آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

کنعانی: موضوعات باقی مانده در مذاکرات اندک اما مهم هستند/پاسخی از سوی آمریکا دریافت نشده است



 کنعانی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوعات باقی مانده هرچند ممکن است به نسبت اندک باشند، ولی موضوعات مهمی هستند و باید در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری و توافق شود. 

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع مذاکرات و آخرین تحولات در این عرصه و برخی از گمانه‌زنی‌های منتشر شده در این ارتباط گفت: در موضوع مذاکرات ما هنوز در مسیر مذاکره هستیم و در همین چارچوب اجازه می‌خواهم که به استقبال جزئیات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده نروید.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه در آخرین دور مذاکرات وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره‌کننده از جمله ایران ارائه شد، تصریح کرد: طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خود پاسخ خودش را به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمان مقرر داد.

 

وی در همین ارتباط تصریح کرد: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا آمریکایی‌ها پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی ریافت نکرده‌ایم و زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به مهم و حساس بودن مذاکرات، تصریح کرد: اجازه بدهید که در این ارتباط به روایت‌های غیررسمی اهتمام نکنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ارائه گزارشی از این مذاکرات تصریح کرد:‌ همان طور که هفته پیش نیز اشاره کردم تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکرات توافق شود و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم و نسبت به مرحله بعدی پیش‌داوری کنیم یا به استقبال آن برویم.

 

وی تأکید کرد: موضوعات باقی مانده هر چند ممکن است اندک باشد ولی موضوعات مهمی هستند و باید راجع به آن‌ها تصمیم‌گیری شده و توافق شکل بگیرد.

 

کنعانی با بیان اینکه ایران همواره به صورت جدی،‌ سازنده و مسئولانه در مذاکرات حضور پیدا کرده است، افزود: به پیشنهادات طرف اروپایی نیز به موقع پاسخ دادیم. ما در مذاکرات مبتکرانه عمل کرده و انعطاف لازم را برای دستیابی به توافق از خود نشان داده‌ایم و آنچه که اکنون مهم است تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخش به پیشنهاد مطرح شده است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام و عدم اجرای این توافق است، افزود: در روند جاری نیز دولت آمریکا مسئول وضعیت کنونی است و اگر آمریکا اراده جدی در عمل از خود نشان دهد و مسئولانه عمل کند می‌توانیم به سمت مراحل بعدی حرکت کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه بارها از سوی مقامات عالی رتبه کشور اعلام شده که ما روند معیشت و اقتصاد کشور را به روند مذاکرات گره نخواهیم زد و مذاکرات رفع تحریم‌ها را یکی از موضوعات حوزه سیاست خارجی تلقی می‌کنیم، گفت: تعلل آمریکا در ارائه پاسخ، بی‌عملی طرف اروپایی، مسائل داخلی آمریکا، فشار تندروهای داخل آمریکا، فشار لابی صهیونیست‌ها،‌ فرسایشی‌ کردن مذاکرات که شواهد آن را می‌بینیم، جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری اولویت‌های خود بازنگه نمی دارد و ایران معطل هیچ یک از این موارد نخواهد بود.

 

کنعانی تصریح کرد: اگر ایران نیازمند این توافق است طرف آمریکایی و اروپایی نیز بیش از ایران نیازمند این توافق هستند.

 

وی با تأکید بر اینکه ما از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد، افزود: همان طور که بارها گفته‌ایم ما به دنبال توافق خوب، قوی و پایدار هستیم. توافق خوب به این معناست که منافع اقتصادی ایران از این توافق تأمین و پایدار باشد و همچنین برای ایران اثبات شود که طرف مقابل به تعهداتش عمل می‌کند و در این حوزه مسئولانه عمل خواهد کرد. ما برای بار دوم از یک سوراخ گَزیده نخواهیم شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در مورد آخرین اخبار روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا اظهار کرد:‌ در پاسخ به اظهار نظر دو مقام آمریکایی پیش از این توضیح دادم که ما موضوع زندانیان را در چارچوب یک موضوع انسانی نگاه می‌کنیم و هیچ‌گاه وضعیت و سرنوشت آن‌ها را به موضوعات مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزده‌ایم. ما این موضوع را در چارچوبی خارج از برجام پیگیری کرده و به صورت غیرمستقیم در این زمینه با طرف آمریکایی گفت‌وگو کرده‌ایم. از نظر ما امکان اجرای تبادل وجود داشت و در این زمینه دیدگاه‌های ما روشن بود ولی آنچه که از سوی طرف مقابل رخ داد بی‌عملی بود و شاهد مطرح شدن شعارها و اظهار نظرهای رسانه‌ای بودیم و پایبندی در حوزه عمل وجود نداشت.

