آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. به گزارش ایسنا، اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های…

هدیه «سخاوتمندانه» ترامپ به ایران که هیچکس در تهران انتظارش را نداشت



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , ترامپ
محمود الريماوي در العربی الجدید نوشت: تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج کامل و سریع نیروهای آمریکایی از سوریه، غافلگیر کننده نبود؛ چرا که ترامپ پیش از این نیز از تمایل خود برای این خروج صحبت کرده بود، اما تحت فشار وزارت دفاع، عملی کردن این تصمیم را به زمان حاضر موکول کرد. 

به گزارش  انتخاب ؛ در ادامه این مطلب آمده است: این اعلام ترامپ با استقبال روسیه و ترکیه مواجه شد؛ چرا که عقب نشینی آمریکا را به معنای یک پیروزی استراتژیک برای خود می دانند. ترکیه که علنا برای مقابله با نیروهای مسلح کرد آماده می شود، خروج آمریکا را به معنای تضعیف طرف کردی و برداشته شدن چتر حمایتی ایالات متحده از آن می داند.

 

این در حالی است که صحبتهای مسئولان ترکیه در مورد حمله به شرق فرات، می تواند به نفع ایران و روسیه باشد؛ از این جهت که می توانند در نشست آستانه بدون حضور ترکیه، به نتایج مورد نظر خود در مورد سوریه دست یابند.

 

در این میان، طرف کردی در مورد تصمیم آمریکا برای عقب نشینی، تردید داشت اما واشنگتن بوضوح تصریح کرد که هدف ان یعنی شکست داعش محقق شده است و به این ترتیب، ائتلاف آمریکا با کردها پایان می یابد!

 

در مراحل قبل، کردها از حمایت روسیه برخوردار بودند و حتی روسها خواستار حضور نمایندگان کردی در مذاکرات ژنو شدند، اما پس از تضعیف معارضان مسلح، موضع روسها نسبت به کردها تغییر کرد و روسیه به آنها در مورد ایجاد یک موجودیت مستقل در شرق فرات، هشدار داد!

 

در ادامه این چشم پوشی روسیه از کردها، اکنون شاهد تغییر موضع آمریکا نسبت به کردها هستیم و این مساله نشان دهنده وجود تفاهم های پنهان آمریکایی روسی در مورد شرق فرات، میدانهای نفتی و دیگر امور است.

 

علاوه بر این، شاهد یک صف ارایی گسترده بین ایران و روسیه هستیم که طی آن، قصد دارند به ترکیه برای خروج از سوریه، پس از شکست داعش فشار وارد کنند. بنابراین، خروج آمریکا از سوریه تنها به صورت موقتی به نفع ترکیه است و در ادامه، با افزایش نفوذ ایران و روسیه، ترکیه از این مساله متضرر می شود؛ چرا که عقب نشینی آمریکا این امکان را به ایران می دهد تا از طریق مرزهای عراق و سوریه به دریای مدیترانه برسد.

 

بنابراین، عقب نشینی آمریکا هدیه سخاوتمندانه ای برای ایران محسوب می شود که شاید خود ایرانی ها هم انتظارش را نداشتند. در روزهای آینده، حضور نیروهای ایرانی در جنوب سوریه تقویت می شود و این مساله می تواند تهدیدی برای اردن باشد.

 

این سخاوت امریکا البته شامل روسیه هم می شود، که در آینده نفوذ در سوریه را با تهران تقسیم خواهد کرد. این در حالی است که فرانسه با تصمیم آمریکا در مورد عقب نشینی همراهی نکرده و مسئولان فرانسوی اعلام کرده اند که نیروهای این کشور همچنان در سوریه باقی خواهند ماند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------