آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

«خراشی کوچک» بر نفوذ تهران در بغداد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,نفوذ ایران در عراق
فایننشال تایمز روز شنبه گزارش داد: عربستان نه تنها برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در عراق حضور یافته بلکه ریاض تلاش می کند تا پایه های نفوذ خود را در این کشور محکم کند.

ایرنا در این گزارش آمده است:عربستان سخت در تلاش است تا پیوندهای خود را با عراق محکم تر کند و در این راه بر سطح تلاش های دیپلماتیک افزوده است. پادشاهی هدفش این است که پایه های نفوذش را تا آستانه دروازه های ایران پیش ببرد.

 

'ماجد القصبی' وزیر تجارت عربستان هفته گذشته در راس یک هیات 100نفره از مقامات سعودی وارد بغداد شد و در سخنانی این سفر را 'آغاز مرحله ای جدید در روابط ریاض - بغداد' عنوان کرد. ریاض در این سفر 1 میلیارد دلار کمک برای ساخت یک ورزشگاه به دولت عراق هدیه کرد.

 

عربستان پنجشنبه گذشته کنسولگری خود را در بغداد افتتاح کرد و قول داد که سه کنسولگری هم در شهرهای مختلف این کشور دایر خواهد کرد.

 

'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق هم چهارشنبه هفته گذشته با قصبی و سایر مقامات عربستانی در شورای همکاری سعودی - عراق دیدار کرد. ریاست این شورا را وزیر نفت عراق برعهده دارد. این دومین بار است که این شورا تشکیل جلسه می دهد.

 

مقامات عربستانی در این دیدار اعلام کردند که مرز زمینی میان دو کشور امسال بازگشایی خواهد شد. دو طرف بازگشایی این مرز را 'گامی بزرگ' برای افزایش سطح تجارت میان دو کشور دانستند.

 

تهاجم نظامی آمریکا در سال 2003 میلادی به عراق، فرصتی ناب برای جمهوری اسلامی ایران شد تا پایه های نفوذش را در عراق تقویت و روز به روز آن را استوارتر کند. اشتراکات مذهبی و فرهنگی دو کشور؛ این بخت را برای ایران یار کرد. هر دو شیعه مذهب اند.

 

اما بسترهای نفوذ عربستان در عراق محدود خواهد بود؛ تنها برگ برنده عربستان تحریم های ایران است. ریاض تلاش می کند از بازو و ابزارهای اقتصادی استفاده می کند تا جای پای خود را در آستانه دروازه های سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان محکم کند.

 

عربستان بعد از 25 سال سفارتخانه خود را در سال 2015 در بغداد بازگشایی کرد و از آن هنگام آرام آرام سعی کرده است روابطش را عراق گسترش دهد. رفتار خشن و افراط گرایانه عربستان با روحانیون شیعه، تظاهراتی را در عراق به پا کرد. بسیاری از عراقی ها عربستان را سرزنش می کنند که سوخت رسان اصلی به ایدئولوژی اسلام خواهانه سنی مذهب تندروست که خاستگاه اصلی 'داعش' بوده است.

 

در این ارتباط، 'الیزابت دیکینسون' تحلیلگر ارشد در 'گروه بحران بین الملل' توضیح می دهد: 'به هر حال بعد از سال 2016 ریاض یک نگاه تیزبین تری به درون وادی سیاست عراق دوخته است'.

 

پارسال هم مقاماتی از عربستان در شهر مقدس شیعیان 'نجف' با رهبران دینی و سیاسی عراق ملاقات کردند..

 

دیکینسون اضافه می کند: 'تصمیم گیران سعودی واقع بین اند. آنها نمی توانند ریشه نفوذ ایران در عراق را خشک کنند، بلکه فقط می خواهند بر آن خراشی کوچک بکشند'.

 

برعکس ایران که مورد تحریم قرار گرفته قرار دارد؛ خزانه عربستان پرپول است و یک شریک جذاب از این پادشاهی ساخته است.

 

عراق دهه های متمادی در جنگ و نزاع به سر برده است و اینک همه تلاشش این است که با جذب سرمایه خارجی زیرساخت های خرد شده را سر و سامان دهد و شهرهای جنگ زده را از نو آباد کند. پارسال عربستان قول یک وام 1 میلیارد دلاری را برای بازسازی عراق داد و وعده داد که 500 میلیون دلار هم به عنوان اعتبار صادرات به این کشور کمک می کند.

 

در این هفته، شرکت های معظم نفتی و پتروشیمی 'آرامکو' و 'سابیک' نسبت به حضور در فرصت های سرمایه گذاری عراق اظهار علاقه کردند. تعداد 80 سرمایه گذار سعودی و عراقی هم در یک مجمع تجاری در بغداد با هم دیدار کردند.

 

'حامد المطلق' از نمایندگان سابق پارلمان عراق که از طرفداران تقویت روابط با ریاض است می گوید:'ما باید یک عراقی نو بسازیم و برای این مهم نیازمند آنیم که از مراکز بسیاری حمایت شویم'.

 

اما 'داوود الجمیل' رئیس شورای ملی تجارت عراق' مطمئن نیست که سرمایه گذاری های پیشنهادی سعودی کمکی به پیشرفت و توسعه کشور نماید؛ جمیل می گوید:'همه کشورها در فکر کام جویی از عراق اند؛ نه منفعت رساندن به آن. همه می خواهند محصولاتشان را به عراق بفروشند و آن را مجبور کنند که کالاهای بیشتری از خارج بخرد. همین حالا هم سالانه به ارزش 45 میلیارد دلار کالا وارد کشور می شود'.

 

عربستان خیلی دیر به فکر کمک و دسترسی به متحدان منطقه ای اش افتاد. بعد از قتل 'جمال خاشقچی' منتقد سعودی پادشاهی، زیر نگاه تیزبین ذره بین غرب قرار گرفته است. این پادشاهی و متحدانش در حاشیه خلیج فارس' هفته گذشته قول یک بسته مالی 10 میلیارد دلاری به بحرین دادند. پایین آمدن قیمت نفت به اقتصاد بحرین لطمه زده است. ریاض ضمنا' اعلام کرده است که 40 میلیون دلار هم برای پشتیبانی از طرح های بودجه ای تشکیلات خودگردان فلسطین کمک می کند.

 

دولت آمریکا با بغداد لابی کرده است تا به ائتلاف جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه بپیوندد. اما 'برهم صالح' رئیس جمهوری عراق پاسخ داده است؛ عراق می خواهد 'گود آشتی کنان' باشد نه 'میدان رزم قدرت های خصم'.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------