آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

منابع غربی: روسیه برای احیای برجام روزشماری می کند/ فرصت فروش نفت تحریمی روسیه با همکاری ایران



  تحریم های نفتی ایرا,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
پس از لغو تحریم های نفتی ایران، روسیه و ایران می توانند با همکاری در زمینه "سوآپ" نفتی روسیه، بخشی از نفت تحریم شده روسیه از سوی غرب را به بازار جهانی عرضه کنند. 

نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی به نقل از منابع غربی نوشت روسیه مشتاق و منتظر احیای برجام است تا بتواند با کمک ایران نفت تحریمی خود را در بازارهای بین المللی بفروشد.

  

به گزارش عصرایران، این نشریه در گزارشی مدعی شد روسیه به ایران به عنوان یک راه فرار از تحریم‌ها برای فروش نفت نگاه می‌کند و احیای برجام و لغو تحریم های نفتی ایران، به روسیه این امکان را می دهد تا برای انتقال نفت به بازارهای جهانی از طریق ایران برنامه ریزی کند.

 

این گزارش مدعی شده: دیپلمات های غربی می گویند که روسیه قصد دارد از ایران به عنوان دریچه ای برای دور زدن تحریم های خود استفاده کند.

 

 

مسکو در ماه ژوئیه و پس از دیدار ولادیمیر پوتین، رییس فدراسیون روسیه با رهبری ایران، تیم هایی از مقامات تجاری و مالی و همچنین مدیران شرکت گازپروم و سایر شرکت ها را به تهران اعزام کرد تا زمینه برای همکاری نزدیک تر بین دو کشور فراهم شود.

 

در هفته‌های اخیر ایران نیز دو هیات رسمی با محوریت انرژی و مالی به مسکو اعزام کرد. علی صالح آبادی رییس بانک مرکزی ایران و علی فکری معاون وزیر اقتصاد و محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله مقامات ارشد حاضر در این سفر بودند. به گفته دیپلمات‌ها، هیات ایرانی‌ در جریان سفرشان به مسکو با همتایان خود و مدیران بخش خصوصی روسیه دیدار کردند.

 

 

جذابیت اصلی ایران برای مسکو در شرایط حاضر این است که ایران یک مسیر پشتیبان برای فروش نفت خام تحریم شده روسیه، فراهم می کند.

 

صادرات نفت روسیه از ماه دسامبر امسال (دی ماه 1401) تقریبا با تحریم کامل کشورهای اتحادیه اروپا مواجه است، اما اگر یک توافق هسته ای بین المللی با ایران منعقد شود، این یک فرصت ایده آل برای پوتین خواهد بود.

 

قالب همکاری ایران و روسیه در زمینه فروش نفت، به شکل "سوآپ" (معاوضه) است. ایران می‌تواند نفت خام روسیه را به سواحل شمالی خزر خود وارد کند و سپس مقادیری معادل نفت خام را از طرف روسیه در نفت‌کش‌های ایرانی که از خلیج فارس خارج می‌شوند بفروشد.

 

 

ایران نفت روسیه را پالایش می کند تا تقاضای داخلی خود را برآورده کند، در حالی که به لطف احیای برجام، نفت استحصالی ایران از جنوب به بازارهای بین المللی بارگیری می شود.

 

علاوه بر این، ایران همچنین می‌تواند پس از رهایی از تحریم ها، از ناوگان نفتکش‌های خود، نفت روسیه را به بازارهای خارجی صادر کند.

 

همه اینها به امکان احیای توافق هسته ای یا همان برجام بستگی دارد. بسیاری از دیپلمات‌های درگیر در این مذاکرات می‌گویند که توافق نزدیک است، اگرچه نه ایالات متحده و نه ایران پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا را به طور کامل نپذیرفته‌اند.

 

"میخائیل اولیانوف" سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در میان سرسخت‌ترین حامیان این پیشنهاد اروپاست.

