آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

کارشناس برجسته هسته‌ای آمریکا:برنامه بایدن بازگشت فوری به برجام است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,جیم والش
استاد دانشگاه ام آی تی و کارشناس برجسته هسته‌ای آمریکا گفت با توجه به مواضع رئیس جمهوری منتخب آمریکا، وی در مرحله نخست به دنبال بازگشت فوری به برجام و اجرای آن است و سپس وارد گفت‌وگو با تهران خواهد شد. 

"جیم والش" روز یکشنبه در گفت‌وگو  با ایرنا درباره چشم‌انداز برنامه دولت بایدن در قبال توافق هسته‌ای ایران افزود: اگر ۲ ماه پیش از من می پرسیدید، می‌گفتم شاید بحثی در میان تیم بایدن باشد که آیا باید فوری به توافق کنونی برجام بازگشت یا اینکه نخست وارد گفت‌وگو شد.

 

وی ادامه داد: اما اکنون من باور دارم که بر اساس سخنان رئیس جمهوری و اظهارات اطرافیان وی، به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری منتخب به دنبال بحث دوم نخواهد رفت که راهی اشتباه است.

 

استاد و کارشناس موسسه برنامه مطالعات امنیت فناوری در دانشگاه ام آی تی ماساچوست اضافه کرد: بایدن به سوی گزینه نخست خواهد رفت که بازگشت به برجام  و اجرای آن خواهد بود. به نظر من سخنان وی نشان می‌دهد که این کار را خواهد کرد.

 

والش با بیان اینکه کاهش تحریم و اقدام‌های دیگری که بایدن می‌تواند انجام دهد، اثرهای مثبتی خواهد داشت، گفت: فکر می‌کنم بایدن می‌تواند تحریم‌های نفتی، بانکی و همین‌طور تحریم‌هایی که بر مسایل انسانی و امور سیاسی تاثیر داشته است را بردارد و حتی فراتر از آن هم برود. اینها تحریم هایی است که اگر برداشته شوند، تاثیر فوری خواهند داشت و مثلا در مورد نفت، مشتریان ایران به سرعت باز خواهند گشت.

 

وی خاطرنشان کرد: تقریبا همه اقدام‌هایی که ترامپ انجام داده است، با روش فرمان اجرایی بوده است. به این معنی که وی یک تکه کاغذ را برای وضع آن تحریم‌ها، امضا می‌کرده است. بایدن هم اکنون همان اختیارات اجرایی را دارا است و می‌تواند از آن برای بازگشت به برجام و برداشتن تحریم‌ها استفاده کند.

 

نویسنده کتاب «برنامه هسته ای ایران: دلایل، پیامدها و گزینه‌ها» یادآور شد: حتی اگر به فرض هم بگوییم کنگره تحریم‌هایی وضع کند، این استثنا در آن وجود خواهد داشت که رئیس جمهوری بنا به تشخیصش، آنها را تعلیق کند.

 

ایرنا در ادامه نظر این کارشناس آمریکایی را درباره مواضع اخیر وزیرخارجه آلمان که گفته است به توافقی ورای برجام نیاز است، جویا شد.

 

والش این موضع‌گیری را چندان قابل اهمیت ندانست و گفت: در میان اروپایی‌ها صداهای مختلفی شنیده و حتی در داخل این کشورها، نظرهای مختلفی مطرح می‌شود. به طور کلی فکر نمی‌کنم خیلی جدی باید به این موضع‌گیری توجه کرد.

 

وی افزود: در تصویر کلی، وضعیت اینگونه است که اروپایی‌ها، چین، روسیه و ایران در برجام ماندند و تلاش کردند که آن را زنده نگه دارند. بایدن هم پیام روشنی فرستاده که می‌خواهد به برجام وارد شود.

 

استاد موسسه برنامه مطالعات امنیت فناوری در دانشگاه ام آی تی ادامه داد: در لایه‌ای دیگر، اگر بحث توافق مجددی مطرح باشد، چون همه طرف‌ها در توافق برجام ایراداتی می‌بینند، ایران و آمریکا می‌توانند بر اساس امتیازات بیشتر متقابل، وارد مذاکره شوند اما این کاری بسیار پیچیده از لحاظ سیاسی خواهد بود.

 

والش اضافه کرد: فعلا اولویت حفظ برجام و کاهش فوری تحریم‌هاست. این ایده بدی است اگر دولت بایدن بخواهد که اول مذاکره کنند و بعد وارد برجام شود زیرا که هرگونه تغییری در برجام، قانونی را در آمریکا فعال خواهد کرد که پای کنگره را به میان خواهد کشید و این مساله را بسیار پیچیده خواهد کرد.

 

وی با اشاره به بحران همه‌گیری کرونا در آمریکا و مشکلات اقتصادی بی‌سابقه داخلی این کشور گفت: بایدن به شدت درگیر این مسایل داخلی هم خواهد بود و زمان برای مذاکره نیست و نباید وقت را برای بازگشت به برجام و حفظ آن تلف کرد.

 

کارشناس برجسته مسایل هسته‌ای تصریح کرد: شرایط همچون سال نخست انتخاب روحانی نیست. آمریکا و جهان درگیر بحران کووید ۱۹ و مشکل اقتصادی هستند و آمریکا همچنین دچار شکاف عمیق سیاسی شده است. هرگونه اقدام بایدن در خصوص گفت‌وگو و مذاکره با ایران با واکنش و مخالفت جمهوریخواهان روبرو خواهد شد و من فکر نمی‌کنم در کوتاه مدت، گفت ‌وگو با ایران صورت بگیرد. اولویت بایدن رسیدگی به مسایل داخلی خواهد بود.

 

تحقیقات و نوشته‌های دکتر والش بر امنیت بین‌الملل به ویژه در موضوعات مربوط به تسلیحات اتمی، خاورمیانه و آسیای شرقی تمرکز دارد.

 

والش در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا درباره موضوعاتی همچون تروریسم هسته‌ای، کره شمالی و ایران ادای شهادت داد. او یکی از انگشت‌شمار آمریکایی‌هایی است که به ایران و کره شمالی سفر کرده است و با مقامات این کشورها درباره مسایل هسته‌ای تبادل نظر داشته است.

 

"غنی‌سازی لیزری و اشاعه: ارزیابی خطرات آتی"، "ادای شهادت در کمیته نظرات و اصلاحات دولت و کمیته فرعی امنیت ملی مجلس نمایندگان"، "متوقف کردن کره شمالی و مانند آن:تحریم‌های موثر و پیامدهای ناخواسته" و "رقبا، خصومت‌ها و شرکا: ایران و عراق در خاورمیانه" درباره ایران و همسایگانش، نوشته‌های جدید این استاد دانشگاه ام آی تی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------