 

کنعانی با تأکید بر اینکه زندانیان ما در آمریکا به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها در بازداشت به سر می‌برند، افزود: اساس اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران نیز غیرقانونی و غیرانسانی است.

 

وی در ادامه پاسخ خود به این پرسش تصریح کرد: پیگیری سرنوشت اتباع ایرانی برای ما مهم است. ما پیگیر وضعیت آن‌ها هستیم تا به آغوش خانواده‌هایشان برگردند و همان طور که پیش از این اعلام کرده‌ایم این موضوع ارتباطی به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد و پرونده مستقلی است و ما به تلاش های خود در این زمینه ادامه خواهیم داد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال ایسنا که آیا تعداد این تبادل مشخص شده است، گفت: تعداد در توافق روشن شده است و اجازه بدهیم که این کار در مکانیزم خود جلو برود.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر آمریکا با پیشنهادات اروپا و نظرات ایران مخالفت کند، ایران چه برنامه‌ای در پیش دارد، گفت: همان طور که بارها گفته‌ام موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها فقط یکی از موضوعات روابط خارجی ما است و ما مسائل دیگر در حوزه روابط خارجی مشخصا روابط تجارت خارجی و مسائل تجاری را با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزده و نخواهیم زد و عملکرد دولت در یک سال گذشته نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

 

کنعانی با بیان اینکه طرح دوم ما استمرار سیاست یک سال گذشته در حوزه‌های مورد اشاره با جدیت و اهتمام بیشتر است، ادامه داد: در واقع پلن B ما استمرار سیاست خارجی مورد اشاره با قوت و جدیت بیشتر بدون توجه به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده و خواهد بود.

 

وی همچنین در این ارتباط تصریح کرد:‌ مذاکرات رفع تحریم‌ها، منافع یک جانبه ایران نیست و منافع طرف‌های مقابل بیشتر در آن نهفته است و فکر می‌کنیم طرف مقابل باید در این زمینه عقلانیت خود را اثبات کند و با درایت بیشتری عمل کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که مقامات اسرائیل از جمله وزیر دفاع این کشور اعلام کرده‌اند که اطلاعات دریافتی آن‌ها از آمریکا بیانگر این است که توافق احتمالی توافق مطلوبی نیست و نظر ایران در مورد اینکه آمریکا اسرائیل را در جریان روند مذاکرات قرار می‌دهد، چیست؟ اظهار کرد: به نفع دولت آمریکا است که روند مذاکرات رفع تحریم‌ها را براساس منافع و مصالح ملت‌ آمریکا به پیش ببرد. نقش صهیونیست‌ها همواره در موضوعات منطقه‌ای از جمله ایران نقش مخربی بوده است و ما انتظاری غیر از این از رژیم صهیونیستی نداریم چرا که ماهیت این رژیم روشن است.

 

کنعانی گفت: آن چه که در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها مرتبط با ما است تأمین منافع و مصالح کشور و ملت ایران است و این دولت آمریکاست که متناسب با منافع این کشور تصمیم بگیرد و اینکه رژیم صهیونیستی بخواهد نقشی منفی در این روند ایفا کند رویکرد جدیدی نیست. نقش صهیونیست‌ها در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای همواره نقش مخربی بوده و همان طور که گفتم نمی‌توان انتظاری غیر از این از این رژیم داشت.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌های غربی بعضا این ادعا را مطرح می‌کنند که ایران در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار است موضوع انتقام از قاتلان سردار سلیمانی را کنار بگذارد، تأکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با موضوع ترور سردار سلیمانی کاملا روشن و واضح است. دولت و ملت ایران هیچ‌گاه ترور ناجوانمردانه این سردار بزرگ توسط دولت آمریکا در فرودگاه بغداد را فراموش نخواهند کرد. موضوع انتقام از قاتلان سردار سلیمانی فراموش نشدنی است و قابل مصالحه و سازش نیست. ایران از تمام امکانات خود استفاده می‌کند تا قاتلان سردار سلیمانی را به محکمه عدالت بسپارد و همان طور که گفتم این موضوع هیچ ارتباطی با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها نخواهد داشت.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط ایران و عربستان بعد از توافق احتمالی احیای برجام و تأثیر آن بر روابط دو کشور با توجه به اینکه ایران یک کشور هسته‌ای است، افزود: ما روابط خود با عربستان را در چارچوب موضوعات هسته‌ای نمی‌بینیم. ایران و عربستان دو بازیگر مهم در منطقه هستند که منافع و مصالح مشترک داشتند و می‌توانند در موضوعات منطقه‌ای نقش سازنده و مکملی را با همسایه یکدیگر داشته باشند. ایران و عربستان برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای می‌توانند نقش سازنده‌ای را ایفا کنند و این ارتباط با موضوعات هسته‌ای و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ارتباطی ندارد. موضوعات مهمی وجود دارد که ایران و عربستان می‌توانند با یکدیگر در ارتباط با آن همکاری کنند و به نقاط مشترکی برسند.

