آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

امیرعبداللهیان: رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می‌دانیم/غرب بازی متن و زمان را کنار بگذارد



 امیرعبداللهیان ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما رسیدن به یک توافق خوب در جریان مذاکرات وین را در دسترس می دانیم و ابتکارات و پیشنهادات سازنده و مثبت ایران راه را برای رسیدن به چنین توافقی هموار کرده است.  

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با سایمون کاوونی وزیر خارجه ایرلند در محل وزارت خارجه کشورمان با اشاره به رایزنی‌های امروزش با این دیپلمات عالی رتبه ایرلندی گفت: در جریان دیدار امروز وزیر خارجه ایرلند با آقای رئیس جمهور سفیر آکرودیته این کشور نیز استوارنامه خود را به آقای رئیس جمهور ارائه کردند و امیدوارم به زودی شاهد بازگشایی سفارت ایرلند در تهران باشیم.

 

وی با بیان اینکه یکی از بهترین مناسبات را در حوزه تعامل با کشورهای اروپایی با ایرلند داریم اظهار کرد: امیدوارم که روابطمان با کشوری همچون ایرلند که نگاه مبتنی بر همکاری دارد چارچوب سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم ارتقا پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه ما هر دو توافق داریم که حجم مبادلات تجاری دو کشور به ویژه در دو سال گذشته رضایت بخش نبوده است علی رغم ظرفیت های متنوعی که بین دو کشور وجود دارد تصریح کرد: در همین چهارچوب تصمیم گرفته شد که گسترش همکاری های دو کشور در حوزه هایی چون کشاورزی، مواد غذایی، مدیریت منابع آبی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع پزشکی و دارویی، فناوری های نوین و انرژی های تجدیدپذیر در اولویت قرار بگیرد. البته این به این معنا نیست که سایر حوزه ها مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

 

وی همچنین با بیان اینکه روابط پارلمانی دو کشور نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: طی سال های اخیر از جمله در ماه های گذشته دیپلماسی پارلمانی دو کشور از قدرت لازم برخوردار بوده و تلاش شده که این روابط گسترش پیدا کند.

 

امیر عبداللهیان همچنین با بیان اینکه ایران از عضویت غیر دائم ایرلند در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده است، گفت: ما نقش این کشور را در ایجاد صلح و ثبات در عرصه جهانی در راستای نقش آفرینی در شورای امنیت سازمان ملل مهم می دانیم.

 

وی همچنین با بیان اینکه ما از توجه اروپا از جمله ایرلند به تحولات مناطق پیرامونی مان آگاهی داریم به رایزنی مقامات دو کشور در خصوص افغانستان اشاره کرد و گفت: موضوع افغانستان در سطح جهانی مورد توجه است و ما کماکان از سیاست تشکیل دولت فراگیر در این کشور با مشارکت همه اقوام حمایت می کنیم. به ارائه کمک های انسان دوستانه خود و تسهیل ارسال کمک ها به این کشور از طریق مرزهای هوایی، زمینی و دریایی خود استقبال می کنیم و به این نقش مهم خود ادامه می دهیم.

 

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین به موضوع یمن نیز اشاره کرد و گفت: ما بر ایجاد آتش بس در این کشور، توقف جنگ و لغو محاصره انسانی مردم این کشور و انجام گفت وگوهای یمنی یمنی تاکید داریم.

 

وی همچنین گفت: نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر مردم فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی نیز مورد توجه ما است.

 

امیر عبداللهیان همچنین با بیان اینکه در جریان رایزنی مقامات دو کشور موضوع مذاکرات وین نیز از دیگر موضوعات مورد توجه بوده است، گفت: ما با ابتکار، جدیت و انگیزه مذاکراتی قوی در میز مذاکرات وین حضور داریم. همکار من آقای دکتر باقری و کارشناسان ارشد از وزارت خارجه، نفت، اقتصاد، بانک مرکزی و با هدف لغو تحریم ها و پیگیری حقوق ملت ایران گفت وگوهای جدی خود را در وین ادامه می دهد.

 

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه طرف های غربی و آمریکا باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند، گفت: آنچه که مهم است این است که ببینیم بر روی زمین چه اتفاق واقعی برای لغو تحریم ها و بازگشت طرف های مقابل به تعهداتشان رخ می دهد. ما برای رسیدن به یک توافق خوب جدی هستیم، طرف های غربی باید از رفتار مبتنی بر شک و بازی با زمان و متن دست بردارند و نیت واقعی خود را برای بازگشت به تعهداتشان ذیل برجام به نمایش بگذارند.

 

امیرعبدالهیان با بیان اینکه ایران با منطق مذاکراتی قوی به فعالیت ها و تلاش های خود در میز مذاکرات وین ادامه می دهد، گفت:  هدف ما رفع تحریم هایی است که در توافق برجام مورد استناد قرار گرفته است.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود در مورد مذاکرات وین ادامه داد: اگر امروز در وین توافقی حاصل شود و تحریم ها لغو شود برای ایران بهتر از این است که فردا این اتفاق رخ دهد. لذا ما برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم؛ در چارچوب مذاکراتی منطقی و تاکید بر دستیابی به حقوق ملت ایران.

 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد اظهارات مقامات غربی مبنی بر اینکه زمان برای رسیدن به توافق در حال اتمام است و آیا ایران اراده ای از سوی کشورهای غربی برای رسیدن به توافق می بیند یا نه؟ گفت: ما منتظر این هستیم که طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند. اگر چنین اراده ای به وجود بیاید و چنین اتفاقی انجام شود رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است.

 

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: آمریکایی ها از طریق پیام هایی که به واسطه کشورهای مختلف منتقل می کنند از داشتن حسن نیت در این زمینه صحبت می کنند اما تا این لحظه بر روی زمین اتفاق ملموسی که ترجمان عینی و عملی این حسن نیت مورد اشاره آمریکایی ها باشد مشاهده نشده است.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می دانیم و ابتکارات و پیشنهادات عملی، سازنده و مثبت ایران راه را برای رسیدن به چنین توافقی هموار کرده است.

 

وی همچنین در واکنش به این موضوع که برخی از تحلیل ها موید این است که این دور از مذاکرات دور آخر است و فشار برخی از کشورهای غربی در این زمینه تصریح کرد: تهدید و هشدار طرف های مقابل تعیین کننده نقطه پایان مذاکرات نیست. بلکه واقعیت میز مذاکره و اهتمام آنها برای بازگشت به تعهدات تعیین کننده زمان پایان مذاکره و رسیدن به توافق است.

 

وی همچنین در مورد اظهار نگرانی برخی از کشورهای اروپایی در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت: برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و آنچه که مشکل اساسی در روند اجرای توافق ۲۰۱۵ (برجام) ایجاد کرد بی عملی طرف های اروپایی در اجرای تعهداتشان و خروج آمریکا از این توافق بود.

 

وی ادامه داد: ما امیدواریم در گفت وگوهای وین که طی روزهای آینده ادامه پیدا می کند شاهد جبران این اشتباه از سوی آمریکایی ها و سه کشور اروپایی باشیم و آنها به اجرای تعهداتشان بازگردند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------