آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

خطیب‌زاده: طرف‌های مقابل با عزم رسیدن به توافق خوب، به وین بیایند



 خطیب‌زاده,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه در مذاکرات وین از موضوعات شکلی عبور کردیم، گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوهای وین رو به جلو بوده و توصیه ما این است که طرف‌های مقابل هم با عزم رسیدن به توافق خوب به وین بیایند. 

به گزارش  ایرنا، سعید خطیب زاده، روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران  با اشاره به مذاکرات وین از سه کشور اروپایی خواست برنامه جدی خود را ارائه کنند.

 

وی افزود: این تصور اشتباه که وقت و انرژی جمع را با اخبار بیخود تلف کنند و خواسته‌هایی فراتر از برجام داشته باشند و منافعی کمتر از برجام برای ایران قائل شوند، برای ایران غیرقابل تحمل است. در این صورت در این دور که وارد محتوا هم خواهیم شد، نتیجه خوبی خواهیم دید.

 

 از موضوعات شکلی در مذاکرات وین عبور کردیم

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در ادامه اظهار کرد: در گفت و گوهای وین از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم توانستیم به دو سند جدید برسیم. در واقع با گفت و گوهای فشرده انجام شده دو سند جدید در موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها داریم که رفع تحریم ها به طور خاص هدف مذاکره کنندگان خواهد بود.

 

خطیب زاده ادامه داد: ما به وین آمدیم تا به یک توافق خوب و منطقی برسیم و امیدواریم این پنجره فرصت را طرف مقابل برای این دو سند مغتنم بداند. راستی آزمایی هم در کنار و متعاقب آنها پیگیری می‌شود.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با رد توافق اقدام در مقابل اقدام، یعنی کاهش غنی سازی در مقابل رفع تحریم، گفت: ما آمادگی داریم در یک توافق ابتدا مطئن باشیم اقدامات انجام می شود چون همه اقدامات جبرانی ایران در چارچوب پادمان و براساس نیازهای جمهوری اسلامی انجام می شود ضمن اینکه قانون مجلس الزام آور است.

 

این دیپلمات عالی رتبه در پاسخ به ایرنا که با توجه به اظهارات وزیر خارجه در رسیدن به سند مشترک چه میزان به انجام توافق امیدوار و خوش بین هستید، گفت: امیدوارم طرف مقابل این ظرفیت و پنجره فرصت را قدر بداند.

 

 ایران به تنهایی بار حفظ برجام را پرداخته است

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با صبر راهبردی و به رغم همه فشارها و تحریم‌های ایالات متحده در چند سال اخیر به تنهایی سند برجام را زنده نگه داشت.جمهوری اسلامی ایران بیش از این نمی‌تواند به تنهایی هزینه حفظ برجام را بدهد و به مشارکت همه اعضای ۱+۴ نیاز است تا حیات برجام ادامه یابد.

 

خطیب زاده ابراز امیدواری کرد: طرف مقابل این فرصت را قدر بداند و برای هدف رفع تحریم ها به وین برود و اگر چنین شود توافق قابل دستیابی است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا عراقچی به تیم مذاکره کننده برمی گردد یا نه، گفت: تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در وین یکی از ملی‌ترین تیم‌ها است که بسیاری از اعضای آن از قبل هم حضور داشتند.

 

 تیم مذاکره کننده ایران ملی‌ترین تیم است

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: با همه اعضای این تیم مذاکره کننده در تهران مشورت‌ها انجام شد و همه هم در مذاکرات حاضر هستند تا در یک اجماع ملی و با استفاده از همه ظرفیت‌ها بدون هیچ نگاه حزبی این توافق جلو برود و این یکی از نمونه‌های عالی حکمرانی در رابطه با برجام است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اتفاقاتی که در یمن در حال رخ دادن است، گفت: به دلیل سکوت مجامع بین المللی و تجهیزات برای ائتلاف خودخوانده، شاهد افزایش بمباران این منطقه هستیم و تاریخ آنچه این روزها از طرف سعودی ها و همراهان اتفاق می‌افتد را فراموش نخواهد کرد.

