آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

گاردین: از دست دادن ظریف ضربه ای سنگین به روحانی است / استعفای او یعنی پیروزی تندروها و کوبیدن میخ بزرگی بر تابوت برجام



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , دونالد ترامپ
از زمانی که دونالد ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، در ایران نیز از طرف‌های مختلف فشار می‌آمده تا دولت از پایبندی به مفاد این توافق خودداری کند. کشورهای اروپایی حاضر در برجام یعنی انگلستان، آلمان و فرانسه، به همراه روسیه و چین به ایران اصرار می‌کردند که به این توافق پایبند بماند و راهکارهایی نیز برای دور زدن تحریم‌های آمریکا ارايه کردند. 

جولیان بورگر در گاردین نوشت: محمد جواد ظریف، مذاکره‌کننده ارشد ایران برای انعقاد توافق هسته‌ای بود و اگر استعفای او پذیرفته شود، میخ بزرگ دیگری بر تابوت این توافق کوبیده خواهد شد. رییس دفتر ریاست جمهوری ایران، واعظی، پذیرفته شدن این استعفا را تکذیب کرده است. اما برای حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، از دست دادن این متحد نزدیک در این لحظات دشوار و فشارهای شدید سیاسی، ضربه سنگینی خواهد بود.

 

به گزارش انتخاب ؛ در ادامه این مطلب آمده است: ظریف پیشتر نیز هنگامی که برجام مورد انتقاد شدید تندروها قرار گرفت، به استعفا تهدید کرده بود اما تا این اندازه رسانه‌ای نشده بود. در رسانه‌های ایرانی از قول او نقل شده که علت اصلی استعفای او، دیدارهای روز دوشنبه بوده است.

 

سایت خبری انتخاب، نقل‌قول او را که به خودش با ضمیر سوم شخص اشاره کرده بود، منتشر کرده است: «پس از انتشار تصاویر ملاقات امروز، جواد ظریف دیگر اعتباری در دنیا به عنوان یک وزیر امورخارجه ندارد».

 

از زمانی که دونالد ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، در ایران نیز از طرف‌های مختلف فشار می‌آمده تا دولت از پایبندی به مفاد این توافق خودداری کند. کشورهای اروپایی حاضر در برجام یعنی انگلستان، آلمان و فرانسه، به همراه روسیه و چین به ایران اصرار می‌کردند که به این توافق پایبند بماند و راهکارهایی نیز برای دور زدن تحریم‌های آمریکا ارايه کردند. اما تهدید تحریم‌های ثانویه آمریکا برای شرکت‌های همکار با ایران آنقدر کافی بود که اکثر سرمایه‌گذاران و شرکای تجاری ایران را بترساند و این کشور از مزایای اقتصادی برجام محروم شود.

 

گاردین در ادامه نوشت: استعفای ظریف موجب تقویت موضع تندروها در ایران می‌شود که مخالف تعامل میان ایران و غرب هستند. ایران و آمریکا دارای کانال‌های مستقیم اندکی برای مذاکره بوده‌اند و ظریف همواره یکی از حامیان اصلی مذاکره و تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا بوده است. نقشه ترامپ برای ناکام کردن برجام، در واقع به تقویت موضع تندروها در ایران منتهی خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------