آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

دستیار اوباما: بعید است اروپا بتواند برجام را نجات دهد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,توافق هسته‌ای
دستیار رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گوید بعید است اروپایی‌ها در فرصت تعیین‌شده از سوی ایران بتوانند کاری برای حفظ توافق هسته‌ای انجام دهند. 

به گزارش فارس، «فیلیپ گوردون» دستیار رئیس‌جمهور آمریکا در دولت «باراک اوباما» می‌گوید به نظر نمی‌رسد که اروپایی‌ها بتوانند توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهند.

 

گوردون که با اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» (CFR) صحبت می‌کرد، ثبت ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» را «مشوقی» از سوی اروپایی‌ها با هدف حفظ ایران در برجام خواند، اما گفت خروج آمریکا از برجام نهایتا به همان نقطه‌ای که تصور می‌شد، یعنی فروپاشی احتمالی این توافق، منتهی شده است.

 

وی گفت: «سخت می‌توان باور کرد که اروپایی‌ها بتوانند ظرف ۶۰ روز آینده کاری کنند که خواسته‌های ایران را تأمین کند و ضمنا با تحریم‌های ایالات متحده که [اروپا] تاب تحملش را ندارد، هم روبرو نشود.»

 

نماینده دولت اوباما در امور غرب آسیا در ادامه افزود: «این یعنی احتمالا ایران در ماه جولای فعالیت هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد و برجام احتمالا فرومی‌پاشد. در آن صورت ایالات متحده باید مشخص کند که در نبود محدودیت‌های هسته‌ای و رژیم بازرسی‌ها، چطور می‌خواهد با برنامه هسته‌ای ایران روبرو شود.»

 

در طول یک سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های متعدد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده، اما شرکت‌های غربی پس از اعمال تحریم‌های آمریکا بازار ایران را ترک کرده و بانک‌های اروپایی نیز از همکاری با ایران خودداری می‌کنند.

 

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد که در چارچوب برجام بخشی از تعهدات خود از جمله سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را کنار می‌گذارد. ایران همچنین ۶۰ روز به طرف‌های برجام فرصت داد تا منافع اقتصادی وعده‌داده شده در برجام را در محقق کنند، چراکه در غیر اینصورت، ایران دیگر محدودیت‌های برجام را نیز کنار خواهد گذاشت. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------