آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ظریف: هیچ وقت منتظر اروپا نبودیم الان هم نیستیم/در شرایط اضطرار با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , ظریف
وزیر امور خارجه ایران گفت که اروپایی‌ها گفته‌اند در بحث کانال ویژه مالی (SPV) مشغول کار هستند، ولی ما هیچ وقت منتظر اروپا نبودیم و الان هم نیستیم. 

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه فونیکس چین در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت به سه سال قبل از برجام و اینکه ایران چه اقدامی را صورت می‌داد؟ خاطرنشان کرد: اینکه ما به سه سال قبل برمی‌گشتیم و امروز می‌خواستیم کار سه سال قبل را انجام می‌دادیم چه اقداماتی را صورت می‌دادیم، حتما سخت‌گیری بیشتری انجام می‌دادیم.

 

ظریف بیان کرد: اما این طور نیست که سه سال قبل ما پیش بینی و احتمال امروز را نداشتیم، بلکه اینکه می‌شد به یک توافقی بهتر از این رسید، به نظرم دشوار بود.

 

وی گفت: امروز اگر بخواهیم توافق را دوباره بنویسیم، اولا من بعید می‌دانم امکان رسیدن به توافق وجود داشته باشد و اگر بتوانیم به توافقی برسیم، یک چیزی شبیه همین که الان هست، خواهد بود.

 

*انزوای آمریکا

ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها حتما از وضعیتی که پیدا کردند، خوشحال نیستند، اظهار داشت: اینکه آمریکا در دنیا منزوی شده و اینکه مجبور می‌شود معاون شرکت هوآوی را دستگیر کند، نشانگر میزان انزوای آمریکاست، اینکه کشوری بخواهد در جامعه بین‌المللی قلدری کند و به دیگران زور بگوید، شرایط خیلی مناسبی برای آن کشور نیست.البته من هم معتقدم سایر کشورها مثلا کشور بزرگی چون چین نیاز دارند با این حرکت‌های آمریکا به خاطر آینده روابط خودشان و روابط بین‌الملل، نه به خاطر ایران، برخورد مناسبی داشته باشند.

 

*ما حتما دنبال درگیری نیستیم

وی درباره آینده روابط ایران و آمریکا و چالش‌های موجود نیز گفت: شرایط روابط با همین شکل چالشی ادامه خواهد یافت. بعید می‌دانم آمریکایی‌ها علیرغم همه تصمیم‌گیری‌های نابخردانه‌ای که داشتند، تصمیمی بر تشدید روابط با ایران بگیرند، البته ما برای همه شرایط آماده‌ایم و مردم ایران نشان دادند از کشور خودشان با جدیت دفاع می‌کنند، اما ما حتما دنبال درگیری نیستیم و بعید می‌دانیم کس دیگری دنبال درگیری باشد.

 

*ما هیچ وقت در شرایط اضطرار با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره تحلیل یک تحلیلگر چینی مبنی بر اینکه بعد از شش ماه ایران چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا ندارد، پاسخ داد: فکر می‌کنم آنها بعد از شش ماه تحلیل خود را عوض خواهند کرد. ما هیچ وقت در شرایط اضطرار با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، آن کسی که از مذاکره خارج شده ما نبودیم، ما تا آوریل گذشته (هشت ماه قبل) آمریکایی‌ها در برجام حضور داشتند و با ما مذاکره می‌کردند، آنها خارج شدند، آنها مذاکره را ترک کردند و خودشان باید به مذاکره برگردند و معتقدم تحلیلگران چینی به این نتیجه خواهند رسید که آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه تصمیمش را عوض کند.

 

*آمریکا با این سیاست‌ها نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد

به گزارش فارس، ظریف درباره هشدار روحانی در خصوص فروش نفت ایران نیز بیان کرد: اگر آن اگر محقق شود شرایط دنیا خیلی فرق کرده، حتما آمریکا برای اینکه بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، مجبور است وارد حوزه‌هایی شود که آن وقت آن شرایط کاملا تغییر می‌کند، این یک تهدید از سوی ایران نیست، بلکه اعلام یک واقعیت است که آمریکا با این سیاست‌ها نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد.

 

وی تصریح کرد: اگر آمریکا بخواهد جلوی صادرات نفت ما را بگیرد، حتما مجبور است وارد سیاست‌هایی‌ شود که دنیا را با آشوب می‌کشد.

