آخرین اخبار سیاست خارجی

جنگ جهانی سوم ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

به طور عملی جهان وارد جنگ جهانی سوم شده است/ در چند سال گذشته بر سر بی‌طرفی چه آمد؟

حمله اسرائیل به ایران در بامداد جمعه گذشته سبب شد تا رسانه های خبری و دولت ایالات متحده نفس راحتی بکشند از اینکه از جنگ تمام‌عیار جلوگیری شده است. به گزارش خبرآنلاین…

خوش‌بینی محتاطانه کاخ سفید نسبت به احیای برجام



کاخ سفید ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

خبرگزاری رویترز در مطلبی بااستناد به گزارش آژانس بین‌‌المللی انرژی گفت ایران غنی‌سازی اورانیوم با دومین آبشار از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ششم در نطنز آغاز کرده است. با این حال سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید ابراز امیدواری کرد که درباره احیای برجام همه‌چیز می‌تواند در مسیر درست حرکت کند. 

 

رویترز دو روز پیش نیز با استناد به گزارش آژانس گفته بود که غنی‌سازی را با یکی از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته شروع شده است.

 

این خبرگزاری می‌گوید که نسخه‌ای از این گزارش به رویت این رسانه رسیده است.

هر یک از این آبشارها شامل ۱۷۴ سانتریفیوژ نسل ششم یا آی‌آرشش است و طبق این گزارش دومین آبشار در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص شکاف‌پذیر تا پنج درصد است در حالی که سومین آبشار هنوز با مواد هسته‌ای تغذیه نشده است.در ماه‌های اخیر اختلاف‌های بین تهران و آژانس به بالاترین حد خود رسیده و به توافق احتمالی برای احیای برجام نیز کشیده شده است.

 

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران غنی‌سازی با سانتریفیوژهای نسل ششم را در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است.

 

در این گزارش «محرمانه» به اعضای آژانس، به سه «آبشار» غنی‌سازی با جدیدترین نسل سانتریفیوژهای ایران (IR-6) اشاره شده است.

 

بنا بر این گزارش، ماده رادیواکتیو هنوز به آبشار سوم تزریق نشده است.

 

سانتریفیوژها ماشین‌هایی برای غنی‌سازی اورانیوم است. هر چه تعداد این دستگاه ها بیشتر باشد سرعت غنی‌سازی اورانیوم بالاتر می رود اما ایران دست به تولید سانتریفیوژهایی با کیفیت بهتر از نسل اول این ماشین‌ها زده که کیفیت غنی‌سازی را هم بهبود می‌بخشد. بنابراین با بالارفتن تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته، ایران می‌تواند سرعت و کیفیت غنی سازی اورانیوم را بالاتر ببرد و به میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود بیفزاید.هرچقدر میزان این ذخایر بیشتر و خلوص اورانیوم غنی شده بالاتر شد، امکان بالقوه ساخت سلاح اتمی هم بیشتر خواهد بود اما ایران می گوید چنین قصدی ندارد و هدف از این کار صرفا برای امور صلح آمیز مثل مصارف پزشکی، کشاورزی و تولید برق است.

 

ایران در حال حاضر اورانیوم را با خلوص کمتر از ۵، ۲۰ و ۶۰ درصد غنی می کند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس،گفته است که غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصدی فقط در کشورهایی انجام می شود که سلاح اتمی می سازند اما ایران می‌گوید هدفی جز مصرف صلح‌آمیز ندارد.

 

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،  در نشست خبری با همتای روسی خود در مسکو، انتقادها را به سمت آژانس نشانه رفت و گفت: «یکی از موضوعاتی که در تبادل پیام‌های شفاهی ما با طرف‌های مذاکره کننده مورد توجه قرار گرفته ولی باید در متن هم آن را نیرومندسازی کنیم این است که اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود. ثانیا برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگاه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم.»

 

با این حال، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید  گفت که ایالات متحده همچنان امیدوار است که برجام احیای و اجرایی شود و به مذاکرات در این زمینه خوش‌بین است.

وی افزود: «معتقدیم که اکنون نسبت به هفته‌‌ها و ماه‌های اخیر به توافق نزدیک‌تر هستیم زیرا این موضوع تا حد زیادی به کنار گذاشتن برخی از خواسته‌ها از سوی ایران مربوط است که به توافق ارتباطی نداشتند.»

 

وی تاکید کرد که واشنگتن به‌طور محتاطانه خوشبین است که همه چیز می‌تواند در مسیر درست حرکت کند.

 

بهار  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------