آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

تناقض گزارش های آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,برنامه هسته ای ایران
سخنگوی وزارت خارجه از پاسخ درباره تناقض گزارش های آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره اسناد و مدارک برنامه هسته ای ایران اظهار ناتوانی کرد و آن را به نماینده ویژه آمریکا ضد ایران ارجاع داد. 

خبرنگاری در نشست خبری روز چهارشنبه مورگان اورتاگس پرسید گزارش های وزارت خارجه آمریکا درباره ایران می گوید آنها مدارک و اسناد مربوط به ساخت سلاح اتمی را مخفی نگاه داشته اند در حالی که سال گذشته اسرائیل مدعی شد همه این اسناد را به دست آورده است.

 

وی ادامه داد: و اینکه چرا تهیه کنندگان این گزارش، مخفی کاری ایران را به عنوان ظرفیت بالقوه برای ساخت سلاح اتمی در آینده و نه نقض ان پی تی عنوان کرده اند؟

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: این یک مساله محرمانه نیست هرچند پیوست های محرمانه دارد، در نتیجه باید محتاط باشم. همانگونه که گفتم من این اطلاعات را پیش از حضور در نشست دریافت کردم. شما می توانید با برایان هوک مصاحبه داشته باشید.

 

اورتاگس ادامه داد:می خواهم مطمئن شوم که ناخواسته اطلاعات محرمانه ای ارائه ندهم. می توانیم برای یک روز با برایان هوک هماهنگ کنیم تا در این باره گفت و گو کنید.

 

**نگرانی از پایان محدودیت های موجود در قطعنامه ۲۲۳۱

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نشست بی حاصل روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار کرد: در سازمان ملل متحد، وزیر خارجه آمریکا به کشورهای دیگر یادآور شد که تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل بر ایران و همچنین ممنوعیت سفر افراد آنها همچون سردار سلیمانی در اکتبر سال آینده منقضی خواهد شد.

 

اورتاگس ادامه داد شورای امنیت برای اطمینان یافتن از منقضی نشدن محدودیت تسلیحاتی برای آنچه که او "برترین حامی جهانی تروریسم" نقش دارد و در تارنمای وزارت خارجه در صفحه مربوط به ایران، یک شمارشگر معکوس قرار داده اند که زمان منقضی شدن محدودیت های تسلیحاتی و ممنوعیت های مسافرتی را نشان می دهد.

 

نفتکش ایرانی

خبرنگار دیگری درباره نفتکش ایرانی به نام "بوتینا کوئین" به مقصد سوریه پرسید که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از این گزارش آگاهیم که نفتکش با این نام جالب به سمت سوریه در حرکت است.

 

اورتاگس افزود: این نفتکش و همچنین گریس ۱ به طور مسلم نقض تحریم ها و همچنین کمک به تروریست های رژیم اسد است. اما اینکه ما چه اقدامی انجام می دهیم، وزیر خارجه روز گذشته مطرح کرد.

 

اشاره وی به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد است که گفت با هرکسی که تحریم های آمریکا را نقض کند، برخورد می کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه نمی خواهم درباره فرضیات یا پیشگویی نسبت به گزینه های بسیاری که داریم صحبت کنم، اظهار کرد: اگر کشتی به سمت سوریه برود هرکاری که برای توقف آن به وسیله تحریم ها بتوانیم، انجام می دهیم.

 

اورتاگس ادامه داد: ما بار دیگر از این فرصت استفاده خواهیم کرد تا موضع قدرتمند خود را به همه بنادر در دریای مدیترانه منتقل کنیم که آنها باید نسبت به پذیرش هر کشتی حامل نفت ایران و نقض تحریم های ایالات متحده مراقب باشند.

 

وی اضافه کرد: این مهم است که این خدمه این کشتی ها بدانند ، همانطور که در این باره به طور عمومی صحبت کردیم ، اینکه کمک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  با انتقال نفت از ایران، می تواند آنها را برای ویزای آمریکا واجد شرایط نکند.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با مجرمانه خواندن این اقدام، اظهار کرد: هرگونه فراهم کردن یا تلاش برای فراهم کردن منابع مورد نیاز  نه تنها برای ایرانی ها بلکه برای هر سازمان تروریستی خارجی تحت قوانین آمریکا، جرم محسوب می شود و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

 

اورتاگس افزود: ما بار دیگر به همه بنادر در خاورمیانه که فعالیت های تحریم شدنی انجام می دهند، یادآور می شویم که آنها نباید در این اقدام، مشارکت کنند و ما از همه کشورهایی که با تحریم ها و قوانین آمریکا همراهی می کنند، سپاسگزاریم.

 

 ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------