آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

تصمیم جدید دولت آمریکا درباره برجام



 برجام ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت دولت بایدن ظاهرا تصمیم گرفته است در مقابل پیشنهاد ایران، پیشنهاد جدیدی را که حاوی ایده‌هایی برای چگونگی حل و فصل آخرین موضوعات باقی مانده برای احیای برجام است، به تهران ارسال نکند. دور هشتم مذاکرات احیای برجام ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ متوقف شد و هنوز طرفین مذاکره‌کننده، تاریخی را برای از سرگیری این گفت‌وگوها اعلام نکرده‌اند.

 

در همین ارتباط، لارا روزن روزنامه‌نگار آمریکایی در خبرنامه خود به نام «دیپلماتیک» نوشت: یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت دولت بایدن ظاهرا تصمیم گرفته است در مقابل پیشنهاد ایران، پیشنهاد جدیدی را که حاوی ایده‌هایی برای چگونگی حل و فصل آخرین موضوعات باقی‌مانده برای احیای برجام است، به تهران ارسال نکند. به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه‌‌ این مطلب آمده است: یکی از مقامات ارشد دولت ایالات متحده در پاسخ به سوالی در این باره، طفره رفت و گفت که آنها در ملأعام مذاکره نخواهند کرد.

 

این مقام ارشد دولت، که به شرط عدم افشای نامش سخن می‌‌گفت، جمعه (۱۵ آوریل) به من گفت: «رئیس‌‌جمهور روشن کرده است که آنچه را که به نفع امنیت ایالات متحده است، انجام خواهد داد و مسوولیت واقعا در این مرحله بر عهده ایران است، به ویژه در این موضوع.»

 

هفته گذشته انتظار می‌‌رفت که ایالات متحده به پیشنهاد ایران که توسط انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا پس از سفر اوایل فروردین به تهران و به واشنگتن ارائه شد، پاسخ دهد. پیش‌تر گزارش دادم که اتحادیه اروپا همچنان منتظر پیشنهاد جدید ایالات متحده است. از آن زمان، ظاهرا کاخ سفید تصمیم گرفته است پاسخی ارائه نکند. علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران، روز جمعه به من گفت: «فضای سیاسی برای ارائه یک پیشنهاد جدید در چند هفته گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.»

 

واعظ ادامه داد: «این به‌آن معناست که ایران یا به توافق می‌‌رسد و سپاه در لیست FTO باقی می‌‌ماند یا توافقی نخواهد داشت.» وی تصریح کرد: «من همچنین بعید می‌دانم که ایران در این زمینه تسلیم شود.» یک منبع نزدیک به مذاکرات مدعی شد: «من فکر می‌کنم این بخش سیاسی دولت است که تمایلی به پرداخت هزینه ندارد و از هزینه‌های استراتژیک میان‌‌مدت و بلندمدت سیاسی و درازمدت فروپاشی برجام آگاه نیست.»

 

واعظ گفت از اینکه دولت آمریکا راه‌حل میانی احتمالی مثل حذف سپاه از لیست و قراردادن سپاه قدس در لیست FTO را در نظر نمی‌گیرد، ناامید است. دولت بوش نیروی قدس سپاه پاسداران را در سال ۲۰۰۷ در لیست سیاه وزارت خزانه‌داری قرار داد. دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ کل سپاه را در لیست سیاه خزانه‌داری و سپس لیست سیاه وزارت خارجه قرار داد.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته تاکید کرد حصول توافق هسته‌‌‌‌‌‌ای با ایران «قطعی» نیست و هیچ تحولی پیرامون گفت‌وگوهای هسته‌‌‌‌‌‌ای ایجاد نشده است‌‌‌‌‌‌. وی ادامه داد: «حصول توافق در وین در حال حاضر «نه قریب‌‌‌‌‌‌الوقوع و نه حتمی» است.»

 

خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریستی آمریکا به محل بحث و اختلاف‌‌نظر مقامات ایالات متحده تبدیل شده است؛ پس از آنکه مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پنج‌‌شنبه دو هفته گذشته در سخنان خود در کنگره ادعا کرد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران گروه «تروریستی» است، دن سالیوان، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به آن واکنش نشان داد و نسبت به حذف نام سپاه از فهرست آمریکا از سازمان‌های به اصطلاح تروریستی «ابراز نگرانی» کرد. این سناتور آمریکایی گفت دولت بایدن ممکن است نام سپاه پاسداران ایران را از فهرست تروریستی آمریکا حذف کند.

 

کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی نیز بامداد پنج‌‌شنبه ۱۹ فروردین در برنامه پرسش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و پاسخ خبری در شبکه ام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌‌سی اذعان کرد که جنجال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ملاحظات سیاسی در آمریکا مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین شده است. به گزارش خبرگزاری ‌‌فارس مورفی به دولت جو بایدن توصیه کرد با حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی، راه را برای حصول توافق با ایران باز کند. پیش‌‌تر واشنگتن فری‌‌بیکن اعلام کرده ‌‌‌‌‌‌بود دولت بایدن در حال بررسی دریافت امتیازی در توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جدید ایران است که سپاه را از لیست تروریستی آمریکا حذف می‌کند.

 

وزیر امور خارجه ایران نیز در تازه‌‌ترین ارزیابی از روند مذاکرات احیای برجام با بیان اینکه مسیر دیپلماسی همچنان باز است، تاکید کرد ایران روی خطوط قرمز خود ایستاده و خواهد ایستاد. حسین امیرعبداللهیان یکشنبه ۲۱ فروردین با طرح این موضوع که ما در مذاکرات کجا قرار داریم، پاسخ داد: اینکه در کجا قرار داریم به مشکلاتی برمی‌‌‌‌گردد که بین ما و طرف آمریکایی وجود دارد. طرف آمریکایی در دو، سه هفته گذشته زیاده‌‌خواهی‌‌‌‌هایی را مطرح کرد. با وجود اینکه بخش زیادی از متن مورد توافق قرار گرفته بود، ولی پیشنهادهایی را طرف آمریکایی مطرح می‌کند که در تعارض با برخی از بندهای متن است. در حوزه لغو تحریم‌ها هم آنها گاهی اوقات خارج از چارچوب مذاکراتی که انجام شده، علاقه‌‌‌‌مندند یک‌‌طرفه شروط جدیدی را مطرح و اعمال کنند. وزیر خارجه بیان کرد: این شروط و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه‌‌‌‌ای که در این سال‌ها آمریکایی‌‌‌‌ها نسبت به کشورهای مختلف اعمال کردند، یک بیماری را در کاخ سفید ایجاد کرده که فکر می‌کنند در هر سند و موضوعی اعمال نظرات یک‌جانبه به عنوان راه‌‌‌‌حل برای تامین منافع طرف آمریکایی است.

 

دنياي اقتصاد  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------