 

خطیب زاده درباره اینکه چه پاسخی به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران دارید گفت: پاسخ تهدید نظامی رژیم غاصب، مانور پیامبر اکرم(ص) است.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات وزیر خارجه در باکو برای ایرانیان خارج از کشور گفت: مقدمات نخستین جلسه حضور شورای عالی ایرانیان را فراهم و طرح جامع ایرانیان خارج از کشور هم آماده شده تا با همکاری مجلس قانون خوبی برای حمایت و صیانت از ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: یکی از سرفصل های این طرح همین موضوع مشمولین است که درصورت مصوب شدن جزییات آن را اطلاع رسانی می‌کنم.

 

خطیب زاده درباره گلایه اخیر خود از عربستان به دلیل تاخیر در انتقال پیکر شهید ایرلو به کشور گفت: انتقال شهید ایرلو در چند مرحله اتفاق افتاد. ایشان جانباز شیمیایی بود و کرونا روی ایشان تاثیر بیشتری گذاشت و دومین دلیل هم این بود که به دلیل تحریم یمن، امکانات رسیدگی به وضعیت ایشان در این کشور مهیا نشد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وقتی در دو روز اول متوجه شدیم و تلاش به انتقال کردیم ابتدا از دو کشور همسایه و دوست درخواست کمک کردیم که انجام نشد تا اینکه عراق ورود کرده و با ائتلاف سعودی هماهنگ و انتقال انجام شد اما انتقال ایشان با چند روز تاخیر انجام شد.

 

خطیب زاده در ادامه سفر امیرعبداللهیان به باکو را یکی از بهترین سفرها در چند سال اخیر در چارچوب روابط دو جانبه عنوان کرد و گفت: مقدمات آن، بعد از سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به تهران، فراهم شد.

 

وی اضافه کرد: آقای امیرعبداللهیان ملاقات طولانی با رییس جمهور جمهوری آذربایجان برای بازسازی، گسترش، ارتقا و حتی جهش روابط داشتند و روابط امروز از آن سوءتفاهمات در فضای رسانه ای عبور کرده و اجازه دهیم به مسیر خود ادامه دهد.

 

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان گفت: درباره برخی اظهارات مبنی بر عادی سازی روابط جمهوری آذربایجان با اسراییل اظهار کرد: در خصوص امنیت ملی و نقش مخرب رژیم صهیونیستی همواره صحبت کردیم و موضع ما روشن نیست.

 

 خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس جمهور به روسیه گفت: اخبار سفر رییس جمهور را دفتر رییس جمهور اعلام می کند. این برنامه در دستور کار است و زمان و جزییات را ادفتر رییس جمهور اعلام می کند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه آیا در جریان سفر وزیر خارجه عراق به تهران موضوع بازپرداخت بدهی این کشور به ایران مطالبه شده یا نه گفت: بله. پیگیری مطالبات و بدهی‌ها انجام شد و دوستان ما در عراق صادقانه تلاش کردند تا در مسیر بازپرداخت بدهی‌ها همکاری کنند.

 

 وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور رایزنان بازرگانی در سفارتخانه‌ها آیا اصلاح ساختار سفارتخانه‌ها و هماهنگی با وزارت صمت را خواهیم داشت، گفت: با همین سفارتخانه ها و با همین کارشناسان اقتصادی که از طرف وزارت خارجه اعزام می شوند، دیپلماسی اقتصادی به رغم مضایق اتفاق افتاد.

 

خطیب زاده ادامه داد: آقای امیرعبدالهیان اعلام کردند که ۴۰درصد پیگیری وزارت خارجه به دیپلماسی اقتصادی اختصاص پیدا خواهد کرد و در این ۴ ماه سفارتخانه‌های ما تلاش بسیار کردند و منتظر معرفی رایزنان اقتصادی از وزارت صمت نماندند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: به دلیل تحریم آمریکا، دولت در بسیاری از موارد تسهیل اقتصادی چراغ خاموش حرکت می کند. اگر رایزنان بازرگانی هم بیایند می‌توانند کمک موثری داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس فصل نوینی از رفع مشکلات مردم را آغاز کردند.