 

منابع غربی: روسیه برای احیای برجام روزشماری می کند/ فرصت فروش نفت تحریمی روسیه با همکاری ایران

این هفته، اولیانوف گفت ایران پاسخی کاملا معقول به بسته پیشنهادی اروپا برای احیای برجام داده است.

 

اولیانوف که در ماه‌های اخیر به دلیل پست‌های غالبا بی‌هدف خود در رسانه‌های اجتماعی درباره اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است، در توییتی نوشت: "امیدواریم بررسی این پیشنهادها در واشنگتن زمان زیادی طول نکشد."

  تحریم های نفتی ایرا,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

به عنوان نشانه ای از اهمیتی که اکنون روسیه برای ایران قایل است، سفر پوتین به ایران در ماه ژوئیه امسال اولین سفر وی به کشوری خارج از حوزه اتحاد جماهیر شوروی سابق از زمان آغاز جنگ اوکراین بود.

 

تهران و مسکو به عنوان نشانه حسن نیت، از این فرصت برای اعلام یادداشت تفاهم در مورد توسعه پروژه های مشترک نفت و گاز ایران به ارزش 40 میلیارد دلار، به ویژه با هدف توسعه ذخایر گازی در خلیج فارس و تولید گاز طبیعی مایع ایران، استفاده کردند.

 

علی اکبر ولایتی، مشاور سیاست خارجی رهبر ایران، تردید چندانی در این که مبادله نفتی با روسیه در فهرست اولویت‌ها قرار دارند، باقی نگذاشته است.

 

وی در این باره گفته: ما از روسیه و قزاقستان نفت را از طریق دریای خزر دریافت می کنیم تا برای مصرف داخلی استفاده کنیم و سپس به همان میزان نفت را به مشتریان آنها در جنوب ایران تحویل می دهیم.

 

منابع غربی: روسیه برای احیای برجام روزشماری می کند/ فرصت فروش نفت تحریمی روسیه با همکاری ایران

یکی از دیپلمات های غربی گفت: "ایران شریک خوبی در این تلاش است. روسیه مشکل دارد و ایران توانایی دارد.

 

استراتژی معاوضه یا "سوآپ" نفتی در گذشته از درجات مختلفی از موفقیت برخوردار بوده است. 

 

سوآپ نفتی با ایران نزدیک به یک دهه پیش به حالت تعلیق درآمد، زیرا ایران شکایت کرد که روسیه نفت خام نامرغوب ارایه می دهد. این بار اما ایران باید راهی برای رفع هر گونه پیچیدگی مرتبط با فروش نفت خام روسیه با تخفیف سنگین در بازارهای جهانی به دلیل تحریم ها بیابد.

 

علاوه بر جذابیت‌های همکاری انرژی، چندین دیپلمات خاطرنشان کرده‌اند که مسکو به طور گسترده در سراسر پهنه آسیای مرکزی، ایران و ترکیه به دنبال یافتن حفره هایی برای دور زدن محدودیت ورود کالاست.

 

تحریم‌ها، توانایی روسیه را برای بازسازی سخت‌افزار نظامی اش تحت فشار قرار می‌دهد، زیرا مسکو برای یافتن واردات حیاتی از ریزتراشه‌ها تا قطعات خودرو تلاش می‌کند، بنابراین به خطوط عرضه جدید نیاز دارد.

 

  تحریم های نفتی ایرا,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

روسیه به خوبی می‌داند که ایران در یافتن چنین جایگزین‌هایی سابقه طولانی دارد. حتی در شرایطی که سال‌ها تحریم‌ها اقتصاد ایران را مختل کرده است، تهران ثابت کرده است که در یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم ها، عمدتا با روی آوردن به چین و دیگر شرکای آسیایی، ماهر است.

 

روسیه مشتاق به استفاده از این تخصص ایران است و معتقد است به دلیل نیاز غرب به احیای برجام و نفت ایران، مسکو و تهران با عواقب جدی در دور زدن تحریم ها مواجه نخواهند شد، چون غرب نمی خواهد برجام به هم بخورد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------