 

وی ادامه داد: ما روابط مان را با کشورهای منطقه از جمله عربستان مستقل از برجام، توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها می‌دانیم و در همین چارچوب اتفاقات مثبتی نیز در مدت اخیر رخ داده است. چنانکه چند روز پیش سفیر جدید کویت در تهران مستقر شد و قرار است امارات نیز سفیر خود را به ایران اعزام کند.

 

کنعانی تصریح کرد: فضای مثبتی در راستای تعامل با کشورهای همسایه در منطقه و همچنین آسیای مرکزی و قفقاز وجود دارد و شرایط اقتضا می‌کند که ایران و عربستان براساس مصالح و منافع دوجانبه و ضرورت‌های منطقه‌ای یک گام عملی جدید به سمت ازسرگیری روابط بردارند و ان‌شاءالله این اتفاق به زودی رخ دهد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر احیای روابط دیپلماتیک بین ترکیه و رژیم صهیونیستی و اینکه قرار است سفرای آن‌ها در اسرائیل و ترکیه بار دیگر مستقر شوند، گفت: ما در مورد روابط خارجی کشورها اظهارنظر نمی‌کنیم و آن چیزی که در این زمینه می‌توانم در ارتباط با آن اظهار نظر کنم تشریح مواضع و دیدگاه‌های ایران در ارتباط با رژیم صهیونیستی است. مواضع ایران در این زمینه کاملا مشخص است. رژیم صهیونیستی یک رژیم نامشروع و غیرقانونی و برخاسته از یک روند ظالمانه است. ارتباط با صهیونیست‌ها کمکی به ملت‌های منطقه در راستای ایجاد صلح و ثبات و همچنین احقاق حقوق مردم فلسطین نمی‌کند.

 

وی تصریح کرد: انتظار ما از کشورهای منطقه و عربی و اسلامی این است که به حقوق حقه ملت فلسطین توجه کنند، احترام بگذارند و هیچ اقدامی در ارتباط با این رژیم نباید کمک کند که اشغال سرزمین‌های فلسطینی و نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین تبدیل به امر نهادینه‌ای شود.

 

