آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ادعای نیویورکر: رند پاول از ظریف دعوت کرده بود با ترامپ دیدار کند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,محمدجواد ظریف
نشریه نیویورکر مدعی شد که سناتور جمهوری‌خواه آمریکا ماه گذشته در دیدار با وزیر امور خارجه ایران از وی دعوت کرده است تا برای رایزنی با رئیس جمهور آمریکا به دفتر ریاست‌جمهوری در کاخ سفید برود.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه نیویورکر، رابین رایت خبرنگار این روزنامه در گزارشی مدعی شد که در ماه گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، برای دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دفتر ریاست‌جمهوری کاخ سفید دعوت شده بود. منابع مطلع ایرانی و آمریکایی و همچنین دیپلماتی که به خوبی از این موضوع آگاه بود گفته‌اند که این پیشنهاد دیپلماتیک از سوی رند پاول سناتور جمهوری‌خواه در دیدار روز ۱۵ جولای وی با ظریف در نیویورک مطرح شد.

 

رند پاول به مدت چند هفته با مشورت کاخ سفید و وزارت امور خارجه در حال پرداختن به این موضوع بوده است. سه هفته پیش از حضور ظریف در نیویورک برای شرکت کردن در نشست‌های سازمان ملل، یک میانجی به نیابت از رند پاول با ایرانی‌ها در این باره ارتباط برقرار کرده بود.

 

روز پانزدهم جولای، پاول و دوگ استافورد مشاور ارشد وی در مقر نماینده ایران در سازمان ملل با محمدجواد ظریف دیدار کردند. این نخستین دیدار ظریف و رند پاول بود. منابع مطلع گفتند که آن‌ها درباره مسائل همیشگی از جمله برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تنش‌های اخیر در اوضاع خلیج فارس گفت‌وگو کردند. ماموریت پاول این بود که به لایه‌های به هم‌ریخته این درگیری رخنه کرده و یک کانال دیپلماتیک مستقیم در بالاترین سطح ممکن ایجاد کند.

 

بر اساس ادعای این نشریه،‌ در این رایزنی یک ‌ساعته، ظریف ایده‌هایی درباره چگونگی پایان بخشیدن به بن‌بست هسته‌ای را به پاول پیشنهاد کرد. پاول نیز در مقابل به ظریف پیشنهاد کرد که این ایده‌ها را شخصا با ترامپ در میان بگذارد. به گفته منابع دیپلماتیک آمریکایی و ایرانی، وی[پاول] در این باره اظهار کرد که ترامپ به او این اختیار را داده است تا [از ظریف] برای نشستی در همان هفته در دفتر ریاست جمهوری کاخ سفید دعوت کند. یک سخنگوی کاخ سفید از ارائه توضیحاتی در این باره خودداری کرد.

 

این گزارش همچنین این ادعا را مطرح می کند که ظریف به پاول گفته تصمیم‌گیری در این باره بر عهده وی نبوده و باید در این باره با تهران مشورت کند. برخی منابع گفته‌اند که ظریف نگران بوده که چنین دیداری سطحی و بی‌اهمیت باشد. پس از دیدار پاول و ظریف، وی[ظریف] این پیشنهاد را با مقامات ایران در میان گذاشت و آن‌ها مخالف رخ دادن چنین دیداری بودند.

 

به گزارش ایسنا، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ظریف در سفر اخیرش به نیویورک در گفت‌وگویی در تشریح موضع ایران در برابر تمایل دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران، گفت: ما پیش از این با آمریکا مذاکره کردیم. برای هر کسی، هر دولتی بیرون از آمریکا مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید مستقر است؛ این به مردم آمریکا ارتباط دارد. برای سایر مردم جهان این‌گونه است که توافق با دولت آمریکا انجام می‌شود.

 

ما با دولتی در آمریکا توافق کردیم که در آن زمان به طور قانونی انتخاب شده بود. پس از آن نیز رئیس جمهور ترامپ انتخاب شد. انقلابی در آمریکا رخ نداده بود، بلکه تنها یک تغییر دموکراتیک در دولت این کشور بود و به این معنی نیست که ما مجبور باشیم تمام این‌ها را از سر بگیریم. فقط تصور کنید که اگر مردم مجبور بودند هر چهار سال یا هر هشت سال یک بار توافق با آمریکا را تجدید کنند، این مانع از ادامه یافتن روابط عادی کشورها می‌شد.

 

ظریف همچنین در گفت‌وگوی دیگری در پاسخ به این‌که آیا ایران، عدم مذاکره با آمریکا را نوعی شکست در دیپلماسی خود تلقی نمی‌کند؟ اظهار کرد: نه اینطور نیست؛ چرا که ما پیش از این با آمریکا مذاکره کرده‌ایم. مسئله مذاکره نکردن نیست. مسئله تلاش نکردن نیست. ما برای روزها و ماه‌ها و سال‌ها به مذاکره پرداختیم. ما تمام تلاش‌مان را کردیم که من و وزیر جان کری به ملاقات ادامه دهیم.

 

ما نه یک سند دو صفحه‌ای بلکه به توافقی ۱۵۰ صفحه‌ای دست یافتیم. این توافق بر پایه بی اعتمادی شکل گرفته است، به همین خاطر ۱۵۰ صفحه است. اگر اینطور نبود، ما می‌توانستیم به راحتی بگوییم که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد و قال قضیه را بکنیم. ما چنین کاری نکردیم. ما تک تک جزئیات درباره چگونگی نساختن سلاح هسته‌ای و چگونگی برداشته شدن تحریم‌های آمریکا را بررسی کردیم. من می‌توانم این را با قطعیت بگویم؛ چرا که می‌دانم برای نگارش تک تک کلمات این توافق، چه سختی‌هایی کشیده شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------