قلب خرم آباد در آب غرق شد/ ساعت های بحرانی در انتظار خوزستان



اخبار,اخبار حوادث,سیل

تداوم بارندگی و سیلابی شدن رودخانه ها در استان های غربی موجب بروز مشکلاتی برای مردم این مناطق شده بطوریکه با تشدید بارش ها و طغیان رودخانه ها وضعیت اضطراری در این مناطق حاکم شده است.

موج جدید بارندگی که طی روزهای اخیر وارد استان‌های غربی کشور شده است همچنان فعال است و از روز گذشته موجب بروز مشکلات عدیده ای در اکثر استان‌ها نوار غربی کشور شده است.

 

طبق اعلام سازمان هواشناسی بارش‌ها امروز از شدت بیشتری برخوردار خواهند بود و این سامانه به مرور استان‌های شمالی و شمال شرق را نیز در برخواهد گرفت.

 

هم اکنون بیشترین بارش‌ها در استان‌های لرستان، کرمانشاه و خوزستان، همدان، ایلام و کردستان روی داده است که موجب بروز خسارت‌های در بخش‌های مختلف شده است.

 

تخلیه ساکنان نوار ساحلی رودخانه‌ها، آبگرفتگی شدید شهرها، تعطیلی برخی از ادارات طی روز گذشته و خسارت شدید به واحدهای مسکونی و اداری و تأسیسات زیربنایی و کشته شدن یک نفر در لرستان از جمله خسارت‌های ناشی از سیلاب بوده است. برخی از خبرهای مربوط به سیلاب اخیر را می‌توانید در خبرهای زیر مرور کنید.

 

سیل به لاریجان آمل رسید/۱۰ روستا در محاصره سیل

رضا مقدم بخشدار لاریجان شهرستان آمل در گفتگو با مهر اظهار داشت: هم اکنون در روستاهای " لوت، کهرود، ناندل" و چندین روستای واقع در دهستان دلارستاق در این بخش، سیل جاری شده و راه ارتباطی برخی از این روستاها نیز بسته شد.

 

مقدم افزود: خوشبختانه با حضور مردم در این روستاها و ستاد مدیریت بحران بخش لاریجان، تلفات جانی نداشته است.

 

وی اضافه کرد: در پی جاری شدن سیل در بخش لاریجان، بیشتر زمین‌های زراعی و باغی درختان سیاه ریشه، سردهنه های در مسیر سیلاب دچار خسارت جدی شده که میزان این خسارت در روزهای آینده برآورد خواهد شد.

 

بخشدار لاریجان آمل اضافه کرد، رسولی فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان آمل هم پس از وقوع سیل در بخش لاریجان در روستاهای سیل زده حضور یافت و با ساکنان این روستاها همدردی کرد.

 

ریزش سنگ در تونل جدید هراز

مقدم ادامه داد، که تداوم بارش‌های شدید باران در بخش لاریجان، باعث جاری شدن سیلاب و بسته شدن تونل جدید و تازه بهربرداری شده شماره ۵ جاده هراز در ورودی روستای " ناندل" در پی انباشت زیاد شن و سنگ به سطح جاده شده است.

 

وی افزود: با وجود بسته بودن جاده هراز در روز گذشته تاکنون با این حال عوامل راهداری بخش لاریجان در تلاش برای پاکسازی سطح جاده و برقراری دوباره تردد در این جاده هستند.

 

۱۹:۳۶ مردم دلفان نیازمند امداد رسانی فوری هستند/ کمبود امکانات و تجهیزات

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد، تاکید کرد: مردم دلفان نیازمند امداد رسانی فوری هستند و در این شهرستان کمبود امکانات و تجهیزات وجود دارد.

 

آیت الله سید احمد میرعمادی در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده شهرستان دلفان در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با بیان اینکه از چند نقطه از شهر نورآباد بازدید کردیم، شاهد وضعیت زندگی و معیشت سخت مردم در سیلاب‌ها بودیم، اظهار داشت: در بسیاری از محله‌های نورآباد آبگرفتگی وجود دارد، منازل، مغازه‌ها، مراکز تجاری زیر آب رفته است و قسمت عمده‌ای از آنها دچار آبگرفتگی شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه غیر از طغیان رودخانه‌ای که در مرکز شهر واقع شده، به دلیل اشباع شدن زمین ما شاهد هستیم که از زمین هم آب جوشیده می‌شود و از درون رودخانه‌ها هم آب بیرون می‌آید، عنوان کرد: مردم در حال حاضر نیازمند به امداد رسانی فوری هستند.

 

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه مردم نیازمند به امدادرسانی فوری از جهت اسکان، آذوقه، لجن کش، کف کش و… هستند تا بتوانند آب را از منزل خود بیرون بریزند، افزود: از سوی دیگر ناراحتی مردم از این جهت است که به شکلی خساراتی که زندگی آنها را پاشیده تا حدودی جبران شود و این خواسته معقول و منطقی است که مردم عزیز نورآباد دارند.

 

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه باید در جهت بهبود زندگی مردم اقدام شود تا مردم بتوانند سرپناه مناسبی داشته باشند، افزود: سردی هوای نورآباد هم بر این سختی‌ها افزوده است، خوشبختانه هماهنگی و همکاری بسیار خوبی بین مجموعه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، جهادی و… شهرستان وجود دارد، همه پای کار هستند و تلاش می‌کنند که خسارت‌ها را مقداری کمتر کنند و خدایی ناخواسته تلفات جانی نداشته باشیم.

 

۱۹:۲۱ وضعیت بحرانی در دره شهر/ نیاز مردم به آب معدنی و مواد غذایی

سیلاب بسیاری زیرساخت‌های ارتباطی و آب شرب شهرستان دره شهر را دچار مشکل کرده است.

 

کیانوش محمدنژاد فرماندار دره شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس بارندگی‌های اخیر پل گاومیشان و همچنین دو پل منطقه ماژین تخریب شدند

 

وی افزود: دسترسی به ۱۹ روستا در بخش ماژین هم اکنون قطع است که شاید تا یک هفته آینده وصل نشود.

 

وی تصریح کرد: بر این اساس درخواست دادیم که از طریق بالگرد امداد رسانی انجام دهیم.

 

محمدنژاد عنوان کرد: در بخش مرکزی نیز ارتباط حدود ۶ روستا قطع شد، تاسیساتی مانند پل، جاده تخریب شدند.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه دسترسی به این تعداد روستا نیز امکان پذیر نیست در حال حاضر به دنبال این هستیم که از طریق بالگرد بسته مواد غذایی به اهالی این روستاها توزیع شود.

 

وی ادامه داد: اما شبکه برق تعدادی از روستاها مانند روستای مراد آباد، گاومیشان قطع است، همکاران پای کار هستند که مجدداً برق این روستاها وصل شود.

 

فرماندار دره شهر گفت: مجتمع سیکان که تأمین آب بخشی از روستاهای بخش مرکزی تخریب شده، هم اکنون آب این مناطق نیز قطع است که به دنبال این هستیم که از طریق تانکر آبرسانی انجام دهیم.

 

۱۹:۱۴ تلاش برای برقراری ارتباط با پلدختر

استاندار لرستان، از تلاش برای برقراری ارتباط با پلدختر غرق در سیلاب خبر داد و گفت: هنوز نتوانسته‌ایم امکاناتی را به این شهرستان ارسال کنیم.

 

سید موسی خادمی در گفت و گو با شبکه خبر در سخنانی با اشاره به وضعیت شهرستان سیلاب زده پلدختر، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اینکه ارتباط ما با آنجا برقرار نیست و دسترسی نداریم، بیشترین تلاش و فعالیت خود را برقراری ارتباط با این شهرستان است.

 

وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی در استان حضور دارند، از چند ساعت پیش در منطقه پلدختر حضور پیدا کرده‌اند، افزود: در تلاش هستیم که از طریق آزاد راه خرم آباد - پل زال با شهرستان پلدختر ارتباط برقرار کنیم.

 

استاندار لرستان، بیان داشت: از امکانات موجود در شهرستان استفاده کرده‌ایم، اما متأسفانه از امروز به دلیل مشکلاتی که در ارتباط داریم هنوز نتوانسته‌ایم امکاناتی را به آنجا ارسال کنیم.

