آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

هشدار کاخ سفید به اروپا درخصوص راه‌اندازی سازو کار ویژه مالی با ایران



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , کاخ سفید
کاخ سفید به اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت راه‌اندازی یک کانال مالی با ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، کشورهای اروپایی هدف مجازات و اقدامات تنبیهی سخت قرار خواهند گرفت. 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات کاخ سفید می‌گویند که اگر اتحادیه اروپا یک کانال مالی جایگزین برای ادامه تجارت با ایران راه‌اندازی کند که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را دور بزند، در این صورت کشورهای اروپایی هدف اقدامات تنبیهی سخت و مجازات قرار می‌گیرند.

 

دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از نزدیک تلاش‌های اروپا برای راه‌اندازی کانال ویژه مالی با ایران را دنبال می‌کند که هدف آن تسهیل تجارت با ایران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه این کشور است. اکنون کاخ سفید به اروپایی‌ها هشدار داده است که اگر آنها تحریم‌ها علیه ایران را دور بزنند، مجازات خواهند شد اما اتحادیه اروپا بدون پریشانی در حال دنبال کردن طرح خود است که در صورت راه‌اندازی می‌تواند به روابط فرا آتلانتیک بیش از پیش آسیب بزند.

 

مایا کوچیانچیک ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیراً گفت که آماده‌سازی سازوکار ویژه مالی با ایران (SPV) در مرحله پیشرفت قرار دارد و ابراز امیدواری کرد که راه‌اندازی این کانال به زودی اعلام شود.

 

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه گفت که واشنگتن به‌طور کامل تحریم‌هایش را اعمال خواهد کرد و افراد و نهادهایی که موجب تضعیف تحریم‌ها شوند را هدف اقدامات تنبیهی قرار خواهد داد.

 

سناتور تام کاتن در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اظهار داشت: مسئله انتخاب میان تجارت با ایران یا تجارت با آمریکا است. امیدوارم که متحدان اروپایی‌مان عاقلانه تصمیم بگیرند.

 

بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران بخشی از تصمیم رئیس جمهور این کشور در ماه مه برای خروج از توافق هسته‌ای بین‌المللی بود که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد و در ژانویه ۲۰۱۶ به اجرا رسید.

 

یک مشاور دولت ترامپ گفت که آمریکا نگرانی‌های زیادی نسبت به کانال مالی ویژه اروپا با ایران دارد.

 

آمریکا هراس دارد که این کانال مالی جایگزین می‌تواند به اندازه‌ای موفقیت‌آمیز عمل کند که با جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی موسوم به سوئیفت رقابت کند. نگرانی اصلی این است که این کانال پرداخت می‌تواند در نهایت جای سوئیفت را به عنوان نهاد جهانی پیشتاز در انجام تراکنش‌های بین‌المللی برای ارائه و دریافت اطلاعات در تراکنش‌های بانکی را بگیرد.

 

به گفته این مشاور، آمریکا علاوه بر این نگران است که کشورهای دیگر ممکن است در آینده به این کانال بپیوندند و تراکنش‌های خود را از طریق آن انجام دهند تا از تحریم‌های آمریکا پرهیز کنند. همچنین، باوجود اینکه اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند از این سازوکار تنها برای تراکنش‌های مربوط به تجارت کالاهای بشردوستانه استفاده می‌کنند اما آمریکا نگران است که می‌تواند برای تعاملات دیگر نیز به کار گرفته شود تا تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.

 

سناتور مارکو روبیو نیز در این باره گفت: ما باید با تلاش‌ها برای ایجاد کانال‌های مالی خارجی که به ایران اجازه می‌دهد از کمپین فشار حداکثری آمریکا پرهیز کند مقابله کنیم، به‌ویژه اینکه در تحریم‌های آمریکا استثنائاتی برای کالاهای بشردوستانه در نظر گرفته شده است.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، به‌طور همزمان وزارت امورخارجه آمریکا اوایل ماه جاری (میلادی) به کنگره اعلام کرده که ممکن است برخی تحریم‌ها علیه ایران را باطل کند تا شرکت‌های آمریکایی بتوانند قطعات یدکی به خطوط هوایی مسافربری ایران بفروشند.

 

این اقدام چالشی را برای کنگره ایجاد کرده است، چراکه قانونگذاران در حال بررسی طرحی برای هدف قرار دادن بخش هواپیمایی ایران هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------