 

*مهمترین طرف تجاری ما چین، همسایگان و روسیه هستند/هیچ وقت منتظر اروپا نبودیم الان هم نیستیم

وزیر خارجه درباره SPV (کانال ویژه مالی اروپا) نیز گفت: سیاست خارجی ما سیاست واکنش به اروپا نیست و اروپا هم مهمترین طرف تجاری ما نیست، مهمترین طرف تجاری ما چین، همسایگان و روسیه هستند و ما با اینها مکانیسم‌های خود را ایجاد کرده‌ایم؛ البته دنبال این نیستیم که با اروپا ارتباط نداشته باشیم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد:‌معتقدیم کشورهای اروپایی مثل چین و روسیه به عنوان طرف‌های برجام موظفند که وظایفی را انجام دهند. اگر آنها نتوانند وظایف خودشان را انجام دهند، نشانگر آن است که اروپا نمی‌تواند یک طرف معامله قابل اعتمادی برای دنیا باشد، ولی این نشان نمی‌دهد که ما باید روابطمان را با دیگران به هم بزنیم، ما روابط را با چین، روسیه و کشورهای همسایه و با کشورهایی که مایلند روابط را ادامه دهند، ادامه خواهیم داد.

 

ظریف گفت: البته اروپایی‌ها به ما گفتند علیرغم همه مخالفت‌های آمریکا مشغول کار هستند، ولی ما هیچ وقت منتظر اروپا نبودیم و الان هم منتظر اروپا نیستیم.

 

*سیاست خطرناک آمریکا در منطقه ما

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران درباره خروج آمریکا از سوریه نیز گفت: از ابتدا معتقد بودیم هر زمان آمریکا در این منطقه حضور یافت، همراه با تنش آفرینی بوده، علاوه بر اینکه یک حضور غیرقانونی نیز بوده است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که پس شما از خروج آمریکا از سوریه استقبال می‌کنید؟ بیان کرد: ما هنوز نمی‌دانیم آمریکایی‌ها چه برنامه‌ای دارند، ولی آنچه برای ما مهم است این است که سیاست آمریکا در منطقه ما سیاست خطرناکی بوده و باید این سیاست عوض شود.

 

* منطقه از حضور آمریکا متضرر می‌شود

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس گفت: این حضور بیش از اینکه اثری داشته باشد، ایجاد تنش و تشنج در منطقه می‌کند. هر زمان که آمریکایی‌ها حضورشان را در خلیج فارس افزایش داده‌اند، با خطراتی برای همه کشورهای خلیج فارس همراه بوده است.

 

وی افزود: ایران کشور قدرتمندی است و می‌تواند از منافع خودش دفاع کند. این منطقه است که از حضور آمریکا ضرر می‌کند.

 

وزیر خارجه ایران درباره این تحلیل که آمریکا با این حضور ایران را تهدید به جنگ می‌کند، نیز عنوان کرد: بعید می‌دانم که آمریکایی‌ها شرایطی را داشته باشند که بخواهند ایران را تهدید کنند.

 

* خوشحالم که فرزندان من در ایران هستند

وی درباره درخواست مطرح شده از دولت آمریکا برای اینکه به فرزندان مقامات ایرانی روادید برای حضور در آمریکا داده نشود، نیز گفت: فرزندان تعداد زیادی از مقامات ایرانی در آمریکا نیستند، تعداد کمی از افراد در آمریکا تحصیل یا زندگی می‌کنند و تصمیمی است که شخصا اتخاذ کردند یا شرایط تحصیلی آنها یا ماموریت سابق پدرانشان این وضعیت را برای آنها ایجاد کرده است.

 

ظریف بیان کرد: من خوشحالم که فرزندان من در ایران هستند، دوری از خانواده شرایط خوبی نیست. من در جوانی مجبور بودم به خاطر شرایط قبل از انقلاب دور از خانواده‌ باشم، کاملا احساس می‌‌کنم همه دوست دارند فرزندانشان در کنار خودشان باشند و فکر نمی‌کنم کسی از این اقدام آمریکایی‌ها خیلی نگران باشند.

 

*آمریکایی‌ها قانون جنگل را حاکم می‌کنند

بازداشت مدیر مالی ارشد شرکت چینی هواوی در کانادا به خاطر دور زدن تحریم‌ها ایران سؤال دیگری بود که خبرنگار فونیکس چین از ظریف پرسید و وی در این باره گفت: به نظر من مهمتر از تاثیری که بر ایران می‌گذارد، تاثیری است که بر دنیا می‌گذارد که یک کشوری فرد برجسته‌ای را بخواهد به خاطر کاری که اصلا غیرقانونی نبوده، زندانی کند.