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد بحث مذاکرات تصریح کرد: مذاکراتی که در حال انجام است بر مبنای توافقی است که قبلا شکل گرفته است. ما به دنبال روابط رسمی و دوجانبه با آمریکا نیستیم. آمریکا به صورت غیرقانونی از یک روند بین‌المللی خارج شده است و اکنون بعد از دو سال خواستار بازگشت به این روند است. اکنون مذاکرات بر این موضوع استوار است که یک دولت خاطی چگونه می‌تواند به یک توافقی که از قبل شکل گرفته برگردد و اینکه ایران اطمینان حاصل کند که این دولت خاطی چگونه به تعهدات و مسئولیت‌های خود در این توافق عمل می‌کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین اخبار در ارتباط با مذاکرات ایران و عربستان اظهار کرد: ما موضوعات مشترک و متعددی با عربستان در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای داریم و گفت‌وگوها برای ازسرگیری روابط رسمی دو کشور تأمین کننده منافع تهران و ریاض و منطقه خواهد بود. گام‌های خوبی در این ارتباط به سمت جلو برداشته شده و مذاکرات مثبت بوده است. در حال حاضر شرایط در منطقه مثبت است و ما در تلاش هستیم که در تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه به سمت جلو حرکت کنیم.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان که گفته می‌شود منابع مالی‌اش توسط عربستان تأمین می‌شود فعالیت‌های تخریبی جدی علیه ایران انجام می‌دهد و به بازی رسانه‌ای موساد علیه تهران تبدیل شده است و آیا ایران در این زمینه با عربستان گفت‌وگو و رایزنی کرده است، ‌گفت: موضوعات گفت‌وگوی ما با طرف عربستانی مشخص است و به صورت طبیعی در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و موضوعاتی که فکر کنیم در اولویت گفت‌وگوهای ما با طرف عربستانی قرار دارد در چارچوب گفت‌وگوها بین دو کشور در ارتباط با آن صحبت می‌شود و مورد اهتمام و توجه قرار می‌گیرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با انتشار برخی از اخبار مبنی بر انجام گفت‌وگوهای بین ترکیه و سوریه و انجام برخی از تلاش‌ها برای بهبود روابط دو کشور تصریح کرد: شاهد واقع‌نگری بسیاری از دولت‌های منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای در مورد تحولات این کشور هستیم. ما شاهد شکل‌گیری شرایط جدیدی در سوریه هستیم و از نگاه بسیاری از بازیگران بین‌المللی این شرایط جدید به این معناست که دولت سوریه شرایط بحران و بی‌ثباتی را پشت سر گذاشته است.

 

کنعانی با اشاره به موفقیت سوریه در بحث مبارزه با تروریسم و اینکه اکنون شاهد هستیم که بار دیگر امنیت به مناطق بحرانی سوریه برگشته، افزود: دولت سوریه با توجه به این تحولات توانمندی خود را در این حوزه نشان داده و در این راستا شاهد این هستیم که برخی از کشورهایی که در طول سالیان اخیر براساس محاسبات غلط تصمیم گرفته بودند سوریه را ترک کنند اکنون در حال بازسازی روابط خود با سوریه هستند. چنانکه برخی از این کشورها نیز سفارتخانه‌های خود را در سوریه بازگشایی کرده‌اند یا در حال تلاش برای این موضوع هستند و هیأت‌هایی را به این کشور فرستاده‌اند.

 

وی در مورد روابط ترکیه و سوریه نیز گفت: دولت ترکیه بهتر است که دیدگاه خود را در مورد تحولات در سوریه اصلاح کند و در جهت بازگشت صلح و ثبات و آرامش به سوریه نقش ارزنده و مسئولانه خود را ایفا کند و ما همواره بر این موضوع تأکید کرده‌ایم.

 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: روند تحولات خوب است. اظهار نظرهایی که از سوی مقامات ترکیه می‌شنویم اظهارات دلگرم‌کننده است و امیدواریم که در آینده اتفاقاتی در حوزه عملی رخ دهد و شاهد آغاز روابط دو کشور باشیم. بازسازی روابط دو کشور ترکیه و سوریه، حل و فصل اختلافات بین آن‌ها و گام برداشتن دو کشور به سمت گفت‌وگوهای دوجانبه به نفع ترکیه و سوریه  و کل منطقه است.

 

کنعانی در نشست خبری خود با اشاره با فرار رسیدن سالگرد کودتای ۲۸ مردادماه گفت: کودتای ۲۸ مردادماه  سند سیاه و ننگین دیگری از اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه  آمریکا در امور داخلی کشورها است.

 

وی در این ارتباط افزود : کودتای ۲۸ مردادماه سند دیگری از مداخلات غیرقانونی دولت آمریکا با همکاری دولت انگلیس در امور داخلی ملت‌های مستقل است.

 

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت نیز گفت:  اتخاذ سیاست خارجی متوازن، تعامل هوشمند و دیپلماسی پویا در دستور کار دولت قرار گرفته است و به نظر می آید این سیاست آثار و نتایج خود را در عرصه عمل تا حدود زیادی نشان داده است .سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تحولات این روزهای روابط سوریه و ترکیه گفت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آغاز روابط دو کشور باشیم . بازسازی روابط  دو کشور  سوریه و ترکیه و حل و فصل اختلافات و گام برداشتن دو کشور به سمت گفت‌وگوهای دوجانبه به نفع دو کشور ترکیه و سوریه و منطقه است.

