آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

مقام اسرائیلی با بیان اینکه تل آویو سعی دارد با همکاری آمریکا ائتلافی جهانی و منطقه‌ای علیه ایران تشکیل دهد، گفت اسرائیل تصمیم خواهد گرفت که در چه زمانی، در چه مکانی و…

کاخ سفید: در مذاکرات وین پیشرفت داشته‌ایم



  مذاکرات وین ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی کاخ سفید درباره مذاکرات وین با بیان اینکه هنوز به توافق دست نیافته ایم، گفت که پیشرفت داشته ایم اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شوند. 

  جن ساکی عصر جمعه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد توافق احتمالی با ایران و نقش آن در افزایش عرضه نفت در جهان جهت کاهش قیمت این محصول افزود که بزرگ ترین اولویت در مورد توافق هسته ای ایران، داشتن نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران است.

 

وی با تکرار ادعاهای واشنگتن در راستای سیاست هراس افکنی از پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مدعی شد بزرگ ترین اولویت در مورد توافق هسته ای ایران، داشتن نظارت و جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای است.

 

جن ساکی ادامه داد البته اگر به اجرایی شدن برجام نگاه کنیم، (در نتیجه آن) نفت بیشتری وجود خواهد داشت، اما من باید بگویم اولویت اول و مهم ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

 

 سخنگوی کاخ سفید افزود که هنوز به توافق دست نیافته ایم اما پیشرفت داشته ایم و نزدیک هستیم.

 

این مقام دولت بایدن در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از او موضع آمریکا در مقابل درخواست ایران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه های تحریمی آمریکا پرسید، گفت که نزدیک هستیم و پیشرفت بدست می آوریم اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شوند و نمی خواهم از اینجا مذاکره کنم.

 

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رییس جمهوری آمریکا متن اولیه توافق با ایران را مطالعه و آن را تایید کرده است گفت که به بایدن به صورت مکرر در مورد وضعیت مذاکرات توضیح داده می شود اما نمی خواهم جزییات بیشتری را اعلام کنم.

 

وی در مورد ارسال توافق احتمالی با ایران به کنگره و نامه نمایندگان کنگره به جو بایدن نیز گفت که  ما از این نامه با خبر هستیم اما توضیح بیشتری ندارم. باید ببینیم این مذاکرات به کجا می رسند. مشخص است که کار بیشتری باید انجام شود و مسائلی در پایان باقی مانده اند.

 

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بیش از هر زمان به خط پایان نزدیک شده اما استنکاف طرف‌های غربی از اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم و برداشتن گام‌های ضروری، همچنان مانع اصلی دست‌یابی به توافق نهایی است.

 

موجی که در ساعات اخیر از سوی برخی از طرف‌های مذاکراتی درباره پایان گفت‌وگوها در وین به راه افتاد و تبریکاتی که در فضای توئیتری تبادل شد، به‌نظر بخشی از پروژه نخ‌نمای منصرف کردن ایران از پیگیری مطالبات منطقی خود در مذاکرات وین بود که مانند همیشه به نتیجه نرسید.

 

این موج دیروز با پیام توئیتری مذاکره کننده ارشد فرانسه آغاز شد و وی با انتشار تصویری از هیات مذاکره کننده سه کشور اروپایی، از آنچه او تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آن‌ها طی ۱۱ ماه گذشته خواند تشکر کرد تا بنوعی القا کند که مذاکرات به پایان رسیده است. ساعتی بعد استفنی القاق مذاکره کننده ارشد انگلیس توئیت طرف فرانسوی را در حساب توئیتری خود بازنشرداد و نوشت: من هم دوباره تشکر می‌کنم.

 

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیشب (پنجشنبه) به شتابزدگی طرف‌های مذاکراتی اروپایی واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت که اخبار خوب ناقص جایگزین توافق خوب نمی شود. هیچ کس نمی تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود.  وی با بیان اینکه تمام کشورهای مشارکت کننده بر گام های کلیدی متمرکز هستند تصریح کرد که برای رسیدن به توافق نهایی تلاش مضاعفی لازم است.

 

اظهاراتی که از سوی انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها بازتاب پیدا کرد و او هم در توئیتی نوشت: ما در مراحل پایانی مذاکرات وین هستیم. برخی از موضوعات مرتبط هنوز باز هستند و موفقیت در چنین مذاکره پیچیده‌ای هرگز تضمین شده نیست. وی افزود که اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را در تیم هماهنگ کننده انجام می‌دهد، اما قطعاً هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.

 

همچنین میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد که مذاکرات تقریبا به مرحله پایان رسیده و فقط چند موضوع باقی‌مانده است. او به جزئیات مسائل باقی‌مانده اشاره نکرد و گفت «در این مقطع حساس هر عبارت نسنجیده می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.»

 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (جمعه) در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: هیات مذاکره کننده ایران در مشورت مستمر و فعال با همه هیأت‌ها در وین می‌مانند و با جدیت به تلاش برای رسیدن به توافق نهایی و خوب ادامه خواهد داد.  وی افزود: ما برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم، اما شتاب‌زدگی و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود.

 

 وزیر امور خارجه تصریح کرد که لازمه اعلام توافق نهایی، «رعایت کامل خطوط قرمز ایران از جمله موضوع تضمین مؤثر اقتصادی است.» وی بر همین اساس خاطر نشان کرد هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط اعلام شده ایران را بپذیرند، برای حضور در وین و شرکت در جلسه وزرا آمادگی دارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------