آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

اتحادیه اروپا: فرصت احیای برجام، کم و کمتر می شود / ایران طرح جدی برای احیای برجام ندارد



  برجام,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
جوزپ بورل: " زمان آن رسیده مقامات ایران، تصمیمات سیاسی سریعی را برای پایان مذاکرات وین بگیرند". 

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره کاهش فرصت احیای برجام هشدار داد و نوشت: "فضای حل مسئله هسته ای ایران کم و کمتر می شود".

 

به گزارش عصرایران، جوزپ بورل در یادداشتی در سایت اینترنتی اتحادیه اروپا گفت: ایران و دیگر طرف ها باید متن توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را قبول کنند. نقشه و طرح جدی از سوی ایران برای احیای توافق برجام وجود ندارد. مساحت حل اختلافات مهم با جمهوری اسلامی ایران کمتر می شود و به پایان می رسد.

 

او قبل از این هم در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز انگلیس نوشت: متن پیشنهادی توافق احیای برجام آماده است که نگرانی های دو طرف مذاکرات را در نظر می گیرد.

 

بخش های مهم این یادداشت به این شرح است:

 - بعد از 15 ماه از مذاکرات فشرده و مثمر در وین و ارتباطات متعدد با اعضای برجام و امریکا به این نتیجه گیری رسیدم که مساحت حل اختلافات کمتر می شود و احتمالا پایان می یابد.

 

- زمان آن رسیده مقامات ایران، تصمیمات سیاسی سریعی را برای پایان مذاکرات وین بگیرند و به صورت فوری به اجرای کامل برجام برگردیم.

 

- متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام شامل چارچوب های محکمی برای فعالیت هسته ای ایران است. گزینه بهتر برای احیای برجام روی میز است. الان زمان تصمیم گیری است.

 

- هدف ما همیشه دست یابی به توافقی است که به سود همه از جمله ایران و اروپا و جامعه جهانی، خواهد بود و این چیزی است که همه ما آن را محقق کردیم.  متن پیشنهای توافق احیای برجام شامل محدودیت های شدید بر فعالیت هسته ای ایران وبزرگترین سیستم نظارت و بازرسی بود که از سوی آژانس اجرایی می شد.

 

- برجام باعث کاهش 98 درصدی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و برچیدن هزاران دستگاه سانتریفیوژ این کشور شد.

 

سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورد زیرا اجماع حاضران در برجام آن را زنده نگه داشت و هم اکنون ادامه برجام مهمتر از هر وقت دیگری است.

 

مذاکرات احیای برجام

مذاکرات احیای برجام در وین از زمستان گذشته تاکنون متوقف شده است. در این مذاکرات ایران و گروه 4+1 (بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) در کنار حضور غیرمستقیم آمریکا، برای احیای برجام گفتگو کردند اما بی نتیجه بود.

 

هدف این مذاکرات، بازگشت امریکا به برجام، رفع تحریم های ضدبرجامی امریکا علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت های هسته ای برجامی است.

 

بعد از توقف و بن بست مذاکرات وین به دلیل اختلافات سیاسی امریکا و ایران، یک مرحله هم مذاکرات غیرمستقیم میان این دو کشور با میانجیگری اتحادیه اروپا در دوحه قطر برگزار شد اما بی نتیجه بود.

 

اتحادیه اروپا می گوید متن پیش نویس توافق احیای برجام وجود دارد اما ایران از پذیرش این توافق سرباز می زند.

 

برجام توافقی است که به دنبال مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان)، در سال 94 به دست آمد تا راه حلی برای اختلافات بر سر برنامه هسته ای ایران شکل بگیرد. در سال 97، ترامپ رئیس جمهور وقت امریکا، با خروج از برجام، تحریم های شدیدی را علیه ایران اعمال کرد و از سیاست "فشار حداکثری" علیه تهران خبر داد.

 

با این حال بعد از آغاز ریاست جو بایدن در کاخ سفید و تصمیم این دولت برای بازگشت به برجام، مذاکرات احیای برجام آغاز شد اما تاکنون بی نتیجه بوده است.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------