آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

جزئیات آخرین تلاش‌های جمهوری‌خواهان علیه ایران



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
جمهوری‌خواهان منصوب ترامپ در آخرین روزهای حضور در دولت همچنان در تلاش‌اند تا جایی که ممکن است گره تحریم ایران را پیچیده‌تر، فشار بر ایران را بیشتر کرده و از لغو تلاش‌هایشان ازسوی تیم جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا جلوگیری کنند. 

به گزارش شرق، دولت دونالد ترامپ از یک‌ماه‌ونیم پیش، یعنی از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که او در آن شکست خورد، در حال اضافه‌کردن به تحریم‌های ایران در زیر پرچم سیاست فشار حداکثری خود بوده است و در آخرین نوبت، دو نفر را به خاطر ماجرای قدیمی رابرت لوینسون به فهرست تحریمی‌ها افزوده است. از طرف دیگر، الیوت آبرامز، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، از مذاکره در زمینه تحریم‌ها با تیم بایدن گفته و اعلام کرده در این مذاکرات سعی دارد تیم بایدن را قانع کنند که به رویکرد رئیس‌جمهور دموکرات پیشین در قبال ایران بازنگردند.

 

وزیر خارجه آمریکا در توییتی اعلام کرد ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه دو شخص به اتهام دست‌داشتن در آنچه او «آدم‌ربایی، حبس و مرگ احتمالی رابرت لوینسون» خوانده، اعمال کرده است. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، نوشت: «امروز ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه دو مقام ارشد وزارت اطلاعات و امنیت ایران اعمال کرده که در آدم‌ربایی، حبس و مرگ احتمالی رابرت لوینسون دخیل بوده‌اند.

 

ما در تعقیب آنهایی که در ناپدیدشدن لوینسون نقش داشته‌اند، کوتاه نمی‌آییم». این توییت پس از آن منتشر شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از اعلام تحریم علیه محمد باصری و احمد خزایی در ارتباط با وزارت اطلاعات ایران خبر داد. کمی پیش‌تر و بعد از ۱۴ سال از ناپدیدی لوینسون، دولت در حال خروج ایالات‌متحده رسما ایران را در پرونده ناپدیدی او مسئول دانست و از واکنش در این زمینه خبر داد که کمی بعد در قالب تحریم جدید مشخص شد. پمپئو همچنین دوشنبه بار دیگر با فیصل بن‌فرحان، همتای سعودی خود، درباره ایران گفت‌وگو کرد.

 

رابرت لوینسون یک شهروند آمریکایی است که به گفته مقامات ایالات متحده در سال ۱۳۸۵ در سفری به ایران ناپدید شده است. ایران دراین‌باره گفته است از وضعیت لوینسون خبری ندارد. وزارت خارجه ایران با رد این ادعا تأکید دارد که بنا بر اسناد معتبر، نامبرده سال‌ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده و وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم به این واقعیت اذعان کرده است. برخی رسانه‌های ایرانی او را افسر بازنشسته آمریکایی و کارمند سابق اف‌بی‌آی معرفی کرده‌اند. از سوی دیگر در سال ۲۰۱۳ آسوشیتدپرس، درحالی‌که مقامات آمریکایی چندین سال مدعی بودند لوینسون در سفری شخصی و برای تحقیقاتی خصوصی به ایران آمده، در نتیجه تحقیقاتی افشاگرانه اعلام کردند لوینسون با مأموریتی که سی‌آی‌ای به او داده بوده راهی ایران شده بود. تحقیقات آسوشیتدپرس و اظهارات همسر لوینسون نشان داد که او توسط تحلیلگران سیا که تحت قوانین آمریکا هیچ اختیاری برای اجرای چنین عملیاتی را ندارند، به مأموریت اعزام شده و مشغول اجرای مأموریت خود بوده است.

