آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

فایننشیال تایمز: مذاکرات مستقیم ایران و سعودی در بغداد | «عرب نیوز» تکذیب کرد



 مذاکرات مستقیم ایران و سعودی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

 به گزارش عصرایران، روزنامه فایننشیال تایمز چاپ لندن روز یکشنبه به نقل از یکی از مقامات آگاه نوشت که مقامات ارشد سعودی و ایرانی برای اولین بار بعد از گذشت سال ها، مذاکرات مستقیم داشتند. این مذاکرات در بغداد انجام شد. 

 

این نخستین مذاکرات مستقیم ایران و عربستان سعودی بعد از گذشت ۶ سال از قطع روابط میان دو طرف است. در سال ۹۴ بعد از حمله معترضان به سفارت  و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد و به آتش کشیدن آنها، ریاض، روابط با تهران را قطع کرد.

 

به نوشته فایننشیال تایمز به نقل از یکی از مقامات عراقی، نخستین مرحله از مذاکرات ایران و سعودی در روز ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ ( ۹ آوریل ۲۰۲۱) در بغداد انجام شد. در این مذاکرات، موضوع حملات حوثی ها به عربستان سعودی مطرح شد و نتیجه، مثبت بود.

 

فایننشیال تایمز به نقل از یک مقام عراقی و یک دیپلمات خارجی اضافه کرد: بغداد کانال های ارتباطی میان ایران و مصر و همچنین ایران و ارادن را تسهیل کرد.

 

با این حال یک مقام ارشد سعودی، خبرها درباره برگزاری مذاکرات با ایران را رد کرد.

 

هنوز مقامات ایرانی در این باره واکنشی نداشته اند. در سال های اخیر و به ویژه بعد از حضور مصطفی الکاظمی در نخست وزیری عراق، روابط بغداد و ریاض به سمت گرمی پیش رفت.

 

عراق همزمان با ایران و عربستان سعودی و امریکا، رابطه خوبی دارد. بغداد قبل از این میان ایران و امریکا هم میانجیگری کرده بود.

 

گفتگوی ایران با عربستان صحت ندارد

یک منبع ایرانی بدون ذکر نام خود به شبکه المیادین گفت که خبر گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی در عراق صحت ندارد.

 

او در واکنش به ادعای روزنامه «فایننشال تایمز» این سخن را گفته و در ادامه توضیحات دیگری ارائه نداده است.

 

روزنامه «فایننشال تایمز» امروز (یکشنبه) در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی شد که مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، در عراق مذاکره کرده‌اند. بنا بر این ادعا، اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل (۲۰ فروردین) انجام شده و به گفته یکی از مقام‌ها، این گفت‌و‌گوها «مثبت» بوده است.

 

ادعای فایننشال تایمز درباره مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران با ایفای نقش نخست‌وزیر عراق در شرایطی مطرح شده که به دنبال اعدام «شیخ النمر» روحانی شیعه برجسته عربستان سعودی و اتفاق‌های صورت گرفته در مقابل سفارت ریاض در تهران، سعودی‌ها روابط دیپلماتیک این کشور با ایران را قطع کردند.

 

ساعاتی بعد از انتشار خبر روزنامه فایننشال تایمز، روزنامه «عرب نیوز» عربستان سعودی این خبر را تکذیب کرد. در گزارش این رسانه آمده است: «یک مقام ارشد سعودی انجام شدن مذاکرات مستقیم با ایران را تکذیب کرده است».

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------