 

خادمی با بیان اینکه بالگردها در فاصله زمانی محدودی که شرایط آب و هوا بهتر شد، به منطقه اعزام شدند، گفت: اما متأسفانه نتوانستند و در بین راه برگشتند.

 

وی، تاکید کرد: امیدواریم اگر بتوانیم امشب و یا تا چند ساعت دیگر که بستگی به وضعیت خرابی‌های شهرستان، وضع جاده و… به سرعت بتوانیم با شهرستان ارتباط برقرار کنیم.

 

۱۹:۰۳ گاز معمولان همچنان قطع است/ ۱۱ روستای خرم‌آباد گاز ندارند

مدیرعامل شرکت گاز لرستان، از قطع بودن گاز شهر معمولان خبر داد.

 

غلامرضا لطفعلیان در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه شهرهای خرم آباد، دوره چگنی، ویسیان، پلدختر و معمولان شرایط حادی دارند، اظهار داشت: در حال حاضر به غیر از معمولان که «آب رفت» خطوط گاز را داریم، بقیه جاها گازشان وصل است.

 

وی، بیان داشت: گاز شهر دوره چگنی را به لحاظ مسائل ایمنی قطع کردیم که از ساعت ۱۶ بعدازظهر به بعد گاز مشترکان را از ویسیان به در حال وصل است.

 

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با اشاره به اینکه گاز ۱۱ روستای بخش «ازنا سگوند» در خرم آباد قطع است، تصریح کرد: اگر آب فروکش کند گاز این ۱۱ روستا را وصل خواهیم کرد.

 

۱۸:۳۲ سد خمه الیگودرز هم سرریز کرد/ هشدار به ساکنان پایین دست

فرماندار الیگودرز به ساکنان پایین دست سد خمه این شهرستان هشدار داد.

 

حمید کشکولی در سخنانی از مردم ساکن در پایین دست سد خمه خواست تا هرچه سریع‌تر به مناطق امن بروند.

 

به گفته کشکولی سد خاکی خمه الیگودرز سرریز کرده و جان ساکنان خمه علیا و سفلی به خاطر سرریز سد و شدت بارش‌ها در ساعات آینده در خطر است.

 

۱۸:۲۸ پروازهای فرودگاه خرم‌آباد لغو شد

مدیر فرودگاه خرم‌آباد با اشاره به آب گرفتگی باند و قطع برق، از بسته شدن فرودگاه و لغو پروازهای این فرودگاه خبر داد.

 

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا بنی‌صدر، از بسته شدن این فرودگاه و لغو پروازها خبر داد و گفت: اکنون در حدود ۲ کیلومتر از باند فرودگاه زیر آب است و به همین دلیل باند غیر عملیاتی است. همچنین برق فرودگاه قطع شده است.

 

وی ادامه داد: اکنون منتظر فروکش کردن سیلاب هستیم تا بتوانیم عملیات پاکسازی باند را انجام داده و پروازها را از سر بگیریم.

 

بنی‌صدر از مصون ماندن دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه از نفوذ آب خبر داد و گفت: دستگاه ناوبری فرودگاه تاکنون آسیب ندیده است. این دستگاه‌ها را خاموش کرده‌ایم و منتظر فروکش کردن آب و وصل شدن برق هستیم.

وی ادامه داد: البته آب در برخی کانال‌ها نفوذ کرده و ممکن است به برخی کابل‌ها خسارت زده باشد. باید برق وصل شود تا بتوان میزان خسارت را مشخص کرد.

 

۱۸:۱۰ رانش در ۱۱ روستای گالیکش / خسارت ۱۳۰ میلیارد تومانی به زیرساخت‌ها

فرماندار گالیکش بااشاره به این که رانش به زیرساخت‌های ۱۱ روستای گالیکش خسارت وارد کرده و همچنان اهالی را تهدید می‌کند، گفت: برآورد اولیه از وارد شدن ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت حکایت دارد.

 

حسین مایلی در گفتگو با مهر اظهار کرد: در روزهای پایانی سال که بخشی از شهرهای استان درگیر سیل و آبگرفتگی شد، رانش خسارت قابل توجهی را به شهرستان گالیکش وارد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ کیلومتر از جاده اصلی فارسیان حد فاصل گالیکش تا روستای پِنو بر اثر رانش خسارت دیده و زیرساخت‌ها از بین رفته است، افزود: جاده‌های روستایی، بین مزارع و جاده اصلی فارسیان بر اثر رانش بین ۴۰ تا ۹۰ درصد تخریب شده است.

 

فرماندار گالیکش با بیان اینکه شکستگی، رانش و شکاف در جاده‌های شهرستان قابل مشاهده است، ادامه داد: بسیاری از نقاط نیازمند پایدارسازی و نصب علائم است که با گذشت حدود دو هفته از وقوع رانش اقدام مؤثری انجام نشده است.

 

وی اضافه کرد: برآورد اولیه از خسارت‌های رانش به زیرساخت‌ها، اراضی کشاورزی، جاده بین مزارع و برق روستایی و شهری شهرستان گالیکش بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان است که حدود ۵۴ میلیارد تومان آن در بخش راههاست.

 

۱۸:۰۹ بیش از ۷ هزار هکتار از مزارع کشاورزی همدان زیر آب رفت

رئیس مدیریت بحران و مخاطرات جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تاکنون ۷ هزار و ۱۵ هکتار آبگرفتگی در مزارع کشاورزی استان همدان گزارش شده است.

 

احد ظفری در گفتگو با مهر با بیان اینکه بارش باران و برف در شهرستان‌های کبودرآهنگ، رزن، ملایر، نهاوند، اسدآباد و تویسرکان خساراتی داشته است، اظهار کرد: تاکنون ۷ هزار و ۱۵ هکتار آب گرفتگی مزارع در شهرستان‌های استان همدان گزارش شده است.

 

وی با بیان اینکه در استان ۸۱ مورد جایگاه دام و علوفه تخریب شده است، ادامه داد: همچنین ۱۳۵ رأس دام سبک و سنگین تلف شده است.

 

ظفری بابیان اینکه این گزارش خسارت وارده به بخش کشاورزی استان همدان در اثر بارش باران تا ساعت ۱۳ امروز دوشنبه است، گفت: تاکنون ۲۶۸ هزار و ۵۷۸ میلیون ریال خسارت به بخش کشاورزی استان همدان وارد شده است.

 

وی با بیان اینکه یک رشته قنات به متراژ ۳۰۰ متر نیز در رزن تخریب شده است، ادامه داد: خسارت به گلخانه تاکنون گزارش نشده اما یک واحد پرورش ماهی در روستای ورامین اولیا در نهاوند دچار خسارت شده و تلفات ماهی داشته است که جزئیات خسارت این واحد پرورش ماهی هنوز برآورد نشده است.

 


۱۷:۴۴ نجات ۹ نفر گرفتار در سیل روستای «چم مهر»

۹ نفر گرفتار در سیل روستای «چم مهر» شهرستان پلدختر توسط اورژانس هوایی ایلام نجات یافتند.

 

 ۹ نفر گرفتار در سیل روستای «چم مهر» از توابع استان لرستان توسط بالگرد اورژانس ۱۱۵ ایلام نجات یافتند.

لازم به ذکر است که یک نفر از نجات یافتگان زن حامله بود که به نقطه امن انتقال یافتند.

این عملیات نجات در حضور رئیس مرکز فوریت استان ایلام انجام گرفت.

 

۱۷:۳۶ پل کشکان تخریب شد

پل کشکان تخریب و راه ارتباطی کوهدشت به خرم‌آباد مسدود شد.

 پل جدید کشکان در جوار پل تاریخی کشکان بر اثر طغیان رودخانه و شدت سیلاب تخریب و راه ارتباطی کوهدشت- خرم آباد مسدود شد.

 

۱۷:۱۸ تقویت دژ شمالی سوسنگرد در ساحل رودخانه

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) استان خوزستان گفت: دژ شمالی شهر سوسنگرد در ساحل رودخانه در حال تقویت است.

