آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

آسوشیتدپرس: ترامپ لغو معافیت های نفتی را روز جمعه گذشته نهایی کرد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد، مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه اعلام خواهد کرد که معافیتهای تحریمی واردکنندگان نفت ایران از دوم ماه می (12 اردیبهشت) دیگر تمدید نخواهد شد؛ اقدامی که تبعاتی برای بازارهای جهانی نفت دارد. 

واشنگتن پست نوشت: حدود یک سال پس از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای، وزارت خارجه این کشور قصد دارد اعلام کند که همه کشورها باید واردات نفت ایران را به طور کامل پایان دهند؛ در غیر اینصورت مشمول تحریم های آمریکا خواهند شد. این روزنامه به نقل از دو مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: پمپئو در حضور رسانه ها اعلام خواهد کرد که این وزارتخانه از دوم ماه می، دیگر معافیت هیچ یک از کشورهایی را که در حال حاضر از ایران نفت خام یا کُندانسه (نفت سبک) وارد می کنند، تمدید نخواهد کرد.

 

سه کشور از 8 کشوری که معافیت نفتی از امریکا دریافت کردند، تاکنون واردات نفتی خود از ایران را به صفر رسانده اند: یونان، ایتالیا و تایوان. دیگر کشورهایی که واردات خود از ایران را قطع نکرده، عبارتند از: چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی. چین و هند هم اکنون بزرگترین وارد کنندگان نفت از ایران هستند. اگر آنها با خواسته ی ترامپ کنار نیایند، این می تواند باعث تنش در روابط دو جانبه شود، تنشی که به موضوعات دیگر مثل تجارت کشیده خواهد شد.

 

واشنگتن پست نوشت: حدود یک سال پس از ترک برجام، وزارت خارجه آمریکا قصد دارد اعلام کند که تمام کشورها باید کاملا واردات نفتی از ایران را قطع کنند یا تحت تحریم آمریکا قرار خواهند گرفت. در ادامه این مطلب آمده است: روز دوشنبه صبح، مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام خواهد کرد که از 12 اردیبهشت (2 می)، وزارت خارجه آمریکا هیچگونه معافیتی برای هیچ یک از کشورهایی که در حال حاضر از ایران نفت وارد می کنند، صادر نمی کند.نوامبر گذشته، آمریکا معافیت 180 روزه برای 8 کشور صادر کرد تا زمان بیشتری برای یافتن منبع جایگزین نفت ایران پیدا کنند.

 

تصمیم برای پایان معافیت نفتی ایران تاثیراتی بر روی بازار نفتی جهان دارد. مقامات امریکایی معتقدند که اختلال در بازار به دو دلیل حداقلی خواهد بود: اول اینکه عرضه اکنون بیش از تقاضا است و دوم اینکه پومپئو قرار است اعلام کند خلا ناشی از تحریم نفتی ایران بوسیله عرضه کنندگانی از جمله عربستان و امارات جبران خواهد شد. ترامپ در این مورد چند روز پیش با ولیعهد امارات گفتگو کرد.

 

سه کشور از 8 کشوری که معافیت نفتی از امریکا دریافت کردند، تاکنون واردات نفتی خود از ایران را به صفر رسانده اند: یونان، ایتالیا و تایوان. دیگر کشورهایی که واردات خود از ایران را قطع نکرده، عبارتند از: چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی. چین و هند هم اکنون بزرگترین وارد کنندگان نفت از ایران هستند. اگر آنها با خواسته ی ترامپ کنار نیایند، این می تواند باعث تنش در روابط دو جانبه شود، تنشی که به موضوعات دیگر مثل تجارت کشیده خواهد شد.

  

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز(دوشنبه) به نقل از مقام های آمریکایی خبر داد که شخص رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه گذشته (30 فروردین) تصمیم به لغو معافیت های نفتی مشتریان ایران را نهایی کرد.

 

این خبرگزاری آمریکایی با اشاره به خبر اختصاصی روزنامه واشنگتن پست در مورد لغو معافیت واردات نفت ایران از تحریم های آمریکا، به نقل از مقام های آمریکایی که نامشان را فاش نکرد ،خبر داد که این تصمیم روز جمعه گذشته از سوی دونالد ترامپ نهایی شد. روزنامه واشنگتن پست ساعاتی پیش به نقل از دو مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد، مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور امروز اعلام می کند که معافیت های تحریمی واردکنندگان نفت خام و سبک ایران از دوم مه (12 اردیبهشت) دیگر تمدید نخواهد شد. آسوشیتدپرس در ادامه گزارش امروز خود نوشت که هنوز معلوم نیست اگر پنج کشور ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، هند و چین سوم مه واردات نفت از ایران را قطع نکنند مشمول تحریم های آمریکا می شوند یا آنکه واشنگتن زمانی برای کاهش خرید نفت برای آنان تعیین خواهد کرد.

 

منابع آسوشیتدپرس به این خبرگزاری گفتند که هدف از این اقدام افزایش فشارها بر ایران از طریق کاهش درآمدهای ناشی از صادرات نفت آن می باشد. تایوان، ایتالیا و یونان با وجود اعمال معافیت ها واردات نفت از ایران را قطع کرده اند. رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت سال گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و پس از آن طی دو مرحله تحریم هایی را که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند.واشنگتن مدعی شده بود که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما در نهایت در ماه نوامبر هشت کشور چین، هند،ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا ویونان را به مدت 6 ماه ازتحریم های نفتی علیه ایران معاف کند. این معافیت ها ماه مه (اردیبهشت) به پایان می رسد.

 

 بهار

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------