آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

تام کاتن: بایدن می‌خواست پوتین وکیل او در مذاکرات وین باشد



تام کاتن ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکا با انتقاد از رویکرد جو بایدن در قبال توافق هسته‌ای، مدعی شد پیچیدگی‌ها و وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین «رابطه تنگاتنگی با جنگ روسیه در اوکراین دارد». 

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه فاکس‌ نیوز، تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در گفت‌وگو با این شبکه درباره تاثیر روابط واشنگتن-مسکو بر روند مذاکرات وین گفت: جو بایدن[رئیس جمهور آمریکا] در یک سال اخیر، واقعا به ولادیمر پوتین[رئیس جمهور روسیه] متکی بوده است تا وکیل او در این مذاکرات باشد و سعی داشته است از طریق پوتین به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران دست پیدا کند که حتی بدتر از توافق بسیار بدی خواهد بود که باراک اوباما[رئیس جمهور پیشین آمریکا] در سال ۲۰۱۵ انجام داد. 

 

این سناتور آمریکایی با تکرار ادعای مقامات این کشور مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران گفت: این توافق به ایران اجازه خواهد داد به کشوری در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل شود و در عین حال صدها میلیارد دلار برای تداوم تروریسم در خاورمیانه در اختیارشان خواهد گذاشت.  

 

او علاوه بر این درباره رویکرد بایدن در قبال روسیه گفت: او همیشه از همان ابتدا ولادیمر پوتین را راضی نگه می‌داشت. بخشی از آن مروبط به توافق هسته‌ای بود و بخشی دیگر به مصالحه‌جویی ذاتی او در قبال روسیه در ۵۰ سال اخیر بر می‌گردد.

 

به گفته او، «منطق پشت این تصمیم این بود که رئیس جمهور بایدن فکر می‌کرد این کار موجب تحریک روسیه به حمله به اوکراین خواهد شد. وقتی به گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم چقدر احمقانه بوده است.»

 

به گزارش ایسنا، اظهارات این سناتور آمریکایی درباره مذاکرات وین و ارتباط آن به حمله روسیه به اوکراین در پی این مطرح می‌شود که با ایجاد تغییراتی در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های اقتصادی توسط‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بر اشخاص و نهادهای روسی، دور هشتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است.

 

این درحالی است که به گفته طرفین، پیش‌رفت‌های چشم‌گیری در آن ایجاد شده بود.

دولت روسیه در پی متحمل شدن تحریم‌های اقتصادی، خواستار تضمینی کتبی از واشنگتن شده بود که این تحریم‌ها بر روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران تاثیری نگذارد.

دولت آمریکا نیز تا کنون با «بی‌ربط» تلقی کردن موضوع تحریم‌های روسیه به مذاکرات وین، با ارائه هرگونه معافیت یا تضمین به مسکو را در زمینه این تحریم‌ها  مخالفت کرده است.

روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در پی درخواست روسیه برای دریافت تضمینی کتبی از واشنگتن جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران از تحریم‌های آمریکا، گفت که آمریکا [با مسکو] برای حفظ توافق هسته‌ای درباره معافیت از تحریم‌های مربوط به اوکراین علیه روسیه مذاکره نخواهد کرد و در عوض، اگر کرملین از درخواست لحظه آخرش [در مذاکرات وین] عقب ننشیند، تلاش خواهد کرد توافقی جدید و بدون حضور روسیه انجام دهد.

 

این روزنامه همچنین مطرح کرد: در پی به خطر افتادن یکی‌ از اهداف اصلی سیاست خارجی دولت جو بایدن که بازگشت به توافق هسته‌ای بود، به گفته این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، مسکو یک هفته وقت دارد از خواستش برای دریافت ضمانت کتبی جهت معاف شدن از تحریم‌های مربوط به اوکراین در زمینه روابط تجاری آتی مسکو با تهران، صرف نظر کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------