 

سردار حسن شاهوارپور ظهر امروز دوشنبه در بازدید از مناطق سیل زده سوسنگرد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بارندگی رحمت خداست اما سیلاب پیش آمده مشکلاتی را به وجود آورده است

 

وی تأکید کرد: در این شرایط سپاه و بسیج در کنار مردم و دیگر دستگاه‌های اجرایی فعالیت می‌کنند

 

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) استان خوزستان با بیان اینکه نیروها شبانه روزی مشغول به کار هستند و تلاش می‌کنند تا آب وارد شهر نشود، بیان کرد: دژ شمالی شهر سوسنگرد در ساحل رودخانه در حال تقویت است، کیسه‌ها به سختی پر و چیده می‌شوند؛ در عین حال خاکریزی های انجام شده پیام امیدواری برای مردم دارد تا نگرانی آنها کاهش پیدا کند.

 

۱۷:۱۴ تندبادی با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت آبادان و خرمشهر را درنوردید

با تشدید وزش باد که از ساعتی پیش آغاز شده، تندبادی با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت آبادان و خرمشهر را درنوردید و سبب خاک آلود شدن آسمان این دو شهر شد.

 

مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان اعلام کرد: توده‌های گرد و خاک و غبار بر اثر وزش شدید باد به وجود آمده است.

 

به گزارش هواشناسی استان خوزستان، گرد و غبار در برخی مناطق جنوب غرب دید افقی را به کمتر از هزار متر کاهش داده است و تا اواخر امروز رگبار و رعد و برق دور از انتظار نیست.

 

بنا بر همین گزارش، جهت وزش باد در آبادان غربی است، با توجه به ورود سامانه ناپایدار جوی به منطقه مطابق نقشه‌های پیش یابی هوا، از امروز ابرهای بارانی آسمان منطقه را فرا می‌گیرند و بعد از ظهر شاهد بارش‌های پراکنده در منطقه خواهیم بود؛ در شبانه روز گذشته بیشترین دما ۲۷ درجه و کمترین دما ۲۲ درجه سانتیگراد بوده است، خلیج فارس مواج است، صیادان به دریا نروند.

 

۱۷:۰۴ راه ارتباطی پلدختر همچنان قطع است / تلاش برای ایجاد محور جایگزین

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای لرستان، با اشاره به قطع راه ارتباطی پلدختر به مرکز لرستان، گفت: تلاش ما ایجاد محور جایگزین در این مسیر است.

 

عباس شرفی در گفت و گو با مهر با اشاره به وضعیت راههای اصلی لرستان در جریان سیلاب، اظهار داشت: بارش‌های سنگینی که در سطح استان داشته‌ایم موجب طغیان اکثر رودخانه‌های بزرگ استان و همچنین انسداد بخش زیادی از راههای اصلی، فرعی و روستایی لرستان شده است.

 

وی با بیان اینکه با تمام امکانات، نیروها و تجهیزات خود در تلاش هستیم که اجازه ندهیم محورهای اصلی استان مسدود شوند، عنوان کرد: در این راستا محور خرم آباد - بروجرد در ساعتی مختل شد که بلافاصله محور جایگزین را معرفی و ترافیک را ساماندهی کردیم.

 

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه همچنین محور خرم آباد - کوهدشت و دو دهنه پل کشکان تخریب شد که بلافاصله در این محل نیز محور جایگزین ایجاد کردیم، گفت: در تلاش هستیم که راه دسترسی به پلدخترو بخش معمولان را ایجاد کنیم در این راستا همکاران ما در تلاش هستند که از انتهای آزاد راه به سمت خرم آباد یک مسیر را ایجاد کنیم تا بتوانیم به شهر پلدختر دسترسی داشته باشیم.


۱۶:۵۶ اسکان اضطراری ۴۰ مسافر در راه مانده در نهاوند / ۳۰ چادر برپا شد

سرپرست جمعیت هلال‌احمر نهاوند از برپایی ۳۰ چادر اسکان اضطراری در شهرستان نهاوند خبر داد و گفت: تاکنون ۴۰ نفر از درراه ماندگان در این مراکز اسکان یافته‌اند.

 

حمید نوروزی در گفتگو با مهر در تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی هلال‌احمر در نهاوند گفت: تاکنون در شهرستان نهاوند ۴۰ نفر از مردم اسکان اضطراری گرفته‌اند.

 

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۳ مرکز اسکان هلال‌احمر با ظرفیت ۳۰ چادر آماده پذیرش است، گفت: تا این لحظه در شهرستان ۳۵ مورد آب‌گرفتگی گزارش شده و ۱۰ نفر که در محورهای ارتباطی گرفتارشده‌اند رهاسازی شده‌اند.

 

سرپرست جمعیت هلال‌احمر نهاوند از توزیع چراغ والور ۲۴ شعله در مناطق موردنیاز خبر داد و گفت: در مناطقی که گاز آن‌ها تا به این لحظه وصل نشده ۳۶ گالن نفت توزیع‌شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه ۵۰ امداد گر در شهرستان نهاوند آماده خدمات‌رسانی هستند، گفت: هلال‌احمر نیازمند همت و مشارکت اهالی همه روستاها و شهروندان است لذا خواهشمندیم هرکدام از همشهریان خودرو وانت کمک دار دارند به هلال احمر جهت همکاری مراجعه کنند.

 

۱۶:۵۵ شرایط جوی اجازه وصل کامل شبکه تلفن همراه در ایلام را نمی‌دهد

مدیر کل ارتباطات زیرساخت استان ایلام گفت: شرایط جوی اجازه وصل کامل شبکه تلفن همراه در ایلام را نمی‌دهد.

 

رضا حسن‌بیگی روز دوشنبه رسانه‌ها گفت: به صورت موقت ارتباط تعدادی از شهرها و روستاهای استان برقرار شد اما طوفان و شرایط نامناسب جوی مجدد این ارتباط را در برخی نقاط استان قطع کرد.

 

وی با بیان اینکه از دیشب و در پی رانش زمین در مسیر ایلام مهران کیلومتر ۲۰، فیبر نوری استان دچار قطعی شد هاست افزود: فیبر نوری در مسیر ایلام کرمانشاه، ایلام لرستان و ایلام خوزستان با قطعی ارتباط مواجه شد.

 

مدیرکل زیرساخت استان با اشاره به اینکه مسیر کرمانشاه ایلام در وضعیت نرمالی است، افزود: ۲ اکیپ در مسیر لرستان و خوزستان در حال رفع مشکل و وصل ارتباط هستند و چنانچه شرایط جوی اجازه دهد این مشکل به زودی مرتفع خواهد شد.

 

16:50 سیلاب شهر پلدختر را از دسترس خارج کرد؛ هیچ خبری از حال روز مردم نیست

نماینده ویژه استاندار و ستاد بحران در شهرستان پل‌دختر: بر اساس اعلام هواشناسی تا ساعت ۵ صبح بارندگی است، شدت بارندگی به‌گونه‌ای است که علی‌رغم نیاز به امدادرسانی از طریق بالگرد، امکان پرواز بالگرد وجود ندارد.

 

▫️متأسفانه از ساعت 3 بامداد ارتباط خطوط تلفن و بی‌سیم  شهرستان پل‌دختر قطع شد.

 

▫️بیش از نیمی از بخش غربی شهرستان پل‌دختر زیرآب رفته است.

 

▫️تعدادی از خانواده‌های روستای بابا زید علی‌رغم هشدارها و اطلاع‌رسانی متأسفانه به این هشدارها توجه نکردند و به علت آب‌گرفتگی روستا به پشت‌بام خانه‌ها  پناه برده‌اند و در محاصره سیلاب هستند.

 

▫️جهت نجات افرادی که در روستای بابا زید در سیلاب محاصره‌شده‌اند شرایط جوی اجازه پرواز بالگرد را نمی‌دهد این در حالی است که کلیه دستگاه‌های امدادی برای نجات جان این افراد باید تلاش کنند.

 

▫️آمار و ارقامی از تلفات در شهرستان پل‌دختر وجود ندارد.

 

۱۶:۴۷ سیلاب روستاهای دره شهر را محاصره کرد / آب ۲۴ روستای شهرستان قطع شد

جاری شدن شدن سیلاب در شهرستان باعث مشکلات فراوانی در بین مردم روستاهای این شهرستان شده است.