 

خطیب زاده در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه پس از شهادت سردار سلیمانی، گفت:حمله تروریستی به شخصیتی که در خط مقدم مبارزه با تروریسم بود، استانداری دوگانه و نشانه ای دیگر از دروغگویی مدعیان مبارزه با تروریست تلقی می شود. وزارت خارجه بعد از این اقدام تروریستی و از ساعات اولیه اقدامات مختلف را انجام داده و تا روزی که مجرمان را به پیشگاه عدالت معرفی نکند از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. 

وزارت امور خارجه با ثبت موضع حقوقی کشورمان در مجامع حقوقی بین المللی به عنوان مبنایی برای اتخاذ مواضع و پیگیری های آتی تلاش نمود تا از اقدامات خصمانه احتمالی علی الخصوص در شورای امنیت سازمان ملل متحد جلوگیری نماید. 

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: تا کنون به رغم صدها میلیون دلار تلاش جبهه استعمار و استکبار در نزد افکار عمومی جهان، محکومیت اخلاقی، حقوقی و سیاسی دولت ایالات متحده به خاطر دست زدن به این جنایت آشکار بوده است.تشکیل کمیته مشترک پیگیری موضوع بین ایران و عراق از دیگر اقدامات بوده است. یکی از خروجی‌های آن امضای سند مشترک در این زمینه بود.

 

خطیب زاده در مورد اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد اینکه اجازه نمی‌دهیم که بازرسانی که سابقه امنیتی و یا جاسوسی دارند به ایران بیایند،  گفت: من توصیه می‌کنم که جزئیات این موضوع را از سخنگوی سازمان انرژی اتمی بپرسید. بطور کلی عرض می‌کنم که فرآیند حضور بازرسان در ایران یک فرآیند شناخته شده است و تا مادامی که این فرآیند در چارچوب فنی با رعایت قوانین و ضوابط و رعایت اصل بیطرفی و رازداری انجام شود ما مشکلی برای حضور بازرسان در ایران در چارچوب پادمان و NPT نداریم.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت بدهی‌های عراق به ایران گفت: یکی از موضوعات پرداخت بدهی‌هاست و دوستان در عراق صادقانه تلاش کردند در مسیر بازپرداخت بدهی‌ها همواره همکاری کنند و دوستان در عراق مشتریان خوبی بوده‌اند. طی چهار ماه گذشته سفارتخانه‌های ما در موضوعاتی که احتیاجات مردم بوده تلاش‌های زیادی را صورت داده‌اند و وزارت خارجه با جهاد خاموش حرکت کرده است.

 

او در پایان افزود: در موضوع دیپلماسی اقتصادی و تسهیل امور اقتصادی ملت به خاطر تحریم‌های آمریکا بسیاری را ساکت و با چراغ خاموش اقدامات را صورت داده‌ایم. دولت و مجلس و وزارت خارجه و مجلس فصل نوینی را از همکاری‌ها شروع کردند که انشاء الله برکات جدید آن را در سفرهای مردم شاهد باشیم.

 

خطیب‌زاده درباره اظهارات وزیر خارجه عراق برای برقراری رابطه مستقیم ایران و آمریکا گفت: ما به حسن نیت برادران در عراق هیچگاه شک نداشتیم. دوستان در عراق در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی با حسن نیت و فعال و ابتکارات تلاش کردند، نقش سازنده‌ای داشتند و ما ارج گذاشتیم و استقبال کردیم.

 

وی افزود: جواب ایران همواره این بوده که باید تغییری ببینم که پاسخی به این درخواست‌ها داشته باشیم برای ما تحقق منافع مردم ایران است و در وین بر اساس همین چارچوب با آمریکا به صورت غیرمستقیم در حال تبادل متون به صورت غیررسمی هستیم.

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------