آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

پولتیکو: ساز وکار ویژه مالی ایران و اروپا اواسط ماه جاری میلادی (ژانویه) راه اندازی می شود



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,ظریف
نشریه آمریکایی پولیتیکو نوشت: 'ساز وکار ویژه مالی ایران و اروپا (SPV) از اواسط ماه ژانویه و در سومین سالگرد آغاز به کار توافق هسته ای ایران راه اندازی خواهد شد. به نوشته این نشریه، به جای کشورهای کوچکتری مانند اتریش، کشورهای فرانسه و آلمان رهبری این سازوکار را بر عهده خواهند گرفت.

پولتیکو نوشت: با وجود افزایش تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا گامی به سوی تاسیس مکانیسم تسریع تجارت با ایران نزدیک تر شد.

 

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: اتحادیه اروپا احتمالا آغاز این مکانسیم را در همین ماه جاری اعلام می کند که همزمان با اجرایی شدن برجام در ژانویه 2016 است.

 

این یک خطر بسیار شدید برای تسلط اقتصادی آمریکا در دراز مدت است؛ زیرا این موضوع که اروپا یک زیرساخت بانکی را توسعه دهد که از نیویورک عبور نمی کند، می تواند نفوذ آمریکا در فضای اقتصادی و بانکی دنیا را تهدید کند.

 

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد جزییات این سازوکار سخن نگفته اما شکل و شمایل آن به تدریج در حال آشکار شدن است. دولت های اروپایی از نهادهای اقتصادی- مالی دولتی استفاده خواهند کرد تا اجازه تراکنش های مالی با ایران را داشته باشند.

 

به نوشته این نشریه، در این مسیر فرانسه و آلمان رهبری این سازوکار را بر عهده خواهند گرفت؛ نه یک دولت کوچکتر با روابط تاریخی با ایران مانند اتریش.

 

پولتیکو تاکید کرده است: spv احتمالا در اواسط ژانویه اجرایی می شود. اتحادیه اروپا در حال تشکیل یک نهاد شبیه بانک است تا تراکنش های مالی با ایران را مدیریت کند.

 

عجیب نیست که راه اندازی این سازوکار کار ساده نبوده باشد. اتحادیه اروپا و اعضای آن چنین محاسبات مالی را روزانه انجام نمی دهند؛ زیرا سیستم مالی اروپا با آمریکا در هم تنیده است و سخت است افراد و نهادهایی را پیدا کنیم که حاضر شوند با ریسک های هرچند کوچک تحریم شوند.

 

اما اروپا این کار را انجام می دهد. این یک سیگنال است چراکه اروپا می داند که آمریکا با خروج از برجام وارد سطحی از بی ثباتی و عدم توجه به متحدانش شده که عقیده دنیا را  در مورد اینکه آمریکا کشور اول اقتصادی دنیا و دلار ارز اول جهان است، متزلزل می کند.

 

SPV در ابتدا وظایف محدودی خواهد داشت؛ از جمله اثرگذاری بر تراکنش های غیرتحریمی مانند فروش مواد غذایی، دارو و برخی مواد مصرفی. البته مقام های اروپایی به طور قطع، به دنبال یک SPV گسترده هستند که مرور زمان اتفاق بیفتد و اجازه کار تحت قانون کار اتحادیه اروپا را بدهد حتی اگر از سوی آمریکا قابل تحریم باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------