 

احمد کرمی معاون عمرانی استاندار ایلام ظهر امروز در شهرستان دره شهر اظهار داشت: خوشبختانه تا این لحظه گزارش تلفات جانی نشده است.

 

وی گفت: آبگرفتگی در منازل، مغازه‌ها، قطع ارتباط راههای روستایی، قطع برق، قطع اب ۲۴ روستا، زیر آب رفتن پل گاومیشان، و قطع تمامی راههای ارتباطی با ماژین از جمله مشکلات این شهرستان است.

 

وی تصریح کرد: برای روستاهای در محاصره باید ارتباط برای امداد رسانی باید انجام شود.

 

کرمی عنوان کرد: قطعی مجتمع آب سیکان با تانکرهای آبرسانی سیار مرتفع می‌شود.

 

وی افزود: روستاهای ماژین و ۴ روستای بخش مرکزی سریعاً باید اسکان اضطراری یابند.

 

وی با اشاره به اینکه با توجه به ریزش پل گاومیشان مردم نزدیک این پل خودداری کنند، گفت: مهمانان نوروزی در داخل شهر فعلاً از شهر خارج نشوند.

 

۳۴ :۱۶ خسارت سنگین سیل به راه‌ها و پل‌های لرستان

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خسارات سنگین راه‌ها و پل‌ها در استان لرستان گفت: در حال حاضر راهداران با تمام قوا مشغول فعالیت برای بازگشایی محورهای مسدود شده هستند.

 

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که همراه با معاون اول رئیس جمهور به مناطق سیل‌زده غرب کشور سفر کرده است، اظهار داشت: حجم بارش‌هایی که در استان لرستان رخ داده بی سابقه است. اکنون با شرایطی مواجه هستیم که پل‌های کوچک و آب رودها، با توجه به اینکه مفروضات طراحی آن‌ها با شرایط تاریخی بارش‌های گذشته تنظیم شده بوده، آسیب دیده یا از جا کنده شده اند.

 

وی که روز گذشته، از استان کرمانشاه نیز بازدید کرده است، ادامه داد: بیش‌ترین حجم بارش و بیش‌ترین آسیب به راه‌ها در استان لرستان اتفاق افتاده است. آسیب در این استان فوق‌العاده سنگین و سهمگین است و شامل موارد متعددی چون آب شستگی، فرونشست، ریزش، رانش و … می‌شود.

 

اسلامی با اشاره به فعالیت بدون توقف راهداران در استان‌های سیل‌زده، به خصوص لرستان افزود: نکته حائز اهمیت این است که در شرایط کنونی وضعیت عبور و مرور برای مردم فراهم شود. راهدارها در حال انجام فعالیت هستند تا بتوانند مسیرهای مسدود شده را بازگشایی و تخریب‌ها را تا حد امکان ترمیم کنند.

 

۱۶:۳۳ چیزی به نام زیرساخت در پلدختر باقی نمانده است

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی، گفت: به دلیل وقوع سیلاب چیزی به نام زیرساخت در پلدختر باقی نمانده است و دولت باید تدبیر ویژه داشته باشد.

 

سید حمیدرضا کاظمی در سخنانی با بیان اینکه متأسفانه سیلاب خیلی شدید بوده و به پلدختر، معمولان، روستاهای شهرستان، زیرساخت‌ها شامل پل، برق، آب، گاز، تلفن و… خسارت وارد کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر ضروری‌ترین نیاز مردم کمک‌های امدادی برای نجات جان گرفتاران در سیل است.

 

وی با بیان اینکه افرادی گرفتار سیل شده‌اند، طغیان رودخانه به حدی است که مردم باور نکرده‌اند، عنوان کرد: به هر شکلی و با استفاده از قایق، بالگرد و… باید نسبت به نجات مردم اقدام کرد.

 

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ضروری‌ترین کمک به مردم نجات جان گرفتاران در سیل است، گفت: در حال حاضر چیزی به عنوان زیرساخت در شهرستان پلدختر و بخش معمولان باقی نمانده است.

 

کاظمی، عنوان کرد: انتظار این بوده که ریاست جمهور به طور ویژه وارد عمل شود و کمک‌های سریع به مردم شهرستان پلدختر و نجات مردم و گرفتاران در سیل را در دستور کار قرار دهند.

 

۱۵:۲۳ وضعیت بحرانی سیل در مرکز لرستان / ورود آب به منازل و قطعی آب و برق

وضعیت سیلاب در مرکز لرستان بحرانی شده و بارش‌های سیل آسا همراه با طغیان رودخانه «خرم رود» همچنان ادامه دارد.

 

تشدید بارش‌های سیل آسا از بامداد امروز و استمرار این بارش‌ها تاکنون وضعیت بحرانی را در خرم آباد مرکز لرستان رقم زده است.

 

با طغیان خرم رود، مناطق حاشیه‌ای این رودخانه و نوار ساحلی شهر به زیر آب رفته و دچار آبگرفتگی شدید شده است. ۹ منطقه از شهر خرم آباد هم اکنون در محاصره سیل قرار دارد و بخش زیادی از شهر خرم آباد شامل مناطق علوی، میدان امام خمینی (ره)، پل حاج علی اصغر خرم آبادی، کمالوند، پل ماسور، بوستان شریعتی و استانداری، مخابرات، بیمارستان شهید رحیمی، مطهری و ساختمان استانداری لرستان در محاصره سیل است.

 

آب در همه این مناطق وارد منازل مسکونی و مغازه‌ها شده است و در عین حال آب و برق مناطق مذکور قطع است.

 

دو دستگاه خودرو را سیلاب خرم رود با خود برده است و با استمرار این بارش‌ها پیش بینی می‌شود وضعیت سیلاب در مرکز لرستان بحرانی‌تر شود. اما این سیلاب وحشتناک با وضعیتی وخیم‌تر به سمت کشکان در حرکت است و کارشناسان پیش بینی کرده‌اند دبی رودخانه کشکان در پلدختر به ۵ هزار مترمکعب در ثانیه خواهد رسید.

 

۱۵:۰۲ جاده امام زاده داودجهت ایمنی و با صلاحدید ستاد بحران مسدود است

سرپرست مدیریت بحران استانداری تهران گفت: جاده امام زاده داودجهت ایمنی و با صلاحدید ستاد بحران مسدود است.

 

منصور درجاتی در خصوص آخرین اطلاعات از سیلاب فشم تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون با وجود ریزش مکرر باران خطوط مواصلاتی باز است.

 

درجاتی با اشاره به اینکه در حال حاضر هم با بارندگی، هم ابگرفتگی و هم بهمن مواجه هستیم ولی این موارد دارای نکته نیستند و ایجاد نگرانی نمی‌کنند گفت: در همین راستا و ریزش سنگ سبب انسداد مسیر نشده و مسافران و سکنه محلی در حال تردد هستند و فقط ابگرفتگی مشاهده می‌شود.

 

وی در ادامه بیان داشت: در کن ریزش باران به جاده آسیب‌هایی را وارد آورده که در نهایت مجبور به بستن جاده شدیم و این انسداد بر اثر سیلاب نیست و بر اثر خسارت‌های وارد شده است و با صلاحدید ستاد بحران این راه مسدود شده است لذا جاده امام زاده داوود به دلیل سلامت مسافران بسته شده است.

 

۱۵:۰۱ قطعی برق ۱۰۹ روستای استان همدان در پی بارش برف و باران

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه ۷۰ اکیپ عملیاتی در استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: برق ۱۰۹ روستای استان همدان قطع شده است.

 

شیرزاد جمشیدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شدت بارش برف و باران در استان همدان اظهار داشت: با شروع بارندگی از ساعت ۱۰ صبح ۱۱ فروردین ماه و با توجه به فراخوانی قبلی مدیران اجرایی و کشیک، بهره‌برداران و همکاران ستادی تمام نیروها در آماده‌باش کامل بودند.

 

وی افزود: از ساعت ۱:۳۰ صبح امروز دوشنبه با شروع بارش برف سنگین در استان همدان تمام همکاران در ستاد و بخش‌های اجرایی و اتفاقات عملیات نسبت به برنامه‌ریزی و اعزام اکیپ‌ها برای رفع مشکلات حادث شده اقدام کردند.

