آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

البناء: ترامپ برای محاصره اقتصادی ایران، هم پاکستان را از دست داده بود هم ترکیه را



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,ترامپ
حميدي العبدالله در البناء نوشت: زمان سفر رئیس جمهور ایران به عراق و دیدار وی با مسئولان بلند پایه عراقی، از اهمیت زیادی برخودار است و اهمیت این زمان بندی، از دو منبع مهم ناشی می شود؛ اول آنکه ایالات متحده پس از آنکه دریافت مقابله نظامی مستقیم با ایران دشوار است، تلاش می کند اقتصاد ایران را خفه کند. و موفقیت آمریکا در این عرصه تنها در صورتی محقق می شود که محاصره جغرافیایی ایران از تمام جهت ها محکم شود.

به گزارش انتخاب ؛ در ادامه این مطلب آمده است: ایران امروز روابط معقولی با پاکستان دارد، که یکی از دولتهای همسایه ان است و نفوذ آمریکا در پاکستان در این اندازه نیست که این کشور از تمام املاها و دستورات آمریکا که می تواند منافع اسلام آباد را به خطر بیندازد، تبعیت کند. در ادامه، استمرار روابط همکاری اقتصادی و تجاری در سطح معینی بین پاکستان و ایران، نقش مهمی در محدود کردن تاثیر تلاشهای آمریکا برای محاصره ایران دارد.

 

دومین همسایه مهم ایران، ترکیه است. آنکارا در شرایط سیاسی فعلی، مانند دوره های قبل عمل نمی کند؛ به این دلیل که روابط آمریکا و ترکیه در پرونده های مختلفی درگیر اختلافات است؛ از جمله در خصوص پرونده کردهای سوریه، موضع گیری آمریکا در مورد گولن و همچنین، تلاش آمریکا برای بر هم زدن معامله اس 400 بین ترکیه و روسیه. واشنگتن از آنکارا می خواهد که در جریان فشار بر روسیه و اجرای تحریمهای غربی علیه آن، با آمریکا همراهی کند، اما ترکیه اردوغان معتقد است که این مساله می تواند به ضرر منافع آن باشد و به دلیل تمام این اختلافات بین ترکیه و ایالات متحده،حساب کردن روی نقش آنکارا برای محاصره ایران، فایده چندانی برای ایالات متحده ندارد.

 

در این میان، تنها عراق باقی می ماند تا به میدانی برای فشار آمریکا بر ایران و ضربه زدن به آن، تبدیل شود؛ چرا که آمریکایی ها نفوذ زیادی در عراق دارند. در این شرایط، سفر روحانی به بغداد و به دنبال آن، اعلام مسئولان عراقی در این مورد که به تحریمهای آمریکا علیه ایران پایبند نیستند، می تواند ضربه محکمی به سیاست آمریکا وارد کند و از این زاویه، زمان بندی سفر رئیس جمهور ایران به عراق، مساله بسیار مهمی است.

 

منبع دوم، نقشی است که آمریکا تلاش می کند از طریق عراق ایفا کند؛ بویژه از جهت اجرای برنامه های اعلامی اش در سوریه. به نظر می رسد سفر روحانی به عراق در این زمان، تاثیر زیادی در محاصره نفوذ آمریکا در عراق دارد و می تواند حساب باز کردن واشنگتن روی نقش محوری بغداد را بی نتیجه نشان دهد. این در حالی است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، واشنگتن روی عراق حساب ویژه ای باز کرده بود.

 

در سایه مطالب پیش گفته می توان نتیجه گرفت که سفر رئیس جمهور ایران به عراق، یک سفر تاریخی است، نه تنها از این جهت که صفحات سیاه در رابطه بین دو کشور را پاک می کند، بلکه از این حیث که عراق و ایران را در مسیری قرار می دهد که اجرای برنامه های ایالات متحده برای مقابله با ایران و سوریه را با دشواری فراوانی مواجه می کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------