آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

عربستان برای آنکه از بازیگران اصلی میدان عراق شود، چاره‌ای جز ترمیم روابط با ایران ندارد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,سفر هیئت سعودی به عراق
در زمانی که بغداد تاکید می‌کند در مورد بسیاری از پرونده‌ها جانب بی طرفی را رعایت می‌کند و ریاض تلاش می‌کند بر سیاست‌های عراق تاثیر بگذارد، به سختی بتوان گفت که عربستان این امکان را دارد تا از بازیگران اصلی در میدان عراق باشد. از این رو، ریاض چاره‌ای ندارد جز ترمیم روابط خود با ایران، چرا که عربستان بخواهد یا نخواهد، رابطه بین ایران و عراق مستحکم است.

رای الیوم نوشت: با سفر هیئت سعودی به عراق، روابط سعودی عراقی با انعطاف بیشتری ادامه می‌یابد. علاوه بر اینکه چالش‌هایی در مقابل آن وجود خواهد داشت. صرفنظر از انگیزه‌های سیاست جدید عربستان در قبال عراق، این اقدام، گامی به جلو محسوب می‌شود.

 

به گزارشانتخاب،در ادامه این مطلب آمده است: مجامع سیاسی در عراق، هر یک نگاه متفاوتی به این موضوع دارند و برخی از آن‌ها این نزدیکی را محکوم می‌کنند. اما باید در نظر داشته باشیم که هر گونه توسعه‌ای در زمینه روابط منطقه ای، به نفع عراقی است که از مشکلات بزرگی رنج می‌برد و بدون کمک دوستان و همسایگانش توان حل آن‌ها را ندارد. از جمله مشکل برق، مشکل تروریسم که هنوز بقایای آن در در بیابان‌های عراق وجود دارد و مشکل بازسازی شهر‌های ویران شده که نیازمند همکاری‌های خارجی گسترده است.

 

استقرار عراق معطوف به استقرار مرز‌های آن و اعتدال سیاست منطقه‌ای اش در ضمن معادله توافقی است، که البته مساله آسانی برای سیاستمداران عراقی نیست.

 

اما حتمیت صلح و استقرار بر عراقی‌ها حکم می‌کند که حالت توازنی را در سیاست منطقه‌ای شان در قبال تمام دولت‌های همسایه ایجاد کرده و نگاه همه جانبه‌ای به روابط با این دولت‌های داشته باشند.

 

با این حال، عراقی‌ها نمی‌توانند حقوق خود را نادیده بگیرند. این حق ملت عراق است که به دلیل ارتکاب اقدامات تروریستی از سوی سعودی‌ها در سال‌های گذشته، خواستار غرامت از آن‌ها شوند. علاوه بر این، حق عراقی هاست که آزادی حجاج خود که بدون محاکمه در زندان‌های سعودی به سر می‌برند را بخواهند.

 

حکومت سعودی پس از تاریخ تلخی که در منابر نماز جمعه و خطابه‌های مساجد خود در مورد محکوم کردن مردم عراق به کفر داشتند، اکنون، به دنبال جلب دوستی عراقی‌ها هستند. قطع به یقین، حکومت سعودی می‌تواند با نشر فرهنگ برادری و همبستگی بین فرزندان اسلام و محاکمه کسانی که در قبال ملت عراق مرتکب جرم شدند، این جوّ تاریک و سیاه در روابط خود با عراق را تعدیل کنند.

 

حال، شرایط حکم می‌کند که خاندان سعودی صفحه دشمنی تاریخی خود با شیعیان عراق را بسته و صفحه تازه‌ای را در تعامل با ملت و دولت عراق بگشایند.

 

اما در زمانی که بغداد تاکید می‌کند در مورد بسیاری از پرونده‌ها جانب بی طرفی را رعایت می‌کند و ریاض تلاش می‌کند بر سیاست‌های عراق تاثیر بگذارد، به سختی بتوان گفت که عربستان این امکان را دارد تا از بازیگران اصلی در میدان عراق باشد. از این رو، ریاض چاره‌ای ندارد جز ترمیم روابط خود با ایران، چرا که عربستان بخواهد یا نخواهد، رابطه بین ایران و عراق مستحکم است و حتی اگر سعودی‌ها بتوانند بر برخی طرف‌های عراقی تاثیرگذار باشند، به این معنا نیست که توان کشاندن عراق به سمت آنچه خود می‌خواهند را دارند.

 

تردید‌های زیادی در مورد انگیزه‌های واقعی نزدیکی سعودی‌ها به عراق وجود دارد؛ بویژه آنکه این نزدیکی همزمان شده است با تلاش دولت ترامپ برای شدید کردن تحریم‌های ایران و بستن تمام منافذی که این کشور می‌تواند به کمک آن‌ها تنفس کرده و تحریم‌ها را دور بزند. همین عامل ریاض را بر آن می‌دارد تا از شرایطی که در آن، عراق برای تغییر سیاست خود در قبال ایران تحت فشار است، به نفع خود استفاده کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------