 

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: در حال حاضر تعداد ۱۰ خط ۲۰ کیلوولت در سراسر استان قطع است که بیشترین مشکل مربوط به شهرستان‌های نهاوند و ملایر بوده و بخش‌هایی نیز مربوط به شهرستان همدان است.

 

وی با بیان اینکه ۷۰ اکیپ عملیاتی در سراسر استان همدان مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: تاکنون ۱۰۹ روستا در سطح استان دارای قطعی برق است.

 

۱۴:۴۷ حرکت سیلاب‌های لرستان به سمت خوزستان/ خسارت کشاورزان پرداخت می‌شود

اهواز- معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سیلاب‌های لرستان در حال سرازیر شدن به سمت خوزستان هستند، گفت: به مردم خوزستان قول می‌دهیم خسارت بخش کشاورزی را جبران کنیم.

 

اسحاق جهانگیری ظهر امروز در جریان سفر دو روزه خود به استان خوزستان به منظور بررسی شرایط سیلاب در جمع خبرنگاران در سد دز اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته در کرمانشاه، مدیریت این استان با توجه به شرایط موجود، مسلط بود و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته، ستاد بحران کرمانشاه خود را برای بارندگی امشب تا چهارشنبه آماده کرده است.

 

وی با اشاره به همکاری خوب مردم کرمانشاه افزود: امیدوارم با توانمندی و آمادگی که در مدیریت کرمانشاه دیدم در این استان با مشکل جدی مواجه نشویم.

 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سفر شب گذشته خود به استان لرستان، بیان کرد: در خرم آباد شاهد بارندگی گسترده‌ای بودیم؛ رودخانه خرم رود ارتفاع یک متری تا سطح خیابان‌ها و معابر عمومی فاصله داشت ولی با بارندگی‌های مستمر از شب گذشته تاکنون سطح آب رودخانه افزایش و وارد خیابان‌ها شده بود.

 

۱۴:۵۵ انفجار دهانه ورودی رود قره‌سو به دریای خزر توسط سپاه

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه گفت: عملیات یگان تخریب نیروی زمینی سپاه در انفجار خطی و زنجیره‌ای در دهانه رودخانه قره سو در جنوب بندرترکمن موفق بود.

 

سردار علی اکبر پورجمشیدیان اظهار کرد: در دهانه ورودی رود قره‌سو به دریای خزر توسط یگان تخریب نیروی زمینی سپاه انفجار انجام شد تا سرعت خروج آب و ورود به دریا افزایش یابد.

 

وی افزود: این عملیات در انفجار خطی و زنجیره‌ای در دهانه رودخانه قره سو در جنوب بندرترکمن موفق بود.

 

پور جمشیدیان ادامه داد: این انفجار برای لایه برداری از رسوبات و سرعت و سهولت چند برابری در ورود آب به دریای خزر انجام شده است.

 

وی گفت: با این انفجار حجم آب خروجی دو تا سه برابر شده است.

 

۱۴:۵۴ ناکامی بالگرد امدادی در نجات افراد گرفتار در سیل بابازید

بالگرد اورژانس هوایی الیگودرز که برای نجات افراد گرفتار در سیل بابازید به پرواز درآمد، به دلیل شرایط نامساعد جوی از انجام مأموریت ناکام ماند.

 

بالگرد اورژانس هوایی الیگودرز برای امداد و نجات ۱۵ نفر در بابازید پلدختر که در محاصره سیل هستند و به پشت بام خانه‌ها پناه برده‌اند، به پرواز درآمد اما متأسفانه به علت شرایط جوی نامساعد و باران شدید بالگرد به پایگاه برگشت.

 

۱۴:۳۸ و ضعیت سیلاب در مسیل ها و رودخانه شهر اراک تحت رصد و کنترل است

شهردار اراک گفت: وضعیت سیلاب در مسیل ها و رودخانه شهر اراک تحت رصد و کنترل است و در صورت احتمال ایجاد خطر در هر نقطه‌ای، بلافاصله اقدامات لازم انجام خواهد شد.

 

محمد کریم شفیعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر مشکل جدی در ارتباط با بارش‌ها در شهر اراک وجود ندارد و در هر نقطه که آب گرفتگی مشاهده شود، بلافاصله از سوی شهرداری برای رفع مشکل، نیروها و تجهیزات لازم به آن محل اعزام خواهند شد.

 

شهردار اراک افزود: از روز گذشته و آغاز مجدد بارش‌ها در شهر اراک، اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی صورت گرفته و اقدام مهم، کنترل وضعیت بند خاکی منطقه کرهرود اراک به علت سرریز این بند بود که انجام گرفت.

 

شفیعی بیان کرد: هم اکنون نیز وضعیت این بند خاکی رصد می‌شود و در صورتی که مجدداً شاهد احتمال سرریز و ایجاد خطر آن باشیم، بلافاصله اقدام لازم برای پمپاژ آب و جلوگیری از حادثه انجام خواهد شد.

 

۱۴:۱۳ مسدود بودن ۳ محور ارتباطی در ایلام

رئیس پلیس راه ایلام از مسدود بودن سه محور ارتباطی در ایلام خبر داد.

 

سرهنگ رضا همتی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سه محور شریانی در استان و متتهی به ایلام همچنان مسدود است.

 

وی افزود: این محورها شامل دره شهر - پلدختر، حمیل - ایلام و ایلام-صالح آباد است.

 

۱۴:۰۴ سیل به تهران رسید

در پی بارندگی‌های شدید که از روز گذشته در استان تهران آغاز شده است، سیلاب در فشم جاری شد.

 

۱۴:۰۰ آب ۸۰ روستای استان کرمانشاه قطع شده است

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از قطعی آب در ۸۰ روستای استان خبر داد و گفت: تدابیر لازم برای آبرسانی اتخاذ شده است.

 

جلیل بالایی اظهار داشت: راه ارتباطی ۸۰ روستا مسدود شده است که راهداران عزیز در تلاش برای بازگشایی راه‌ها هستند.

 

وی افزود: برای اطمینان خاطر از سلامت مردم ۵ روستا را در روانسر تخلیه کرده‌ایم و مردم را به اردوگاه‌های اسکان اضطراری امن منتقل کرده‌ایم.

 

۱۳:۵۸ احتمال ریزش سد خاکی گنج وجود دارد/ تخلیه فوری ۳ روستا

فرماندار لردگان گفت: ظرفیت سد خاکی گنج در شهرستان لردگان تکمیل شده است و احتمال ریزش و تخریب این سد وجود دارد.

 

برهان حسین پور آقایی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ظرفیت سد خاکی گنج در شهرستان لردگان تکمیل شده است و احتمال ریزش و تخریب این سد وجود دارد، اظهار داشت: دستور تخلیه سه روستای پایین دست این سد صادر شده است و تخلیه این روستاها در حال انجام است.

 

وی بیان کرد: مکان‌های امن برای اسکان روستاییان این مناطق اختصاص یافته است.

 

فرماندار لردگان ادامه داد: هشدارهای لازم در منطقه به مردم روستاهای اطراف رودخانه‌ها در این شهرستان اطلاع رسانی شده است.

 

۱۳:۵۷ بخش غربی شهر پلدختر به زیر آب رفت

بخش غربی شهر پلدختر به زیر آب رفته و جریان سیلاب به شدت در حال پیش روی است.

 

سیل وارد شهر پلدختر شده و بخش غربی شهر پلدختر به زیر آب رفت.

 

مناطق رسالت ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ و کوی سازمانی‌ها، خیابان هفت تیر به زیر آب رفته است و سیلاب به سرعت در بخش‌های دیگر در حال پیش روی است.

 

استخر شنای امید، ورزشگاه شهید سرمالیان، ‏‬ جهاد کشاورزی و دانشکده پرستاری به زیر آب رفتند.

 

ارتباط با بخش غربی شهر قطع شده است و مردم‏‬ خواستار ورود نیروهای سپاه و ارتش برای امدادرسانی هستند.

 

۱۳:۴۹ ورود سیلاب به باند فرودگاه خرم‌آباد/ آب در راه برج مراقبت!

مدیر فرودگاه خرم آباد، از ورود سیلاب به باند این فرودگاه خبر داد.

