آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. به گزارش ایسنا، اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های…

گزارش روزنامه عراقی از جزئیات گفتگوهای ایران و عربستان: مذاکرات با توافق در سطح امنیتی پایان یافت



عربستان و ایران ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

  روزنامه الصباح عراق نوشت: پس از پایان دور پنجم گفتگوهای عربستان و ایران در بغداد بویژه پس از واکنش های مثبت هر دو هیات، فضای رضایت بخشی در دالان های دیپلماسی عراق حاکم است چرا که این کشور به ترغیب تهران و ریاض به سمت گشودن آغاز صفحه جدیدی از روابط میان طرفین چشم دوخته است؛ موضوعی که در نهایت به نفع بغدادی است که به کاهش تنش ها در منطقه نیاز دارد.

 

به گزارش  شفقنا به نقل از وبگاه اینترنتی این روزنامه، «محمود عباس زاده مشکینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی ایران، روند پنجمین دور گفتگوهای ایران و عربستان را «بسیار مثبت و سازنده» توصیف کرد.

 

مشکینی با اشاره به نقش موثر عراق در زمینه حمایت از امنیت و ثبات در منطقه، به روزنامه الصباح گفت: از تلاش های عراق به منظور فراهم کردن فضای مناسب جهت میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان قدردانی می کنیم.

 

این سخنگوی مجلس شورای اسلامی ایران افزود: تقویت روابط بین ایران و عربستان تاثیر مثبتی روی کشورها و ملت های منطقه در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خواهد داشت و این همان چیزی است که دولت عراق از طریق نزدیک کردن دیدگاهها در صدد دستیابی به آن است.

 

به گفته منابعی که با الصباح گفتگو کرده اند: «مذاکرات میان طرفین با توافق در سطح امنیتی و انتقال آن به وزارت امور خارجه دو کشور به هدف مقدمه چینی برای مذاکرات دیلماتیک با حضور مقامات دیپلماتیک دو کشور به پایان رسید.

 

همین منابع افزودند: ایرانی ها پیشنهاد کردند که یک نشست عالی رتبه بین دو کشور برای امضای توافقنامه همکاری مشترکی که ماهیت روابط آینده بین دو کشور را تعیین می کند، تشکیل شود و خالد الحمیدان رئیس هیئت سعودی وعده داده است که این پیشنهاد را به مقامات دولت عربستان ابلاغ کند.

 

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز به نوبه خود مذاکرات میان طرف ایرانی و سعودی در بغداد را مثبت خواند و گفت: بغداد پس از پایان دور پنجم مذاکرات میان طرفین، میزبان دور جدیدی از گفتگوها میان ریاض و تهران خواهد بود.

 

بغداد پنج شنبه شنبه گذشته میزبان دور پنجم گفتگوهای میان ایران و عربستان بود که با حضور مقامات عراقی و ایرانی برگزار شد. هیات سعودی در این مذاکرات را خالد الحمیدان رئیس سرویس امنیت دولت عربستان و هیات ایران در این گفتگوها را سعید ایروانی معاون دبیرکل شورای امنیت ملی این کشور ریاست می کرد.

 

بغداد از توافق ایران و عربستان بر سر یک یادداشت تفاهم ۱۰ بندی خبر داد

وزیر خارجه عراق در گفت و گو با شبکه الجزیره از «توافق» بر سر یادداشت تفاهمی ۱۰ بندی بین ایران و عربستان در دور پنجم گفت و گوها در بغداد خبر داد.

 

به گزارش ایرنا، «فواد حسین» وزیر خارجه عراق امروز دوشنبه جزئیات بیشتری از گفت و گوهای اخیر هیات های ایران و عربستان به میزبانی بغداد با تمرکز بر مسائل امنیتی بین دو کشور در گفت و گویی با الجزیره بیان کرد.

 

وزیر خارجه عراق گفت که «دیدار ایرانی-سعودی در بغداد امنیتی و با حضور مسئولان بلندپایه ای از دو کشور بود» و «دو طرف به توافقی درباره یادداشت تفاهمی حاوی ۱۰ بند رسیدند.»

 

فواد حسین افزود: توافق شد که دور بعدی گفت و گوهای ایرانی-سعودی در سطح دیپلماتیک باشد.

 

حسین ادامه داد: گفت و گوهای ایران با عربستان موضوع ادامه آتش بس در یمن را نیز در بر گرفت.»

 

وی به موضوعات همسایگی عراق نیز پرداخت و تاکید کرد: مشکلات عراق با ایران و ترکیه درباره مسائل امنیتی باید از طریق گفت و گو حل شود».

 

مقام عراقی از این هم خبر داد که «هیاتی ایرانی بعد از عید سعید فطر به عراق سفر خواهد کرد تا تعدادی از قضایا از جمله مسائلی امنیتی را بررسی کند و مورد بحث قرار دهد.»

 

وی مشخصا به حملات اخیر ترکیه به خاک عراق پرداخت و مجددا خاطرنشان کرد که «علت های مورد اشاره طرف ترک برای استفاده از زور در داخل خاک عراق کافی نیست.»

 

فواد حسین همچنین تلاش کرد حضور نیروهای آمریکایی در عراق را این گونه توجیه کند که «وجود مستشاران آمریکایی در عراق برای کمک به نیروهای عراقی و در توافق با دولت است لذا حمله به آمریکایی ها در عراق به معنای حمله به دولت و منافع ملی ما است.»

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------