آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

دغدغه جدید رییس جمهور آمریکا: صفر کردن صادرات نفت ایران



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,رییس جمهور آمریکا
موسی مهدی در العربی الجدید نوشت: اطلاعات بدست آمده از دولت آمریکا، از تلاش ترامپ برای تشدید تحریمهای نفتی تهران و توقف کامل صادرات نفت خام آن حکایت دارد. اما لازم به ذکر است که این تمایل آمریکا با شرایط بازار نفتی در تضاد است؛ چرا که قیمت نفت در حال حاضر به حدود 72 دلار برای هر بشکه رسیده است و احتمال افزایش آن، به دلیل جنگ در لیبی و تنش های سیاسی در برخی کشورهای نفتی غنی، مانند ونزوئلا وجود دارد.

به گزارش انتخاب ؛ در ادامه این مطلب آمده است: در اینجا، با وجود تمایل دولت ترامپ برای ممنوعیت کامل صادرات نفت ایران، سوالهایی مطرح می شود که تاجران نفت در بازارهای جهانی به دنبال پاسخ آنند؛ کسانی که نگران کمبود ذخایر نفت در ماههای آینده هستند.

 

به عقیده دیوید شیبارد، تحلیلگر مسائل مربوط به انرژی، زمان برای تشدید تحریمهای نفتی و لغو معافیتهایی که به دولتهای وارد کننده نفت ایران داده شده، مناسب نیست. تاجران نفت نگران کمبود در بازار نفت هستند که به دنبال لغو معافیتهای آمریکا ایجاد خواهد شد.

 

این ترسها منجر به افزایش واگذاری های فوری کانتینرهای نفتی شده است. طبق گزارش شرکت تانکر تراکرس، در لندن، که حرکت کانتینرهای نفتی در جهان را زیر نظر دارد، ایران در ماه مارس حدود 1.9میلیون بشکه در روز صادر کرده است.

 

این رقم صادرات نفت ایران به حجم صادرات آن، پیش از إعمال تحریمهای واشنگتن نزدیک می شود. در ادامه، به عقیده تحلیلگران، افزایش قیمت نفت در ماههای اینده، که احتمال زیادی دارد، تاثیرات منفی بر فعالیتهای انتخاباتی ترامپ خواهد داشت؛ چرا که این افزایش برای مردم آمریکا به معنای بالا رفتن هزینه سوخت و مواد مصرفی است که وارد ایالات متحده می شود.

 

علاوه بر اینکه افزایش قیمتهای نفت پیامدهای منفی بر اقتصاد آمریکا و بازار آن نیز خواهد داشت و همین مساله به مانع بزرگی برای بهبود میانگین رشد اقتصادی در آمریکا تبدیل می شود.

 

تحلیلگران نفتی در لندن بر این عقیده اند که شرایط بازار در زمان فعلی برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران که بازهای دولت آمریکا به دنبال آن هستند، فراهم نیست؛ به این دلیل که تعدادی از دولتهای نفتی در شرایط جنگی و تنش های سیاسی به سر می برند و این موضوع می تواند بر ذخایر نفتی در بازارهای جهانی فشار وارد کرده و باعث بالا رفتن قیمتها شود که ضرر حاصل از آن، بیش از همه، آینده ترامپ را هدف قرار می دهد.

 

همانطور که پایتخت لیبی، طرابلس در محاصره است و این جنگ می تواند تولید نفت لیبی را در هر لحظه با مشکل مواجه کند. در ونزوئلا نیز که تحت تحریمهای ایالات متحده قرار دارد، تولید نفت به 550 هزار بشکه در ماه گذشته رسیده است و مشخص نیست که تظاهرات در این کشور به کجا رسیده و چه تاثیری بر تولید و صادرات نفت الجزایر داشته باشد.

 

این در حالی است که عربستان، اپک و تولید کنندگان نفت را به ادامه کاهش تولید دعوت می کند، چرا که اوضاع مالی آن به دلیل جنگ یمن نابه سامان است. همه این عوامل دست به دست هم خواهد داد تا در ماههای آینده شاهد کاهش عرضه نفت و در مقابل، افزایش قیمت آن تا سقف 80 دلار باشیم.

 

در مقابل این احتمالات، بانک فرانسوی «بی ان بی-باریبا» تصریح کرده است که در دولت آمریکا در خصوص پایان دادن به معافیتها و توقف کامل صادرات نفت ایران اختلاف شدیدی وجود دارد. شورای امنیت ملی آمریکا خواستار کاهش فوری صادرات نفت ایران است، در حالی که وزارت خارجه این کشور معتقد است این مهم باید به صورت تدریجی و به آرامی واقع شود.

 

در این میان، رابرت هوک، مسئول پرونده ایران در دولت آمریکا در گفتگوی مطبوعاتی دو هفته گذشته خود تاکید کرده است که شرایط بازار در بهترین حالت خود قرار دارد و به ما اجازه می دهد صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم. این مطلب بیانگر آن است که آمریکا قصد ندارد بار دیگر اجازه معافیت به برخی دولتها را بدهد.

 

در سوی دیگر، گروه «یورو اشیا» در یک تحلیل نفتی معتقد است که آمریکا هرگز نمی تواند وعده های خود در مورد به صفر رساندن صادرات نفت ایران را عملی کند و علت آن، اوضاع بازار فعلی نفت است که به سمت کمبود می رود؛ بدین معنا، بازار نفت نمی تواند کمبود 1.9 میلیون بشکه در روز که توسط ایران تامین می شود را جبران کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------