آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

المیادین: آبه می‌تواند فاصله میان تهران-واشنگتن را کم‌تر کند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , ژاپن
شبکه المیادین در گزارشی به تحلیل نتایج احتمالی سفر روحانی به ژاپن و دیدار با نخست وزیر این کشور پرداخت. 

به گزارش ایسنا، المیادین در این گزارش در رابطه با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به ژاپن نوشت: چه بسا برجسته ترین سوالی که در رابطه با تنش میان تهران و واشنگتن مطرح می شود این است که آیا توکیو چراغ سبزی از آمریکا دریافت کرده که به سوی ابتکارعملی برود که هم منافع آمریکا و هم منافع ایران را به خطر نیندازد؟

 

در این تحلیل آمده است: سفر حسن روحانی به ژاپن از اهمیت زیادی در رسانه ها برخوردار شد به خصوص اینکه بعد از سفر سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران به ژاپن در سال 2000 میلادی، 20 سال است که هیچ یک از روسای جمهور ایران به این کشور سفر نکرده‌اند. با این حال حسن روحانی طی سال های اخیرا تقریبا 12 بار در مناسبت های بین المللی مختلف با آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن دیدار کرده است که این امر نشان می دهد هر دو طرف در تعمیق و تقویت روابط دوجانبه جدی هستند و برای برداشتن موانع سرراه خود تلاش می کنند به خصوص مقابله با تحریم های آمریکا که صادرات نفت ایران به ژاپن را به صفر رساند، این درحالی است که قبل از خروج دولت ترامپ از برجام در سال 2018 میزان صادرات نفت ایران به ژاپن تقریبا روزانه 200 هزار بشکه بود.

 

این شبکه لبنانی می نویسد: ژاپن یکی از مهم ترین شرکای اقتصادی ایران به شمار می رود به همین دلیل حتی در سایه فشارهای زیاد آمریکا هر دو طرف ایرانی و ژاپنی اصرار داشتند که روابط خوب و مثبت خود را مخفی نکنند. بیشتر کارشناسان بر این باورند که ژاپن نیازمند این روابط خوب و مثبت و محکم تر کردن آن با ایران است و تهران نیز به روابط خوب با توکیو نیازمند است به خصوص اینکه ژاپن بیش از 90 درصد انرژی خود را از کشورهای منطقه و از طریق تنگه هرمز وارد می کند؛ تنگه‌ای که علیرغم حضور نظامی آمریکا در آب‌های خلیج فارس ایران اشراف کامل بر آن دارد.

 

همچنین ژاپن نیازمند این است که نقشی بین المللی متناسب با نقش اقتصادی خود ایفا کند به خصوص اینکه این کشور جزو پنج قدرت برتر اقتصادی دنیا به شمار می رود اما نقش سیاسی متناسب با قدرت اقتصادی خود در سطح بین الملل ایفا نمی کند بنابراین با توجه به روابط دوستانه آبه با روحانی و ترامپ، ژاپن می تواند از این فرصت استفاده کند و از طریق مساله ایران و آمریکا به اهداف خود برسد. بنابراین آبه فرصت بهتری نسبت به اروپایی ها برای کم کردن فاصله میان تهران و واشنگتن دارد زیرا با توجه به تجربه‌های گذشته ایرانی ها به اروپایی ها اعتماد ندارند و روابط شان با ترامپ نیز مشخص است.

 

در ادامه این تحلیل آمده است: روحانی پس از سفرش به مالزی و ژاپن و بازگشت به تهران اعلام کرد که آبه پیشنهاد جدیدی برای مقابله با تحریم ها مطرح کرده است و ایران نیز پیشنهادی در این رابطه داده است بنابراین در دیدار روحانی و آبه در توکیو دو پیشنهاد مطرح شده است اما هیچکس از مضمون و محتوی این پیشنهادات مطلع نیست. از سوی دیگر تلاش‌های فرانسه، عمان، قطر و عراق برای متقاعد کردن ترامپ و کاهش شدت تحریم هایش علیه ایران نتیجه‌ای به دنبال نداشته و تهران در شرف اتخاذ گام پنجم کاهش تعهدات برجامی است. 

 

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: بار دیگر این سوال را مطرح می کنیم که آیا آمریکا چراغ سبزی به توکیو نشان داده است؟ با توجه به عدم انتشار محتوای گفت‌وگوی روحانی و آبه شاید پاسخ دادن به این سوال زود باشد اما بطور کلی فضای روابط میان تهران و واشنگتن کمی بهتر و مثبت تر شده است و مانند فضایی که بعد از خروج ترامپ از برجام حاکم بود، نیست و تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا از طریق میانجیگری سوئیس، سیگنال مثبتی است که می تواند مقدمه ای برای گفت وگوی سازنده ترامپ با ایرانی ها بدون شروط قبلی باشد؛ شروطی که مانع دیدار مقامات ایرانی و آمریکایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------