 

وی با بیان اینکه آنچه آمریکایی‌ها انجام می‌دهند غیرقانونی است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها که می‌گویند کسی نباید با ایران معامله کند، کار غیرقانونی انجام می‌دهند و خلاف قطعنامه شورای امنیت عمل می‌‌کنند. آمریکایی‌ها قانون جنگل را حاکم می‌کنند.

 

ظریف افزود: من از دولت کانادا تعجب می‌کنم که به عنوان یک دولت مستقل خود را اینگونه بازیچه دست آمریکایی‌ها قرار می‌دهد و به دستور آمریکایی‌ها یک فرد محترمی که شخصیت موثری هم هست بازداشت کند. بعضی اوقات آدم فکر می‌کند که برخی رقابت‌های تجاری هم پشت این اقدامات است که به قول ما ایرانی‌ها عذر بدتر از گناه است.

 

* چینی‌ها به روابط دیرینه خود با ایران توجه داشته باشند

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که چه توقعی از چین دارید؟ گفت: توقعی که ما از دوستان چینی داریم این است که وقتی آمریکایی‌ها از سیاست قلدری استفاده می‌کنند دوستان چینی ما نسبت به روابط دیرینه تاریخیشان با ایران توجه داشته باشند.شاید روابط ما با چین سابقه‌اش چندین برابر عمر آمریکا باشد ولذا برای ما مهم است که دوستان چینی ما به این توجه داشته باشند.

 

وی در عین حال گفت:‌اما ما به تصمیم‌های دولت چین احترام می‌گذاریم و با دولت چین همکاری بسیار خوبی داریم و معتقدم این همکاری بیشتر از گذشته گسترش خواهد یافت.

 

* دنیا امروز آمریکا نیست 

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که ایران و چین تحت فشار آمریکا چه اقداماتی را باید انجام دهند؟ گفت: دولت ایران و دولت چین و سایر دولت‌های دنیا باید به آمریکا نشان دهند که دنیا امروز آمریکا نیست و حتی دنیا امروز غرب نیست.

 

وی اضافه کرد: واقعیات جهان این است که دیگر نه غرب مرکز عالم است، نه همه تصمیمات عالم در غرب گرفته می‌شود. الان چین بزرگ‌ترین بازیگر اقتصادی دنیا است. جایی می‌خواندم که چین بعد از آمریکا بزرگ‌ترین تامین کننده بودجه سازمان ملل است و به دومین کشوری تبدیل شده که بودجه سازمان ملل را تامین می‌کند.

 

ظریف ادامه داد: به اعتقاد من این شرایط بسیار مناسبی است و نشانگر اهمیت این منطقه و نقش بسیار محوری است که چین باید در آینده دنیا بازی کند و این نقش به نظر من خیلی نقش مثبت و سازنده‌ای است، مخصوصا برای ایران، با توجه به نزدیکی سیاست‌های اصولی ما با سیاست‌های اصولی چین.

 

*ایرانی‌ها هیچ وقت تامین انرژی برای چین را با ملاحظات سیاسی آلوده نمی‌کنند

رئیس دستگاه دیپلماسی در پیامی به دولت و مردم چین گفت: من می‌دانم که دولت و مردم چین می‌دانند که ایران یک شریک قابل اعتماد است. ایرانی‌ها هیچ وقت تامین انرژی برای چین را با ملاحظات سیاسی آلوده نمی‌کنند.

 

وی گفت: برای ما چین یک دوست قابل اعتماد است و می‌خواهم چینی‌ها هم اطمینان داشته باشند که علاقه ما به عنوان دولت ایران به روابط با چین، یک علاقه راهبردی است نه تاکتیکی و مقطعی.

 

وزیر خارجه ایران در پایان این گفت‌وگو در پیام تبریکی به مردم چین در آستانه سال نو میلادی و سال نو چینی گفت: ما در آینده نزدیکی سال نو میلادی را داریم و بعد از آن به فاصله کمی سال نو چینی را داریم. برای مردم چین که دوستان خوب ما هستند، سالی پر از موفقیت، سلامتی و صلح آرزو دارم. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------