 

در اوایل سال جاری، یک قاضی فدرال در واشنگتن ایران را مسئول ناپدیدشدن لوینسون دانست. در نوامبر ۲۰۱۹، بیش از یک سال پیش، دولت ایران به درخواست سازمان ملل در این زمینه پاسخ داد و گفت که لوینسون موضوع «پرونده علنی» در دادگاه انقلاب ایران است. ایران تصریح کرد که «پرونده علنی» صرفا تحقیق درباره ناپدیدشدن او بوده است. از سوی دیگر، الیوت آبرامز در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی «تایمز آو اسرائیل» از تلاش‌های تیم خود در فرایند انتقالی گفت. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا با اشاره به دیدارهای خود و دیگر مقامات دولت ترامپ با تیم بایدن درباره برجام گفت: «از نظر ما برجام یک توافق به شدت معیوب بود. ما با نخست‌وزیر نتانیاهو هم‌نظر هستیم».

 

آبرامز با اشاره به دیدارهای خود و دیگر مقامات دولت ترامپ با تیم بایدن که اکنون در حال طی‌کردن فرایند انتقالی برای تحویل‌گرفتن دولت است، گفت: «ما سعی می‌کنیم که آنها را قانع کنیم که دیگر سال ۲۰۱۵ نیست. تقریبا سال ۲۰۲۱ فرا رسیده و خیلی چیزها تغییر کرده است. پس فرمول‌هایی که فکر می‌کردید برای مذاکرات [برجامی] اصلی خوب بوده‌اند، دیگر خوب نیستند». او با ابراز امیدواری نسبت به اینکه اقدامات ترامپ کاملا معکوس نخواهند شد، گفت: «شما چگونه برداشتن تحریم‌ها علیه شخصی که به‌طور واضح حقوق بشر را نقض می‌کند توجیه می‌کنید؟ چگونه می‌خواهید تحریم مرتبط با تروریسم علیه شخصی را که فرضا با نیروهای قدس در ارتباط بوده، بردارید؟ این کار مانند روشن و خاموش‌کردن کلید برق نیست که ناگهان تحریم‌ها را اعمال و سپس رفع کنیم.

 

به گمانم این مذاکرات بسیار پیچیده‌ای بین ایران و آمریکا خواهد بود و فکر نمی‌کنم که تمامی تحریم‌ها برداشته شوند». این مقام ارشد آمریکایی مدعی شد که تنها افسوس او این است که ترامپ فشار حداکثری علیه ایران را زودتر آغاز نکرد. صحبت‌های آبرامز در این زمینه در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از چهره‌های سابق امنیتی و دیپلماتیک آمریکایی، مقامات و دیپلمات‌های اروپایی و نیز مقامات چین و روسیه به عنوان امضاکنندگان برجام تلویحا و تصریحا به تیم بایدن پیام داده‌اند که بعد از تحویل‌گرفتن دولت به‌سرعت به‌دنبال بازگشت به برجام و حل مشکلات ایجادشده در چهار سال گذشته باشد.

 

در آخرین نمونه، دوشنبه گروهی ۵۰ نفره از مقامات سابق امنیتی، سفرای سابق و دیگر چهره‌های سیاسی از هر دو حزب اصلی ایالات‌متحده، در بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواستار بازگشت فوری و بدون پیش‌شرط دولت بایدن به برجام شدند. در میان امضاکنندگان این بیانیه نام جان برنن، رئیس سابق سی‌آی‌ای؛ چاک هیگل، وزیر سابق دفاع؛ جان لیمبرت، دیپلمات بازنشسته و از مقامات سفارت آمریکا در ایران در آخرین روزهای این سفارتخانه؛ ژنرال چاک بوید، فرمانده بازنشسته نیروی هوایی آمریکا؛ گری سیک، مدیر سابق بخش ایران و خلیج‌فارس در شورای امنیت ملی آمریکا و توماس پیکرینگ، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل به چشم می‌خورد.

 

در این بیانیه شرح داده شده بازگشت فوری و بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام شدنی و برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است و باعث جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، احیای ائتلاف با اروپا، روسیه و چین، نمایش عزم آمریکا برای کاهش خطر تنش با ایران و احیای خطوط ارتباطی با این کشور و ارائه تضمین به متحدان آمریکا در زمینه حمایت آمریکا از اهداف امنیتی و سیاسی، ارجح‌دانستن دیپلماسی و نیز تعهد به مقابله با آنچه حمایت ایران از گروه‌های تروریستی نیابتی در منطقه خوانده شده است، خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------