 

غلامرضا بنی صدر در گفت و گو با رسانه‌ها، گفت: در پی بارش بی سابقه باران در لرستان که از دیروز شروع شده و همچنان ادامه دارد، بلوار بهارستان در جنوب شهر خرم آباد لبریز از آب شد و جریان سیلاب با تخریب دیوار فرودگاه خرم آباد وارد باند فرودگاه و سطوح پروازی آن شد.

 

وی، افزود: هم اکنون سیلاب خروشان از روی باند فرودگاه در حال حرکت است و جریان شدید سیلاب به سمت ترمینال و برج مراقبت و منازل مسکونی و اداری در حال حرکت است.

 

۱۳:۵۷ خطوط ارتباطی ایلام بعد از ۱۵ ساعت وصل شد

خطوط ارتباطی تلفن همراه و ثابت بعد از ۱۵ ساعت در ایلام وصل شد.

 

 بعد از گذشت ۱۵ ساعت از قطع تمامی خطوط ارتباطی ایلام شامل تلفن‌های همراه و ثابت و اینترنت دقایقی پیش شبکه ارتباطات ایلام به حالت عادی برگشت.

 

به دلیل سیلاب در سه نقطه فیبر نوری متصل به استان ایلام قطع شده بود.

 

آسیب سیل به ۱۵ نقطه از راه‌های استان ایلام/ هشدار نسبت به ترددهای غیرضروری

سرهنگ "رضا همتی زاده " اظهار کرد: با توجه به بارش‌های شدید شب گذشته تعداد ۱۵ نقطه در جاده‌های استان آسیب دیده‌اند و بعضاً دچار رانش زمین و یا ریزش کوه شده‌اند که عمده آنها در مسیرایلام_صالح آباد واقع شده‌اند. این موضوع باعث مسدودی جاده شده و تردد از مسیر جایگزین ایلام - صالح اباد (ماربره) صورت می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: برخی روستاهای در حاشیه ارمو و چم شیر و چم جنگل تخلیه شده‌اند و تمهیدات لازم در این مسیرها اندیشیده شده است.

 

همتی زاده همچنین افزود: ۳۵ تیم گشتی پلیس راه به صورت آماده‌باش دوشادوش نیروهای راهداری در جاده‌های استان حضور دارند و برای مقابله با هر گونه حوادث و اتفاقات ناشی از بارندگی‌های پیش رو آمادگی لازم را دارند.

 

رئیس پلیس راه استان در پایان گفت: از هموطنان عزیز تقاضا داریم تا اطلاع بعدی از ترددهای غیرضروری در جاده‌ها بویژه در مسیرهای کوهستانی و دارای خطر ریزش و رانش خودداری کنند.

 

۱۳:۱۲ تمام راه‌های ارتباطی پلدختر قطع شد

مدیرکل راهداری لرستان گفت: ارتفاع آب در پل تاریخی پلدختر به یک و نیم متر رسید و تمام محورهای ارتباطی شهری و روستایی پلدختر قطع شده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، عباس شرفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به حجم بالای سیلاب و شدت بارش در حال حاضر تمام راه‌های ارتباطی پلدختر قطع شده است.

 

وی گفت: ارتفاع آب در پل تاریخی پلدختر در محور پلدختر - خرم آباد به یک و نیم متر رسیده است.

 

شرفی گفت: علاوه بر نیروهای راهداری پلدختر، تیم پشتیبانی اداره کل نیز در این شهرستان حضور دارند.

 

۱۳:۰۹ ورود سیل به شهرستان خرم‌آباد

با افزایش میزان بارندگی و پرشدن سدها سیل به داخل شهر خرم‌آباد هم رسیده و باعث بروز خسارت‌هایی به خودروها و برخی خانه‌ها و مراکز دولتی شده است.

 

۱۲:۴۴ پل اناری خرم‌آباد کاملاً تخریب شد

تخریب پل اناری و تشکیل زنجیره انسانی توسط آتش نشانان برای جلوگیری از هجوم اهالی بهت زده به محدوده خطر را در این ویدئو می‌بینید.

 

۱۲:۳۸ بیست و هفت روستای خوزستان تخلیه شدند / دستور تخلیه ۴۴ روستای دیگر

استاندار خوزستان با اشاره به تخلیه ۲۷ روستا در استان گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از حجم مخازن سدهای خوزستان پر شده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا شریعتی اظهار کرد: تاکنون ساکنان ۲۷ روستای خوزستان تخلیه شده‌اند و به ساکنان ۴۴ روستای دیگر نیز که در خطر سیلاب قرار دارند، اعلام کرده‌ایم که محل سکونت خود را ترک کنند.

 

وی افزود: ۲۷ روستایی که ساکنان آنها از محل زندگیشان منتقل شده‌اند، صرفاً دچار آبگرفتگی نشده بودند و برخی از آن روستاها در خطر سیلاب قرار داشتند.

 

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه سیل‌بندها در بسیاری از مناطق تقویت شده‌اند، تصریح کرد: به دلیل مسائل ایمنی در حال تخلیه روستاهایی هستیم که در خطر سیلاب قرار دارند و در این زمینه در حال قانع کردن ساکنان روستاها هستیم که محل زندگی خود را ترک و به مناطق امن بروند.

 

شریعتی با بیان اینکه شاهد سرریز از سدهای خوزستان نبوده‌ایم، ادامه داد: مدیریت سدها در کنترل است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی عنوان کرد: طغیان رودخانه و همچنین بارش‌ها در استان‌های بالادست به سمت خوزستان می‌آید و استان را با شرایط فعلی مواجه کرده است و باید این سیلاب‌ها نیز کنترل شوند.

 

۱۲:۲۵ سی و پنج روستای معمولان زیر آب رفت

حبیب الله موسوی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه با وقوع سیلاب شدید ۵۰۰ واحد مسکونی زیر آب رفته است، اظهار داشت: آب و برق و گاز معمولان قطع است.

 

وی با بیان اینکه راه دسترسی زیودار با جمعیت ۶ هزار نفر قطع است، تصریح کرد: ‏‬ ۳۵ روستا زیر آب رفته‌اند.

 

بخشدار معمولان با تاکید بر اینکه راه ارتباطی خرم آباد- معمولان قطع است و دسترسی به هیچ جا نداریم، افزود: ‏‬ ۲ مصدوم داریم که نیازمند به بالگرد برای انتقال آنها هستیم.

 

موسوی یادآور شد: سطح رودخانه کشکان مرتب دارد افزایش می‌یابد.

 

۱۲:۰۹ پانزده نفر از اهالی «بابازید» گرفتار در پشت بام خانه‌های در محاصره سیل

 معاون جمعیت هلال احمر لرستان گفت: ۱۵ نفر از اهالی روستای «بابازید» در سیلاب محاصره شده اند.

 

عزیزعلی امرایی با اشاره به اینکه ۱۵ نفر از اهالی روستای «بابازید» در سیلاب گرفتار شده‌اند، اظهار داشت: سیلاب خانه‌های این روستا را به زیر آب برده است و این ۱۵ نفر روی پشت بام خانه‌ها گرفتار شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه تنها راه نجات این افراد پرواز بالگرد است، یادآور شد: به علت نا مساعد بودن شرایط جوی امکان پرواز بالگردهای این جمعیت وجود ندارد و علی رغم اینکه هم اکنون ۳ فروند بالگرد هم در اختیار داریم اما در حال حاضر هیچ کاری از طریق هوایی برای افراد گرفتار در سیل روستایبابازید شهرستان پلدختر نمی‌توان انجام داد.

