آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

صالحی خطاب به اروپا: قبل ازآنکه دیر شود، به قول خود عمل کنید



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,علی اکبر صالحی
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره سازوکار ویژه مالی برای ایران که قرار است ازسوی کشورهای اروپایی راه اندازی شود، گفت: امیدواریم قبل از آنکه خیلی دیر شود، به ویژه اروپایی ها به آنچه ماه ها قبل قول داده اند، عمل کنند. 

«صالحی»روز دوشنبه درگفت و گو با  ایرنا، با ابراز تاسف از مطلوب نبودن همکاری ها با ایران در حوزه برجام به ویژه از سوی اروپایی ها، افزود: در صورتی که اروپایی ها به وعده هایشان عمل نکنند، ممکن است تحولات و اقدامات آینده نه برای ایران، نه برای اروپایی ها و نه برای سایر اعضای برجام خوشایند نباشد.

 

معاون رئیس جمهوری گفت: «تلاش های زیادی شد تا برجام شکل گیرد. لذا ما تمایل نداریم که این توافق توسط هریک از اعضای باقی مانده در آن، شکسته و نقض شود.»

 

رئیس سازمان انرژی اتمی که پاسخ خبرنگار بخش برون مرزی ایرنا رابه زبان انگلیسی می داد،تاکیدکرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده است و 13 گزارش پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی شاهدی روشن برای این موضوع است.اما اروپایی ها چندین ماه است که وعده داده اند سازوکار ویژه مالی با ایران(SPV) را راه اندازی کنند اما این امر هنوز محقق نشده است.

 

صالحی ادامه داد: اخیرا شنیده ام که احتمال دارد اروپایی ها تا روز دوشنبه (8 بهمن) راه اندازی سازوکار ویژه مالی را رسما اعلام کنند. امیدواریم آنها این گام مهم را بردارند و این گامی موثر و امیدبخش خواهد بود و به ایجاد اعتماد متقابل که تلاش های زیادی برای شکل گیری آن صورت گرفته است، کمک خواهد کرد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «اما اگر اعتماد از بین برود، همه بازی را خواهند باخت. ما به دنبال آن هستیم که همه در این میدان برنده باشند و با همکاری یکدیگر می توانیم همه از برجام سود ببریم. اگر برجام برنده ای نداشته باشد، قطعا به نفع اروپایی ها نخواهد بود به ویژه اینکه این توافق به لحاظ امنیت آفرینی هم برای اروپایی ها بسیار حیاتی است.»

 

این مقام عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: امروز خاورمیانه گرفتار مشکلات زیادی است و اگر برجام هم به مشکلات این منطقه اضافه شود، دیگر چه کسی می تواند از آن سود ببرد؟

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: آخرین حرف من به اروپایی ها این است که در روند اجرای سازوکار ویژه مالی، سریع تر حرکت کنند قبل از آنکه زمان به پایان برسد.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه سال جاری خروج کشورش را از توافق هسته ای ایران اعلام کرد. این اقدام با انتقاد شدید دیگر امضا کنندگان این توافق روبرو شد آنها اعلام کردند که به توافق هسته ای پایبند بوده و راهکارهایی را برای ادامه تجارت کشورهای مختلف با ایران ارایه می کنند.

 

فعال کردن قانون انسداد برای حمایت از تجارت شرکت ها با ایران و همچنین ارایه سازوکار مالی ویژه ایران از جمله اقدامات اروپا با حمایت چین و روسیه است که قرار است فعال شوند. قانون انسداد راه اندازی شده است و برخی رسانه ها گفته اند که سازوکار و مالی نیز قرار است فردا رونمایی شود.

 

** ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه در زمینه هسته ای است

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در گفت و گو با خبرنگار بخش برون مرزی عربی ایرنا، با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه در زمینه فناوری های هسته ای است تشکیل یک کمیته فنی در زمینه ایمنی نیروگاههای هسته ای را پیشنهاد کرد.

 

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره افق های همکاری بین ایران و کشورهای منطقه در زمینه فناوری هسته ای و آنچه ایران می تواند به این کشورها در زمینه دانش هسته ای ارایه کند،با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تجارب بزرگ و انبوهی در زمینه هسته ای دارد، افزود: ما از دهه پنجاه شمسی وارد عرصه هسته ای و فناوری های هسته ای شده ایم و ایران بیش از شصت سال است که در این زمینه فعال است.

 

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران بارها اعلام کرده که آماده تعامل با برادران خود در منطقه بخصوص منطقه خلیج فارس است، گفت: کشورهای عربی اقدام به راه اندازی نیروگاههای هسته ای کرده اند و ما اعلام کرده ایم که آنها نیاز به کارشناس در این عرصه خواهند داشت و ایران کارشناسان، فناوری و تجارب عالی در این زمینه دارد و آماده است در این عرصه با آنها همکاری کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما بارها برای همکاری بخصوص در زمینه ایمنی هسته ای اعلام آمادگی کرده ایم چرا که این موضوع مربوط به همه ما است بطور مثال اکنون یک نیروگاه هسته ای در بوشهر داریم ،بنابراین امنیت این نیروگاه برای ما مهم است، کویت در مجاورت بوشهر قرار دارد و کشورهای حوزه خلیج فارس در مجاورت بوشهر قرار گرفته اند .همچنین اکنون در امارات چهار نیروگاه هسته ای در دست تاسیس است و ایمنی این نیروگاه های هسته ای پس از تاسیس آنها برای ما دارای اهمیت است به همین دلیل ما به کشورهای حوزه خلیج فارس پیشنهاد کردیم که همگی گردهم آمده و یک کمیته فنی در زمینه ایمنی نیروگاههای هسته ای تشکیل دهیم.

 

وی افزود:این کمیته فنی متشکل ازکارشناسان فنی ایرانی در زمینه هسته ای و کشورهای دیگر خواهند بود تا با یکدیگر درباره ایمنی نیروگاه های هسته ای گفت و گو و تبادل نظر کنند و این نقاط مثبت بسیاری برای همه خواهد داشت. ما دائما این پیشنهاد را تکرار کرده و برای آن آماده ایم. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------