آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ممانعت از سفر سفرای اروپایی به یزد



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سفر توریستی

 

سفر توریستی و خانوادگی چندتن از سفرای کشورهای غربی به شهر تاریخی یزد دستمایه تلاش برخی گروه‌‌‌ها و افراد برای ایجاد تحرکات جدیدی در کشور شده است. در روزهای گذشته خبری منتشر شد که طی آن سفرای کشورهای انگلیس، سوئیس و دانمارک به همراه اعضای خانواده خود قصد سفر به شهر تاریخی یزد و بازدید از اماکن و جادبه‌‌‌های فرهنگی و تاریخی این شهر کویری ایران را دارند.

 

سفری که گفته می‌شد غیر رسمی بوده و حتی استانداری یزد نیز از آن بی‌اطلاع بوده است. اما همزمان برخی از محافل و اشخاص با انتشار مواضع خود با این سفر گردشگری نمایندگان سیاسی چند کشور اروپایی با محوریت سفیر انگلیس مخالفت شدید خود را اعلام کردند.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی یکی از این افراد بود که گفت:«اگر نگاهی به نقش انگلیس در خیانت‌های ۲۰۰ ساله اخیر در ایران داشته باشیم، می‌بینیم که این کشور در هر شرایطی جز خیانت به ایران اسلامی کاری انجام نداده است.» سید جلیل میرمحمدی حضور عناصر انگلیسی‌ها در هر رده‌ای در استان یزد توأم با ضرر و زیان دانست و افزود:«این سفر مطمئناً جدای بحث‌های گردشگری و توریستی مطرح خواهد بود، گرچه حسب ظاهر تمام مسائل را رعایت و اجازه گرفته باشند. انگلیسی‌‌‌ها در پی فتنه سازی هستند.» وی با تأکید بر این که من حضور سفیر انگلیس را در استان یزد تائید نمی‌کنم اظهار داشت:«حضور عناصر و سفیر انگلیس در استان و کشور جز خسارت برای ما چیز دیگری ندارد.

 

چون این سفیر در جریان ناآرامی‌ها و فتنه در کشور حضور فعال داشته، این حضور را جز خسران و زیان برای کشور و استان نمی‌بینم.» نماینده یزد و اشکذر نیز بر لزوم توضیح این سفر از سوی مسئولان استانی تأکید کرد و گفت:«باید مشخص شود حضور سفیر انگلیس به یزد با چه هدفی است و دستگاه‌های اطلاعاتی توضیح بدهند این سفر‌ها به چه علت انجام می‌شود.» محمدصالح جوکار افزود:«آیا واقعا می‌توان باور کرد که سفیر انگلیس دوستدار میراث فرهنگی و فرهنگ یزد است یا اینکه در پشت پرده، اهداف خاصی را دنبال می‌کند و در پی فتنه‌سازی است.»

 

با تقویت احتمال دیدار این سفرا وبازدید از آثارتاریخی شهر میبد، امام جمعه موقت این شهر نیز با صدور بیانیه‌ای سفر سفیر انگلیس به شهرستان میبد را محکوم کرد.در بخشی از این بیانیه آمده است:«مخالفت شدید خودم و جامعه روحانیت شهرستان و همه نیرو‌های بسیجی و ارزشی و مردم بزرگوار از حضور این عنصر نامطلوب در استان و شهرستان اعلام می‌نمایم و امیداست مسئولین سیاسی و امنیتی این شهرستان و استان نسبت به لغو این سفر اقدام و اطلاع رسانی کنند.» به نوشته برخی رسانه‌‌‌ها برخی تشکل‌‌‌های دانشجویی و روحانی این استان نیز به این سفر اعتراض کردند.

 

همین موضوع سبب شد تا سفیر انگلیس و دانمارک در روزهای گذشته سفر خود را لغو کنند. روز گذشته نماینده وزارت امور خارجه در استان یزد گفت:«سفیر انگلیس قرار بود پنج شنبه به این استان سفر کند که لغو شد.» به نوشته باشگاه خبرنگاران برخی منابع اعلام کردند، راب مک ایر سفیر انگلیس برای سفر به یزد به فرودگاه مهرآباد مراجعه کرده، اما با اطلاع از گسترش اعتراض‌ها از سفر به یزد منصرف شده است.پیش از او سفیر دانمارک هم از سفر به یزد منصرف شده بود.

 

ترحمی معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد گفت:«از آن جایی که این سفر غیررسمی و در قالب سفر سیاحتی و گردشگری بوده، در مورد این سفر هیچ اطلاعی به استانداری داده نشده است.» باشگاه خبرنگاران نوشت: وزارت امور خارجه در واکنش به این اعتراض‌ها اعلام کرده نقشی در برنامه ریزی برای این سفر نداشته است و قرار بوده این سفر با هدف سیاحتی و گردشگری صورت گیرد.به گفته سالک نماینده وزارت امور خارجه در استان یزد، سفرا و نمایندگان سیاسی کشور‌ها حق دارند در قالب سفر‌های سیاحتی از استان‌های مختلف دیدن کنند، اما این سفر باید با هماهنگی با وزارت امور خارجه صورت گیرد. این تحرکات با این تیتر مورد توجه روزنامه کیهان قرار گرفت :«جوانان یزدی: مهمان‌نواز هستیم جاسوس‌نواز نه.» این استقبال از لغو سفر سفیر انگلیس در حالی صورت می گیرد که بازدید سفیر دو کشور اروپایی دیگر نیز لغو شد و فرصتی برای معرفی شهر فرهنگی و گردشگری یزد به بخشی از افکار عمومی اروپا از میان رفت.

 

همدلی 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------