 

۱۱:۵۱ سیلاب کشکان در ۲۰۰ سال اخیر سابقه نداشته است / عبور دبی ۴۶۰۰ مترمکعبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: سیلاب رودخانه کشکان در محل شهر پلدختر در ۲۰۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

رضا میرزایی با اشاره به اینکه سد مروک یک ساعت قبل سرریز کرد و ‬ نیم مترمکعب در ثانیه خروجی دارد، اظهار داشت: ورودی‌ها از سد کمال صالح ۱۶۰ مترمکعب در ثانیه است و سیلاب فعلاً در داخل مخزن سد مروک دارد گرفته می‌شود و سرریز آن به آرامی و طی ساعات آینده افزایش می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه آب دهی رودخانه تیره شهرستان دورود در حال حاضر‬ ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه یعنی لبالب است، تصریح کرد: ‬سیلاب شهر دورودمربوط به سد مروک نیست، حداکثر آبدهی سد مروک ۳۸ مترمکعب در ثانیه است و مابقی سیلاب شهر دورود رواناب‌های شهرستان بروجرد و رودخانه سیلاخور است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تاکید بر اینکه سیلاب امروز رودخانه کشکان با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله است، افزود: ‬الان دبی کشکان در روستای افرینه ۳۰۰۰ مترمکعب در ثانیه است که با اضافه شدن سیلاب ‬رودخانه چولهول و مادیان رود به ۴۶۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

 

 

خرم‌آباد در وضعیت بحرانی قرار گرفت

معاون عمرانی استاندار لرستان با اشاره به بروز سیلاب در خرم‌آباد گفت: هم اکنون به علت بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها، خرم‌آباد در حالت بحرانی قرار دارد.

 

۱۱:۳۱ اعزام نیروها و تجهیزات شهرداری‌های بزرگ کشور به لرستان

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در سخنانی با بیان اینکه سیلاب زندگی مردم لرستان در شهرستان‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، اظهار داشت: صبح امروز در استانداری با تمام فرمانداری‌های استان صحبت کردم و گزارش‌هایی که ارائه دادند مبنی بر این بود که بر اوضاع مسلط هستند.

 

وی، بیان داشت: امیدوارم که تسلط فرمانداران استان به همین گونه بماند و امکاناتی که نیاز دارند تأمین شود.

 

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کردم که در لرستان بماند، تصریح کرد: همچنین استاندار لرستان و معاون وزیر کشور مأمور شده‌اند که از طرف من با وزیر کشور صحبت کنند که دو تا سه مورد از شهرداری‌های شهرهای بزرگ با تجهیزات خود به کمک استاندار در شهرهایی که نیاز بوده بیایند.

 

جهانگیری، گفت: لرستان در حال حاضر شرایطی دارد که باید از استان اصفهان و مرکزی نیروهای کمکی با تجهیزات کامل از شهرداری و دستگاه‌های دیگر به دستور وزیر کشور به لرستان بیایند تا به موقع عمل کنیم.

 

۱۰:۵۸ بخش غربی شهر معمولان به زیر آب رفت/ سیل جان یک نفر را گرفت

بخشدار معمولان گفت: سیل بخش غربی شهر معمولان را به زیر آب برد.

 

سید حبیب الله موسوی در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه سیل بخش غربی شهر معمولان را به زیر آب برده است، اظهار داشت: پل‌هایزورانتل، دمرود افرینه، برگلان سوخته، سرنجه زیودار در جریان سیل تخریب شد.

 

وی افزود: تمام راه‌های روستایی و عشایری بخش معلولان و همچنین راه اصلی به شهر معمولان قطع است، رودخانه‌های کشکان، مادیان رود وچولهول طغیان کرده و سطح آب نسبت به قبل بالاتر رفته است.

 

وی از مردم خواست تا شعاع ۱۰۰ متری از بستر و مسیر رودخانه‌ها فاصله بگیرند و به آن نزدیک نشود.

 

موسوی با تاکید بر اینکه سیل راه‌های ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستای بخش معمولان راقطع کرد، گفت: آب آشامیدنی شهر معمولان از دیروز قطع است.

 

۱۰:۵۸ رودخانه گاماسیاب در آستانه طغیان است

کرمانشاه_ فرماندار شهرستان هرسین گفت: با توجه به اینکه رودخانهگاماسیاب در آستانه طغیان است درصدد تخلیه روستاهای اطراف هستیم.

 

امیر شاه آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر از آمادگی کامل تمام دستگاه‌های اجرایی و اعضای مدیریت بحران خبر داد و اظهار داشت: از دیشب تا کنون شاهد بارش‌های شدید باران در شهرستان هرسین هستیم.

 

وی افزود: رودخانه گاماسیاب در آستانه طغیان است که در نتیجه احتمال آب گرفتگی روستاهای گرگوند و چمبتان وجود دارد.

 

فرماندار شهرستان هرسین بیان داشت: در حال حاضر درصدد انتقال تجهیزات لازم شامل بیل مکانیکی و ماشین آلات فنی به روستاهای مذکور هستیم.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت طغیان رودخانه گاماسیاب مجبور به تخلیه روستاهای اطراف به ویژه روستای چمبتان از وجود سکنه هستیم.

 

۱۰:۵۸ بخش غربی شهر معمولان به زیر آب رفت/ قطع راه ۱۰۰ روستا

سید حبیب الله موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سیل بخش غربی شهر معمولان را به زیر آب برده است، اظهار داشت: پل‌های زورانتل، دمرود افرینه، برگلان سوخته، سرنجه زیودار در جریان سیل تخریب شد.

 

وی افزود: تمام راه‌های روستایی و عشایری بخش معلولان و همچنین راه اصلی به شهر معمولان قطع است.

 

۵۱: ۱۰ تشکیل قرارگاه «امداد ذوالفقار» ارتش در خوزستان

فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان گفت: قرارگاه امداد ذوالفقار به منظور مدیریت بحران و استفاده از تمامی ظرفیت‌های ارتش در خوزستان تشکیل شده است.

 

امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان، در جمع فرماندهان قرارگاه عملیاتی جنوب ارتش گفت: به نظر می‌رسد در چند روز آینده شدت بحران بیشتر شود که باید پیشگیری و مدیریت کرد.

 

وی افزود: ما سربازیم و وظیفه داریم فرامین فرماندهی معظم کل قوا را با تمام توان در جهت کمک به مردم و مردم یاری اجرایی کنیم.

 

معاون هماهنگ کننده ارتش تاکید کرد: با دستور فرمانده کل ارتش و وظیفه‌ای که ایشان به بنده ابلاغ فرمودند تا رفع کامل تهدید حوادث طبیعی احتمالی در منطقه خوزستان خواهم ماند.

 

امیر سیاری خطاب به فرماندهان قرارگاه منطقه جنوب غرب گفت: در انجام عملیات مردم‌یاری چهارچوب‌های اصولی و اساسی کمک رسانی را با حفظ سرعت عمل، رعایت کنید و هرگونه عملیات را با اطلاع و با هماهنگی ستاد بحران شهرستان یا استان انجام دهید تا در قالب یک مدیریت متمرکز، موجبات هم افزایی بیشتر در خدمت رسانی و کمک به مردم فراهم شود.

 

وی ادامه داد: فرماندهان محترم مستقر در این منطقه نیز ضمن برخورداری از اختیارات لازم برای کمک رسانی‌های سریع، هماهنگی‌های لازم را با قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش مستقر در قرارگاه منطقه جنوب غرب به عمل آورده و گزارشات عملکرد را نیز برای اتخاذ تصمیمات صحیح و اصلاح روند کمک رسانی به قرارگاه ارائه دهند.

 

۱۰:۴۴ احتمال سیلابی شدن جاده‌های خوزستان/ فردا شهرهای خود را ترک نکنید

اهواز رئیس پلیس راه خوزستان گفت: شرایط استان به علت سیلاب عادی نیست و انتظار می‌رود مردم در روز طبیعت شهرهای خود را ترک نکنند.

 

سرهنگ رضا دولتشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خوشبختانه مردم به خوبی شرایط فعلی را درک کرده‌اند به گونه‌ای که اکنون ترددها در محورهای خوزستان بسیار کاهش یافته است.

 

وی افزود: ترافیک در همه محورهای استان سبک است و حتی محدودیت خاصی در جاده‌ها اعلام نکرده‌ایم. انتظار داریم مردم سفرهای غیر ضروری را انجام ندهند تا بتوانیم این شرایط را به خوبی مدیریت کنیم.

 

سرهنگ دولتشاهی عنوان کرد: همه ورودی و خروجی‌های استان باز هستند و تردد در آنها مشکلی ندارند.

 

رئیس پلیس راه خوزستان همچنین با اشاره به روز طبیعت تصریح کرد: امسال شرایط بحرانی است و انتظار می‌رود مردم روز طبیعت را به خوبی مدیریت کنند. مردم در شهرهای خود بمانند و از تردد در محورهای مواصلاتی خودداری کنند چون هر آن احتمال دارد مسیرهای تردد سیلابی شوند.

