آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

در بحبوحه تحریم ها، عراق قرار است به ریه اقتصادی ایران تبدیل شود



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , روابط اقتصادی ایران
لؤی خطیب، وزیر برق عراق با اعلام این مطلب که این وزارتخانه قصد دارد از یک شرکت ایرانی برای تکمیل ساخت ایستگاه برقی در استان کرکوک استفاده کند، محافل اقتصادی را غافلگیر کرد.

سلام سرحان در العرب چاپ لندن نوشت: روز به روز شاخص های بیشتری پدیدار می شود که حکایت از تکیه ایران بر عراق، برای مقابله با تحریمهای آمریکا دارد. در واقع ایران، عراق را ریه اقتصادی خود می داند که می تواند از شکاف سیاسی شدید در بغداد برای خروج از بحرانهای اقتصادی خود استفاده کند.

 

به گزارش انتخاب ؛ در ادامه این مطلب آمده است: لؤی خطیب، وزیر برق عراق با اعلام این مطلب که این وزارتخانه قصد دارد از یک شرکت ایرانی برای تکمیل ساخت ایستگاه برقی در استان کرکوک استفاده کند، محافل اقتصادی را غافلگیر کرد.

 

به عقیده تحلیلگران، این خبر، علامت سوالهای زیادی را بر می انگیزد مربوط به اینکه کمک گرفتن از شرکت ایرانی، با قراردادهای بزرگ 20 میلیون دلاری بغداد با دو شرکت زیمنس آلمان و جنرال الکتریک آمریکا، که با هدف توسعه تمام ایستگاههای برقی عراق و شبکه های توزیع منعقد شده، در تعارض است.

 

اظهارات خطیب، نشان دهنده میزان نفوذ ایران در عراق و اختلاف شدید بین جریان های سیاسی است که برخی موافق نفوذ ایران و برخی دیگر مخالف آن هستند. البته سخنان خطیب به سنگینی کفه طرفداران ایران در عراق اشاره دارد؛ جریانی که بر جامعه عراقی سیطره دارند.

 

این در حالی است که تهران در ماههای اخیر با سفرهای متعدد مسئولان بلند پایه خود به بغداد، نوعی قدرتنمایی را از خود بروز داد که می تواند اراده آمریکا را به چالش بکشد؛ چرا که آمریکایی ها خواستار کاهش تکیه عراق بر کمکهای گازی، نفتی و برقی ایران هستند.

 

در این میان، واشنگتن به بغداد مهلت داده است تا تحریمهای آمریکا علیه ایران را اجرایی کند، اما دولت عراق همچنان به تعلل خود در این باره ادامه می دهد و می گوید که توان کاهش روابط با تهران را ندارد.

 

بغداد متوجه این مساله مهم نیست که همکاری با ایران، فرصت های اقتصادی بزرگ برای همکاری با همسایگان خلیج فارس و بویژه عربستان را تهدید می کند.

 

پس از قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی دولت آمریکا، تنش بین واشنگتن و تهران در میدان عراق به اوج خود می رسد و این امر باعث افزایش فشارهای ایران بر چهره های نزدیک به خود که در پارلمان و دولت عراق صاحب کرسی های نمایندگی هستند، می شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------