آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

سی ان ان: ایران حق خود در برابر اقدام انگلیس را محفوظ نگه داشته است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , نفتکش ایرانی
شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی پیرامون اقدام اخیر انگلیس در توقیف یک فروند نفتکش ایرانی در آب های جبل الطارق خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران نظامیان انگلیسی را به راهزنی دریایی متهم کرده است و حق خود را در پاسخ دادن به این موضوع محفوظ نگه داشته است. 

دولت محلی جبل الطارق روز پنجشنبه ۱۳ تیر ماه اعلام کرد که مقامات این منطقه و نیروی دریایی انگلیس یک ابرنفتکش سیصد هزار تُنی با نام "گریس -۱ " را توقیف کرده است.

 

سی ان ان اضافه کرد: انگلیس مدعی است که این نفتکش حامل نفت ایران عازم سوریه بوده است که ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده است، ایران این ادعا را رده کرده و گفته است که انگلیس این اقدام را به نیابت از آمریکا انجام داده است.

 

"فابین پیکاردو" سر وزیر منطقه خودمختار جبل‌الطارق در این مورد گفت: این پالایشگاه در مالکیت شرکتی است که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه قرار دارد.

 

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ میلادی به طور یکجانبه تحریم‌هایی علیه سوریه وضع کرد که سازمان ملل بر آن مهر تأیید نزده است. به نظر می‌رسد این اولین باری است که یک محموله نفت خام در رابطه با این تحریم‌ها، توسط یک کشور اروپایی توقیف می‌شود.

 

«جوسپ بورل» سرپرست وزارت خارجه اسپانیا در این زمینه اعلام کرد که انگلیس به درخواست آمریکا این کشتی را توقیف کرده است. از سوی دیگر، انگلیسی‌ها گفته‌اند که اطلاعات مرتبط با این نفتکش را ازدولت محلی جبل الطارق گرفته‌اند؛ آن هم بر اساس اطلاعاتی که واشنگتن ارائه کرده بود.

 

توقیف نفتکش حامل محموله نفت ایران در آبراه بین المللی جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس، علاوه بر اینکه با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل همخوانی ندارد، نشانه‌هایی از همراهی این کشور با آمریکا به دلایل داخلی و بین المللی دارد.

 

جبل‌الطارق منطقه‌ای راهبردی در شبه‌جزیره "ایبری" در جنوب اسپانیاست که مادرید و لندن مدعی حاکمیت بر آن هستند. جبل الطارق درواقع شبه جزیره‌ای است که از مسیر خاکی متصل به اسپانیا، اما از سرزمین‌هایی فرامرزی متعلق به بریتانیا محسوب می‌شود.

 

همچنن «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امورخارجه روز یکشنبه گذشته ۱۶ تیرماه در مورد نفتکش توقیف شده ایران توسط انگلیس گفت: این نفتکش حامل نفت ایران بوده و یک سوپر تانکر است و ۲ میلیون بشکه ظرفیت آن بوده است به همین دلیل ظرفیت بالا امکان عبور آن از کانال سوئز وجود نداشته است و لذا از تنگه جبل الطارق به مقصد خود عازم شده است.

 

 

وی ادامه داد: برخلاف آنچه که دولت انگلیس مدعی شده هدف و مقصد این نفتکش سوریه نبوده است کما اینکه بندری را که در سوریه نام برده‌اند اصولاً ظرفیت چنین سوپر تانکری را ندارد. هدف جای دیگری بوده است.هیچ قانونی به دولت انگلیس اجازه نمی‌دهد این نفتکش را متوقف کند و از نظر ما با توقیف این کشتی یک راهزنی دریایی صورت گرفته است و ما خواهان آزادسازی این نفتکش هستیم.

 

 

  ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------