آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

برنامه مشترک و محرمانه اسرائیل و عربستان برای مقابله با پهپاد‌های ایران



 ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
آنشل ففر در روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: اتحاد دفاعی منطقه‌ای که وزیر جنگ بنی گانتز و دیگر سیاستمداران اسرائیلی در هفته‌های اخیر با عنوان MEAD یا دفاع هوایی خاورمیانه درباره آن صحبت کرده‌اند، در واقع مدتی است که وجود دارد، فقط اسمش عوض شده است. فرماندهی مرکزی ایالات متحده که پایگاه پیشروی خود را در قطر دارد، به‌عنوان نوعی چتر دفاعی برای کشور‌های منطقه تحت مسئولیت خود، در خاورمیانه و آسیای مرکزی عمل می‌کند و از اوایل سال ۲۰۲۱، اسرائیل بخشی از منطقه سنتکام است.  

به گزارش  انتخاب ، در ادامه این مطلب آمده است: در طول سال گذشته، سنتکام پاسخ به تهدیدات دفاع هوایی برای متحدان ایالات متحده در منطقه را هماهنگ کرده است. در این مرحله، عملیات مشترک متکی بر حسگر‌ها و سیستم‌های رهگیریی است که قبلاً توسط کشور‌های منطقه استفاده شده و یا آن‌هایی که توسط ایالات متحده مستقر شده‌اند. این تجهیزات شامل رادار باند X ارتش ایالات متحده در کوه کرن در صحرای نقب و سیستم‌های رزمی Aegis کشتی در دریای سرخ و خلیج فارس، و گزینه‌های رهگیری شامل موشک‌های دفاع هوایی و جت‌های جنگنده است.

 

کار از طریق سنتکام امکان ترکیب کردن انواع اطلاعات الکترونیکی جمع‌آوری شده توسط حسگر‌های مختلف را فراهم می‌کند و تصویری فوری از تهدیدات هوابرد در منطقه به دست داده و آن‌ها را رهگیری می‌کند. فوریت در ایجاد چنین چارچوبی ناشی از حملات موفقیت آمیز هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌های کروز ایران در چند سال گذشته به تاسیسات نفتی، شهر‌ها و پایگاه‌های نظامی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی بود که از جهات مختلف از جمله ایران، یمن و عراق پرتاب شدند.

 

کارآیی چارچوب جدید پیش از این در فوریه و زمانی مشهود شد که پهپاد‌های ایرانی مملو از مواد منفجره در مسیر رسیدن به اهدافی در اسرائیل توسط جت‌های جنگنده آمریکایی در حریم هوایی عراق رهگیری شدند. چند هفته بعد، نشست محرمانه افسران ارشد نظامی در مصر برگزار شد که شامل آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، فرمانده ارتش سعودی و افسرانی از مصر، قطر، بحرین و امارات بود. به گفته واحد سخنگوی ارتش اسرائیل، یک سال پیش از آن، در مارس ۲۰۲۱، اف-۳۵‌های اسرائیلی پهپاد‌های ایرانی را بر فراز سایر کشور‌های منطقه سرنگون کردند، عملیاتی که "هماهنگ شده با کشور‌های همسایه" بود.

 

تاکنون، کشور‌های دیگری که بخشی از این چارچوب هستند، ترجیح داده‌اند هویت خود را مخفی کنند و در تشکیلات امنیتی اسرائیل، این نگرانی وجود دارد که رجزخوانی سیاستمداران به این همکاری‌ها، به‌ویژه با کشور‌هایی که با سنتکام کار کرده، اما روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند – کشور‌هایی مانند عراق، عربستان سعودی و قطر – آسیب بزند. کشور‌های حاشیه خلیج فارس در حال حاضر سامانه‌های رادار و رهگیری دفاع هوایی دارند که از ایالات متحده و جا‌های دیگر خریداری کرده‌اند، از جمله سامانه ضد موشکی تاد و نسخه‌های پیشرفته موشک پدافند هوایی پاتریوت. آن‌ها عمدتاً در برابر موشک‌های بالستیک مفید هستند، اما در مقابله با تهدید‌های در حال تکامل هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌های کروز کارایی کمتری دارند. این واقعیت که حملات از جهات مختلف انجام می‌شود نیز کار را دشوارتر کرده است.

 

این کشور‌ها همچنین به سیستم‌های رهگیری گنبد آهنین، دیوید اسلینگ و باراک علاقه‌مند هستند. باراک دو هفته پیش علیه پهپاد‌های حزب الله که به سمت یکی از سکو‌های گاز طبیعی اسرائیل در دریای مدیترانه پرتاب شده بودند، استفاده شد. اگر اتحاد این پدافند‌های هوایی، کارآیی خود را ثابت کرده و رسمی‌تر شود، در اسرائیل صحبت از همکاری بسیار جاه‌طلبانه‌تر با کشور‌های عربی، به‌ویژه در خلیج‌فارس است. رادار چند ماموریتی مورد استفاده در گنبد آهنین و فلاخن داوود و رادار شبنم آسمان، قابلیت تشخیص بسیار انعطاف پذیرتری ایجاد خواهد کرد. رادار‌های بیشتر در خلیج فارس همچنین به این معنی است که اسرائیل سریع‌تر از هر گونه حملات احتمالی مطلع خواهد شد.

 

در آینده‌ای دورتر، صحبت از استقرار رهگیر‌های لیزری است که قرار است سال آینده در اطراف غزه در مرز جنوبی اسرائیل عملیاتی شوند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر مستعفی ماه گذشته حتی در توییتی از برنامه آینده ماهواره‌ای برای رهگیری موشک‌های بالستیک نوشت. او اوایل سال جاری در کنفرانس موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) گفت: «این نسل جدید سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل به متحدان ما که در معرض تهدیدات شدید ایران هستند نیز کمک خواهد کرد».

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------