آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

مشاور نخست وزیر ژاپن بر تلاش برای احیای برجام تاکید کرد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,;مشاور نخست وزیر ژاپن
مشاور نخست وزیر ژاپن تاکید کرد: به دلیل روابط بسیار نزدیک توکیو با تهران از جمله در عرصه های اقتصادی و تجاری، لازم است برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تلاش کنیم و عضوی از مذاکرات آینده باشیم. 

به گزارش ایرنا از ژاپن تایمز، «کانی میاکه» که رییس موسسه سیاست خارجی ژاپن و مدیر تحقیقات موسسه مطالعات جهانی «کانون» ژاپن نیز هست، روز پنجشنبه گفت: خیلی تعجب آور بود که چند سال قبل وقتی که مذاکرات با ایران برای توافق هسته ای در جریان بود و چین، روسیه و ایالات متحده به سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان به آن ملحق شده بودند، توکیو برای چنین مذاکراتی پیشقدم نشد.  

 

دیپلمات ارشد و مشاور کابینه نخست وزیر فعلی این کشور ، در مطلبی که روزنامه ژاپن تایمز از قول او منتشر کرده است؛ افزود: همین مذاکرات آغازی برای رسیدن به چارچوب موسوم به ۱ + ۵ بود، مذاکرات مقدماتی که در توافق هسته ای ایران یا به عبارت دقیق تر، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران به اوج خود رسید اما «حیرت انگیزتر این بود که ژاپن یکی از طرف های مذاکرات نبود».

 

وی با اشاره به اینکه چرا آلمان درگیر مذاکرات شد؟ گفت: احتمالا به این علت که آلمان شریک اصلی تجاری  ایران بود و دو کشور دارای ارتباطات علمی و فنی نزدیکی بوده اند.  

 

میاکه می گوید: مشارکت آلمان در مذاکرات قابل درک است آنچه من بر آن تاکید دارم و از آن دفاع نیز می کنم این است که زمان آن فرا رسیده است که ژاپن نیز در مذاکرات هسته ای آتی با ایران شرکت کند.

 

مشاور نخست وزیر ژاپن گفت: ژاپن نیز یک شریک تجاری کلیدی ایران است سال گذشته، «آبه شینزو»  نخست پیشین ، به ایران سفر و با رهبر ( معظم انقلاب اسلامی)  ایران دیدار کرد، اقدامی که در سال های اخیر از هیچ رهبر دیگر غربی شاهد نبوده ایم.

 

او با اشاره به نقش و جایگاه بسیار مهم منطقه ای ایران گفت: ایران در منطقه آزاد و منطقه هند و اقیانوس آرام قرار دارد ژاپن هم در این ناحیه دارای سهم و منافع است ژاپن شاید عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد نباشد اما همچنان یک نامزد مناسب برای تبدیل شدن به هفتمین عضو مذاکرات هسته ای با هدف تثبیت صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------