سوریه بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، در نتیجه مانند گذشته، عملیات ترکیه در آن مناطق واکنشی را از سوی ایران برنیانگیخت، اما وقتی صحبت از تل‌رفعت می‌شود، اوضاع کاملا متفاوت به‌نظر می‌رسد.  تل‌رفعت که در شمال استان حلب واقع شده است، اکنون از شمال، شرق و غرب در محاصره ترکیه (و نیروهای وابسته به آن) قرار دارد.  از نقطه‌نظر ایدئولوژیک، ایران نگران است که گام بعدی شبه‌نظامیان تحت‌حمایت آنکارا پس از کنترل تل‌رفعت، هدف قرار دادن شیعیان نوبل و الزهرا باشد.  از نظر استراتژیک، تهران معتقد است که کنترل تل‌رفعت مقدمه‌ای برای حرکت ترکیه و متحدانش به سمت شهر حلب خواهد بود.  از منظری گسترده‌تر، این نگرانی در ایران وجود دارد که اگر آنکارا موفق به ایجاد منطقه امن ۳۰ کیلومتری خود شود، فشار جدیدی را برای تضعیف حکومت اسد آغاز خواهد کرد.  شورای راهبردی روابط خارجی ایران در تحلیلی استدلال کرده که «ترکیه به‌دنبال افزایش فشار بر دولت اسد و هموار‌کردن راه برای تغییر در مرکز و جنوب سوریه است» که در تضاد با منافع ایران در آن مناطق است.

 

ملاحظاتی فراتر از سوریه

جدای از گستره جغرافیایی احتمالی عملیات جدید ترکیه، عوامل دیگری نیز وجود دارد که تهران را بیش از هر زمان دیگری نگران طرح‌های آنکارا در سوریه می‌کند. این عوامل در درجه اول به روندهای اخیر در سیاست خارجی و منطقه‌ای ترکیه مرتبط است و نزدیکی ترکیه و اسرائیل در راس فهرست قرار دارد. در واقع‌ مقامات ایران دلایل خوبی برای این باور دارند که ترکیه و اسرائیل در حال تشکیل یک جبهه مشترک علیه ایران هستند. آنچه ظن ایران را نسبت به‌دستور کار ضدایرانی در سیاست خارجی آنکارا تقویت می‌کند، این است که ترکیه نیز درحال‌توسعه روابط با دیگر رقبای منطقه‌ای ایران از جمله عربستان‌سعودی بوده است. نقش در حال تحول ترکیه در عراق موضوع دیگری است که بر دیدگاه ایران نسبت به ترکیه تاثیر ناخوشایندی گذاشته است. مداخله نظامی ترکیه در شمال عراق با هدف مقابله با نیروهای کرد چیز جدیدی نیست، اما در دو سال‌گذشته، نقش ترکیه ابعاد جدیدی پیدا کرده که برای ایران نگران‌کننده است.  به این ترتیب، بسیاری در ایران به این باور رسیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که هدف اعلام‌شده رهبر ترکیه از «مبارزه با تروریسم» صرفا بهانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای دنبال کردن یک سیاست توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طلبانه در خاورمیانه و فراتر از آن است که در نهایت منجر به هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سویی ترکیه با دشمنان ایران و تشدید بیشتر تضاد منافع تهران و آنکارا خواهد شد.

 

اجتناب از رویارویی

با توجه به انباشته‌شدن اختلافات بین تهران و آنکارا در سال‌های اخیر، نگرانی از احتمال تنش بین ایران و ترکیه در سوریه یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سره بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اساس نیست، با این حال تهران دلایل موجهی برای اجتناب از تنش با آنکارا دارد.  از یکسو، حتی یک واکنش مستقیم نظامی محدود ایران در سوریه می‌تواند تنش‌ها را در روابط دوجانبه به سطح بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای افزایش دهد و آنکارا را به سمت هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سویی با اسرائیل و عربستان‌سعودی سوق دهد.  آخرین چیزی که ایران می‌خواهد با آن مواجه شود، یک جبهه مستحکم ضدایرانی در خاورمیانه است که تمام رقبای منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای آن را در‌بر می‌گیرد.

 

  از سوی دیگر، چنین اقدامی احتمالا منجر به فروپاشی روند آستانه خواهد شد، در واقع روند آستانه در دو سال‌گذشته تا حد زیادی کارکرد عملی خود را از دست داده و به چارچوبی صرفا نمادین تبدیل شده، با این حال همین کارکرد نمادین صرف برای تهران بسیار مهم است.  با درنظر‌گرفتن این خطرات و محدودیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، ایران تاکنون مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از اقدامات سیاسی و نظامی را در سوریه، هرچند غیرمستقیم، برای مقابله با تهدید عملیات جدید ترکیه آغاز کرده است.

 

در سطح سیاسی، ایران امیدوار است کردها را به سمت توافقی با دمشق سوق دهد که مستلزم آن است که شبه‌نظامیان کرد کنترل تل‌رفعت را قبل از تهاجم ترکیه به ارتش سوریه واگذار کنند.  در عین حال، ایران به‌دنبال متقاعد کردن روسیه است -که به‌نظر می‌رسد به دلیل مشغله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در جنگ با اوکراین دارد، کمتر به دخالت نظامی فعال در سوریه علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند است- تا نقش فعال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری در بازدارندگی ترکیه از یک عملیات گسترده ایفا کند، اما در صورتی‌که تمامی این تحرکات نتواند ترکیه را از اجرای نقشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش بازدارد، ایران نیز بر روی طرح‌هایی برای مقابله با نیروهای ترکیه یا حداقل محدودکردن دامنه عملیات آنها کار کرده است.

 

به این ترتیب، اگر ترکیه تصمیم به اجرای طرح خود برای حمله به شمال سوریه بگیرد و اگر عملیات به تل‌رفعت و شمال حلب گسترش یابد، ایران به احتمال زیاد به یک واکنش غیرمستقیم متوسل خواهد شد. اگرچه این گزینه در مقایسه با سناریوی‌های دیگر، گزینه کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خطرتری خواهد بود، اما همچنان احتمال زیادی وجود دارد که اوضاع از کنترل خارج شود.

  

دنیای‌اقتصاد  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------