آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

امیر عبداللهیان: موضوعات اندک ولی مهمی در مذاکرات وین باقی مانده است



وزیر امور خارجه ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
وزیر امور خارجه با بیان اینکه از طرف آمریکایی تاکنون عمدتاً حرف و پیام‌های مثبت شنیده‌ایم ولی تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود به عمل نیاورده است، گفت: مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است. 

به گزارش  ایرنا، حسین امیرعبداللهیان ظهر روز چهارشنبه در کنفرانس خبری پس از دیدار با وزیر خارجه سلطنت عمان در تشریح جزئیات این دیدار گفت: روابط دو کشور در مسیر بسیار خوبی قرار دارد و ما امروز از روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان به عنوان روابطی ممتاز نمونه و راهبردی در کشورهای حوزه خلیج فارس یاد می‌کنیم.  

 

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: در گفت‌وگوهای امروز توافق داشتیم که مناسبات سیاسی دو کشور در عالی ترین سطح خود قرار دارد و ما پیشرفت‌های زیادی را در حوزه همکاری‌های اقتصادی و تجاری در ماه‌های گذشته داشته‌ایم. اما با توجه به ظرفیت‌های دو کشور این حجم از روابط تجاری را هنوز کافی نمی دانیم و توافق کردیم که نسبت به توسعه هر چه بیشتر مناسبات تلاش های بیشتری را داشته باشیم.  

 

وی ابراز داشت: امیدواریم در آینده نه چندان دور امکان سفر روسای دو کشور فراهم شود. از سوی عالیجناب سلطان عمان از آیت‌الله رئیسی دعوت رسمی به عمل آمده است که امیدواریم در اولین فرصت ممکن این سفر را در این حوزه مهم همسایگی خودمان بتوانیم داشته باشیم و در جریان این سفر می‌توان یک نقطه عطف جدید برای مناسبات دو کشور ایجاد کرد.  

 

امیرعبداللهیان تأکید کرد: در راستای سیاست همسایه محور جمهوری اسلامی ایران در دولت مردمی و تحول‌گرای جدید، در دو روز گذشته آقای دکتر رئیسی ملاقات ها و تماس های مهمی را با امیر قطر به عمل آوردند و ۱۴ سند در زمینه‌های مختلف این دو کشور به امضا رسید.

 

وزیر امور خارجه در مورد مذاکرات وین، اضافه کرد: مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است و ما امروز علاوه بر مناسبات دوجانبه در موضوعات مختلف مسائل منطقه‌ای و از جمله مذاکرات وین را با جناب آقای وزیر امور خارجه سلطنت عمان مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.

 

وی با تاکید بر اینکه همچنان موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات ما در وین باقی مانده است گفت: من در مونیخ و همکارم آقای دکتر باقری در وین به صراحت به طرف‌های غربی در ملاقات های دیپلماتیک و همچنین آقای جوزف بورل هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، تاکید کردیم که به هیچ وجه در مذاکرات وین از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد و این مسئله با قوت نشان خواهیم داد.

 

وزیر امور خارجه تأکید کرد: در عین حال لازمه هرگونه مذاکره ای را مفید بودن آن می دانیم و اینکه منافعی برای ملت بزرگ ایران در آن مذاکره متصور باشد.  

 

وی تصریح کرد: ما کماکان گفتگوهای مستقیم مذاکره کننده ارشد ایرانی را با نمایندگان کشورهای ۱+۴ در وین داریم و از طریق آقای مورا نماینده اتحادیه اروپا و تبادل non-paper ها نماینده آمریکا با نماینده جمهوری اسلامی ایران هم تبادل پیام ها انجام می شود.  

 

امیرعبداللهیان افزود: پیام‌های زیادی را از مقامات آمریکا مبنی بر گفتگوی مستقیم دریافت می‌کنیم برای ما مهم این است که چه نفعی در این گفتگو خواهد بود و آیا آینده متفاوتی از آنچه که در مذاکرات کنونی روی داده و آیا دستاوردی فراتر از این وجود خواهد داشت.  

 

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: از طرف آمریکایی تاکنون عمدتاً حرف پیام های مثبت شنیده ایم ولی تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود به عمل نیاورده است.

 

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما در مجموعه مذاکرات وین خوشبین هستیم و امیدواریم اندک موضوعات حساس مهم و باقیمانده در مذاکرات با واقع‌بینی طرف غربی طی روزهای آینده به نتیجه برسد و از تلاش هایی که در بیش از ۹ ماهه گذشته در وین حاصل شده است به این نتیجه برسیم که همه طرف‌های مقابل ما در بازگشت به تعهدات کامل خودشان ذیل توافق سال ۲۰۱۵ میلادی در وین پایبند خواهند ماند.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به تحولات اخیر اوکراین، اظهار کرد: از آنچه در اوکراین رخ می دهد خرسند نیستیم. رفتارهای تحریک کننده آمریکا و ناتو شرایط اوکراین را بحرانی‌تر کرده است و معتقدیم مداخله آمریکا و ناتو کمکی به شرایط روسیه و اوکراین نخواهد کرد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: همه طرف ها را ترغیب می کنیم که به این بحران، مسالمت‌آمیز پایان دهند.

 

امیرعبداللهیان همچنین در مورد روند تحولات افغانستان خاطرنشان کرد: با تمام اقوام افغان در تماس دائم هستیم و هیئت حاکمه افغانستان را ترغیب می‌کنیم که دولتی فراگیر تشکیل دهند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ادامه مذاکرات ایران و عربستان سعودی با بیان اینکه پیامی را از طریق وزیر خارجه عراق از طرف سعودی برایآمادگی گفت‌وگوها دریافت کردیم، گفت: آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کردیم و آمادگی داریم با همکاری‌های مشترک با همه طرف‌ها را درباره مسائل منطقه با جدیت ادامه دهیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: حل بحران‌ها در منطقه هیچ راهی جز گفت‌وگو و همکاری ندارد و رقابت‌ها جز تخریب منطقه و بر باد رفتن ثروت‌های منطقه به همراه نخواهد داشت. کشورهای منطقه نمی‌توانند امنیت خود را در سایه ناامن سازی دیگران کسب کنند. آمادگی خود را برای ابتکار منطقه‌ای برای رشد منطقه اعلام می‌کنیم.

 

وی با اشاره به تحولات یمن نیز اظهار کرد: اکنون وضعیت در یمن به فاجعه بزرگ انسانی تبدیل شده است. ایران فعالانه آمادگی دارد برای تحقق صلح و امنیت در منطقه و لغو محاصره انسانی و توقف جنگ در یمن و شروع گفت‌وگوهای یمنی-یمنی اقدام کند.

 

*حامل نامه سلطان عمان برای رئیس‌جمهور ایران هستم/امیدواریم سفر آقای رئیسی به عمان در آینده نزدیک صورت بگیرد

 

برپایه این گزارش، «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان نیز در این کنفرانس خبری گفت: نامه سلطان عمان را به رئیس‌جمهور ایران منتقل می‌کنم. امیدواریم سفر آقای رئیسی به عمان در آینده نزدیک صورت بگیرد.

 

وی اضافه کرد: می‌خواهیم در سطح بخش خصوصی هم روابط اقتصادی بین دو کشور را گسترش دهیم. روابط سیاسی بین دو کشور مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل است و تلاش می‌کنیم به نفع دو کشور و منطقه باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------