 

 

کنعانی همچنین در مورد تحولات کنونی عراق و اینکه آیا ایران با گروه‌های مختلف عراقی در مورد تحولات این کشور در تعامل و تماس است، گفت: روابط ما با دولت عراق نزدیک، سازنده و توأم با منافع و مصالح مشترک است. ما همچنین روابط خوبی با گروه‌های سیاسی عراق داریم. این روابط نزدیک و مستمر است و انقطاعی در جریان این تعامل و تماس‌ها وجود ندارد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به تازگی شاهد بازگشت سفیر کویت به تهران هستیم و امارات نیز روز گذشته اعلام کرد که سفیرش به تهران بازخواهد گشت و آیا در این چارچوب شاهد تغییری در خصوص روابط ایران و بحرین هستیم، تصریح کرد: در این ارتباط در حال حاضر دیدگاه مشترکی نداریم و در انتظار بهبود شرایط در این زمینه خواهیم بود.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای طرف‌های مقابل برای پاسخگویی به پیشنهادات اتحادیه اروپا در ارتباط با موضوع رفع تحریم‌ها زمانی تعیین شده است، گفت: به صورت طبیعی آنچه که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه کرده برای تمامی طرف‌های مذاکره زمان مشخصی در نظر گرفته است و در همین جاست که باید بار دیگر تأکید کنم که رفتار ایران در ارتباط با توافق و روند مذاکرات همواره مسئولانه بوده است و روند فعلی نتیجه رفتار غیرمسئولانه طرف مقابل و عدم التزام آن‌ها به روند مذاکره و بی‌عملی طرف اروپایی است و در این زمینه باز مسئولیت متوجه طرف آمریکایی است.

 

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر انجام برخی از گفت‌وگوها در ارتباط با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: از هفته گذشته که در ارتباط با این موضوع صحبت کردم تا الان اتفاق جدیدی رخ نداده است. ما تأکید بر این داریم که باید دولت کره جنوبی هر چه زودتر به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند و موضوع آزادسازی دارایی‌های ایران را به هیچ موضوع دیگری به ویژه مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزد و این خواسته صریح، جدی و به حق ایران از کره جنوبی است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد موثرترین راه برای دریافت تضمین‌ها در مذاکرات رفع تحریم‌ها خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: این‌ها جزو جزئیات مذاکرات است. ایران برای اینکه حقوق و منافع کشور تضمین شود چارچوب‌ها و مکانیزم‌های خاص خود را تعریف کرده و دنبال می‌کند.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مقتدی صدر از سازمان ملل خواسته که میزبان گروه‌های عراقی باشد و در ارتباط با حل بن بست عراق نقش‌آفرینی کند نظر ایران در این ارتباط چیست، خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: اجازه بدهید که مسائل داخلی عراق را به خود برادران عراقی واگذار کنیم و آن‌ها خودشان در این حوزه‌ها اظهار نظر کنند.

 

کنعانی همچنین در این نشست که بیش از ۶۰ دقیقه به طول انجامید در پاسخ به پرسش دیگری در مورد آخرین وضعیت حمید نوری، اسدالله اسدی و پنج خدمه ایرانی در آرژانتین  گفت: در ارتباط با موضوع پنج خدمه ایرانی در آرژانتین همان طور که هفته قبل گفتم هواپیمای توقیف شده متعلق به ونزوئلا است و آن چه که برای ما اهمیت دارد وضعیت پنج تبعه ایرانی است که در این ارتباط دچار مشکل شده‌اند. گفت‌وگوها در این ارتباط در ایران، آرژانتین و همچنین ونزوئلا ادامه دارد. در این ارتباط هنوز تحول خوشایندی رخ نداده است. ما بر این موضوع تأکید داریم که شهروندان ایرانی هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند و ضرورت دارد که دولت آرژانتین هر چه زودتر نسبت به آزادی آن‌ها اقدام کند.

 

وی در همین راستا گفت:‌ ایران در پیگیری حقوق کنسولی شهروندان خود کوتاهی نخواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در ارتباط با پرونده حمید نوری و اسدالله اسدی تصریح کرد: ما انتظار داریم که دولت بلژیک و سوئد هر چه زودتر به مسئولیت خود در ارتباط با این دو شهروند ایرانی عمل کرده و نسبت به آزادی بی‌قید و شرط آن‌ها اقدام کند. پیگیری مسئله این دو شهروند ایرانی در سطوح مختلف ادامه دارد و در ارتباط با آقای نوری اقداماتی در سطح وزیر انجام شده و امیدواریم تلاش‌های انجام شده در این زمینه در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

 

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع دیپلماسی آب تصریح کرد: موضوع آب برای ایران و کشورهای منطقه مهم است. در ارتباط با این موضوع مسائل دوجانبه‌ای با برخی از کشورهای منطقه داریم.

