آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

دیوان لاهه درمورد شکایت ایران از آمریکا اعلام نظر می کند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , دیوان لاهه
دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه شب اعلام کرد که 13 فوریه (24 بهمن) رای خود درخصوص اعتراض‌های وارد شده از جانب آمریکا به پرونده شکایت ایران از این کشور را که در موضوع مصادره 2 میلیارد دلار از وجوه بانک مرکزی و بانک‌ها و موسسه‌های دولتی تهران است، اعلام خواهد کرد. 

به گزارش ایرنا، « عبدالقوی احمد یوسف» رئیس این دیوان تصمیم اتخاذ شده را در این جلسه قرائت می‌کند.

 

جمهوری اسلامی ایران در خرداد 1395 با توجه به تخلفات دولت آمریکا در ارتباط با عهدنامه مودت میان دو کشور - سال 1344 شمسی - دادخواستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده بود.

دعوای ایران از آمریکا در این دیوان ناظر به رای دادگاه‌های واشنگتن در مورد مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این کشور است.

براساس برنامه ای که از سوی دیوان لاهه منتشر شد، دو طرف در چهار جلسه استماع شفاهی و در چهار روز (16 الی 20 مهر) فرصت یافتند تا به بیان دفاعیات و ادله خود بپردازند.

وکلای آمریکا در جلسات اختصاص یافته، نقض عهدنامه مودت از سوی واشنگتن را رد، ادعاهای واهی کاخ سفید مبنی بر حمایت ایران از تروریسم را تکرار و تهران را فاقد صلاحیت برای طرح شکایت علیه تصرف دارایی های خود در آمریکا دانستند.

 

طرف آمریکایی همچنین ماهیت بانک مرکزی ایران به عنوان یک «شرکت» را زیر سوال برد تا آن را از چتر حمایتی عهدنامه مودت خارج سازد.

 

وکلای ایران نیز در جلساتی مجزا، ضمن رد دفاعیات آمریکا با ادله حقوقی، بر شرکت بودن بانک مرکزی تاکید و اثبات کردند که اقدام های واشنگتن ناقض عهدنامه مودت بوده است.

 

هیأت ایرانی اعلام کرد که اتهام های تروریستی آمریکا ترفندی برای به بیراهه کشاندن روند دادرسی بوده و ترجیح می دهد وقت دادگاه را صرف پرداختن به این اتهامات نکند.

 

دیوان لاهه پیشتر هم در پرونده ای مجزا درخصوص شکایت ایران از تحریم های ضدانسانی آمریکا که با تکیه برعهدنامه مودت دو کشور مطرح شده بود، رای به تعلیق تحریم ها در حوزه های دارویی، وسایل پزشکی، غذایی و هوانوردی داد.

 

آراء دیوان قطعی، لازم الاجرا و غیر قابل فرجام خواهی است. آمریکا پس از صدور رای دیوان اعلام کرد که عهدنامه مودت را فسخ می کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------