 

وی تصریح کرد: موضوع آب تک مولفه‌ای نیست و به مسائل زیست محیطی نیز مرتبط است. ایران اهتمامی جدی به بحث آب و پدیده‌های زیست محیطی دارد و  در همین چارچوب حدود یک ماه پیش نشست وزرا و مقامات عالی رتبه محیط زیست کشورهای منطقه در کشور برگزار شد. آقای رئیس جمهور در آنجا سخنرانی کردند و پیشنهاداتی برای همکاری‌های کشورهای منطقه در این زمینه ارائه کردند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به آغاز سفر وزیر خارجه به آفریقا از عصر امروز تصریح کرد:‌حوزه آفریقا و گسترش روابط ایران با کشورهای این قاره همواره از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است. دولت سیزدهم اهتمام و توجه جدی به این مسئله دارد و در همین چارچوب شاهد تحولات مثبتی در ماه‌های گذشته در این حوزه بوده‌ایم. در ماه‌های گذشته هیأت‌های مختلفی از آفریقا به تهران سفر کرده‌اند که آخرین نمونه آن هیأت عالی رتبه اقتصادی از کشور موریس به ایران بود.

 

کنعانی با بیان اینکه آقای امیرعبداللهیان در سفر خود به آفریقا به کشورهای مالی، تانزانیا و زنگبار جمهوری متحد تانزانیا سفر خواهد کرد، تصریح کرد: این سفر در راستای سیاست خارجی متوازن ایران و تأکیدات رئیس جمهور بر توجه بر آفریقا و ظرفیت‌های این قاره صورت می‌گیرد و ان‌شاءالله با این سفر زمینه برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی ما با کشورهای آفریقایی بیش از پیش فراهم شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه با ارائه توضیحاتی در مورد سفر امیرعبداللهیان به کشور مالی گفت: سفر وزیر خارجه به مالی به دعوت وزیر خارجه این کشور صورت می‌گیرد. آقای امیرعبداللهیان در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی به مالی سفر می‌کند که تعدادی از تجار و بازرگانان بخش خصوصی نیز ایشان را در این سفر همراهی می‌کنند. در جریان این سفر اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های جامع بین ایران و مالی برگزار می‌شود و از دیگر برنامه‌ها در این سفر برگزاری مجمع اقتصادی دو کشور برای بررسی راه‌های توسعه اقتصادی بین دو کشور است.  

 

وی همچنین در مورد جزئیات سفر وزیر خارجه به تانزانیا نیز گفت: این سفر نیز به دعوت وزیر خارجه تانزانیا صورت می‌گیرد. در این سفر آقای امیرعبداللهیان با مقامات سیاسی و اقتصادی تانزانیا دیدار می‌کند و در همایش اقتصادی و تجاری ایران و تانزانیا شرکت خواهد کرد و در ادامه نیز سفری به زنگبار جمهوری متحد با تانزانیا خواهد داشت.

 

کنعانی همچنین به ارائه آماری از حجم روابط تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی اشاره کرد و افزود: حجم روابط تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی نسبت به سال قبل بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و از حدود ۶۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال رسیده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست خبری همچنین با اشاره به فرا رسیدن سالگرد کودتای ۲۸ مرداد اظهار کرد: این کودتا سند سنگین و سیاه دیگری از اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه آمریکا در امور داخلی کشورها است. این کودتا در واقع سند دیگری از مداخلات غیرقانونی دولت آمریکا با همکاری دولت انگلیس در امور داخلی ملت های مستقل است.

 

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت گفت: وزارت خارجه به عنوان عضوی از دولت در هفته‌ آینده گزارشی از عملکرد خود به شیوه‌های مختلف ارائه خواهد کرد.

 

کنعانی همچنین گفت: اتخاذ سیاست خارجی متوازن، تعامل هوشمند و دیپلماسی پویا در دستور کار دولت در حوزه سیاست خارجی قرار گرفته و به نظر می‌رسد این سیاست آثار و نتایج خود را در عرصه عمل تا حدود زیادی نشان داده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------