 

۱۰:۳۲ هشت روستای لالی گرفتار سیل شدند/ ایجاد کمپین داوطلبان برای کمک

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان از ایجاد کمپین و گروه‌های ویژه داوطلب از دبیران، آموزگاران، معاونان و مدیران مدارس لالی برای کمک به آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر خبر داد.

 

محمد تقی زاده بامداد روز دوشنبه با بیان اینکه ۸ روستای شهرستان لالی گرفتار سیل شده اند، گفت: در راستای اعلام شرایط فوق العاده در استان، امکانات آموزش و پرورش شهرستان لالی برای اسکان اضطراری شهروندان شهرستان لالی بسیج شده است و پرسنل آموزش و پرورش این شهرستان در حالت آماده باش قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه تاکنون تمهیدات ویژه ای از سوی آموزش و پرورش لالی در این خصوص به کار گرفته شده است، اضافه کرد: برگزاری نشست ویژه ی شورای معاونین آموزش و پرورش با فرماندار و برگزاری جلسه‌ی فوق العاده با کادر اداری آموزش و پرورش و صدور دستورات لازم و تاکید بر آمادگی کامل کادر اداری حتی در روزهای تعطیل در صورت وقوع سیل بخشی از این اقدامات است.

 

تقی زاده گفت: دعوت از مدیران مدارس روستایی و توجیه آنها در خصوص لزوم آمادگی کامل برای اسکان سیل زدگان روستایی و همچنین مردم شهرهای همجوار و میهمانان نوروزی از دیگر اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش شهرستان لالی است.

 

۱۰:۲۹ «مروک» سرریز شد/ بحران در دورود تا دو ساعت آینده

دورود- نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود از سرریز کردن سد «مروک» خبر داد و گفت: بحران در شهرستان دورود طی دو تا سه آینده آغاز می‌شود.

 

رضا صفی خانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در حال حاضر رودخانه دورود کاملاً پر شده و سد «مروک» هم سرریز شده است، اظهار داشت: طی ساعات پیش رو ‏‬احتمال آبگرفتگی خواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه ‏‬شب گذشته هم شب سختی بود و چند روستای بخش مرکزی دچار مشکل شد که حل کردیم، تصریح کرد: اما در حال حاضر در روستای «دهنو» چند خانه به زیر آب رفته است.

 

نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود با تاکید بر اینکه ‏‬بحران ما دو سه آینده شروع می‌شود، یادآور شد: ‏‬ امیدواریم کمترین خسارت وارد شود.

 

۱۰:۲۲ وضعیت جاده‌های لرستان بحرانی است/ رانندگان سفرهای خود را کنسل کنند

رئیس پلیس راه لرستان از انسداد برخی محورهای اصلی این استان خبر داد و گفت: وضعیت جاده‌ها بحرانی است.

 

سرهنگ مرتضی چغلوند صبح امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه وضعیت در جاده‌های لرستان بحرانی است و نباید رانندگان به جاده بیایند، اظهار داشت: سیلاب از یک سو و از سوی دیگر‬ زیرساخت‌ها تخریب شده و معلوم نیست کجای جاده سالم است.

 

وی با بیان اینکه محورهایی داریم که رودخانه طغیان کرده و دهانه پل‌ها تخریب شده است، تصریح کرد: رانندگان سفرهای خود را کنسل و به ساعات آینده موکول کنند.

 

رئیس پلیس راه لرستان با اشاره به اینکه محور‬ پلدختر- دره شهر و پلدختر- ایلام بسته است، همچنین محورهای کوهدشت- خرم آباد، خرم آباد- سپیددشت و خرم آباد به چگنی هم مسدود است، یادآور شد: محور خرم آباد - بروجرد براثر سیلاب بسته شده است.

 

سرهنگ چغلوند با بیان اینکه در محور ازنا- دورود به خاطر شرایط شهرستان دورود تردد نمی‌شود، افزود: در محور شازند- ازنا پلیس محدودیت ایجاد کرده است، از طرف اصفهان به الیگودرز هم محدودیت اعمال شده است.

 

۹:۴۹ برخی روستای روانسر در محاصره سیل است

استاندار کرمانشاه گفت: ۳۰ روستای شهرستان روانسر در محاصره سیل هستند.

 

هوشنگ بازوند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی بارشی که از ساعت ۸ صبح شروع شده و تا ۱۰ و نیم طول می‌کشد بیشترین شدت را در کرمانشاه و روانسر مشاهده خواهیم کرد.

 

وی افزود: حدود ۳۰ روستای روانسر در محاصره سیل هستند که در حال حاضر با یک اکیپ راهی آنجا هستیم و با هلال احمر هماهنگ کردیم که در اولین فرصت به کمک به روستاییان بشتابند.

 

استاندار کرمانشاه بیان کرد: فرماندار روانسر شب گذشته هفت روستا را حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد منتقل کردند و در مکان‌هایی که هلال احمر برای آنها در نظر گرفته اسکان داده شدند.

 

وی با بیان اینکه بیشترین بارش‌ها در کرمانشاه و صحنه رخ داد، ابراز داشت: خوشبختانه دیگر شهرستان‌های ما مورد خاصی نداشتند و آسیب در کرمانشاه، روانسر و صحنه نیز جدی نیست.

 

۸:۵۱ اعلام هشدار تخلیه منازل نوار ساحلی خرم‌آباد

از ساعات ابتدای صبح امروز دستگاه‌های امدادی در حال اخطار به ساکنان نوار ساحلی خرم آباد هستند و از آنها می‌خواهند فوری این مناطل را ترک و به مناطق امن بروند.

 

رودخانه هم اکنون طغیان کرده و آب در حال بالا آمدن در این شهر می‌باشد.

 

۸:۴۰ اسکان اضطراری ۱۶۰ خانوار در کرمانشاه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از اسکان اضطراری ۱۶۰ خانوار در استان خبر داد و گفت: ۷۵ تیم در حال امدادرسانی هستند.

 

آرش لهونی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از چند روز قبل آماده باش کامل به نیروهای جمعیت هلال احمر اعلام و همچنان نیز ادامه دارد.

 

وی افزود: حدود ۱۲۷ مکان سرپوشیده که عمده آنها سالن‌های ورزشی هستند تجهیز و آماده اسکان اضطراری هستند و اگر هم استانی‌ها نیاز به اسکان داشته باشند می‌توانند به این اماکن مراجعه کنند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه تصریح کرد: در همه شهرستان‌های استان برای اسکان اضطراری سالن‌هایی آماده و تجهیز کرده این و آمادگی هم برای اسکان در صورت نیاز وجود دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: تا کنون ۱۶۰ خانوار اسکان اضطراری داده شده است و ۷۵ تیم در حال امدادرسانی هستند و در صورت نیاز تیم‌های دیگری برای ملحق شدن به این نیروها آماده داریم.

 

رانش زمین در سنندج

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج اعلام کرد: بر اثر بارش شدید باران و رانش زمین بخشی از ترانشه دیوار حائل مسکن مهر دگایران در سنندج فرو ریخت.

 

وی افزود: به محض اطلاع از این حادثه نیروهای خدمات شهری این شهرداری به محل اعزام شدند و نسبت به پاکسازی مسیر اقدام کردند.

 

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج بیان کرد: براثر ریزش این ترانشه تیر برق هم سقوط کرده و دستگاه های خدمات رسان نظیر اداره برق هم جهت ایمن سازی معبر در محل حادثه حضور دارند.

 

وی عنوان کرد: از ابتدای صبح امروز بارش برف هم آغاز شد که بلافاصله نیروهای ستاد برف روبی شهرداری مناطق نسبت به نمک پاشی معابر شیب دار سطح شهر اقدام کردند. 

 

سپهر خاطرنشان کرد: تمام نیروهای خدمات شهری از دیروز در آماده باش کامل هستند و خوشبختانه شب گذشته هم به جز شهرک کوثر گریزه و ناحیه منفصل شهری نایسر مشکل خاصی در معابر مبنی بر آبگرفتگی معابر نداشتیم.

 

اعلام آمادگی کانون کوهنوردان کردستان برای مقابله با بحران احتمالی ناشی از سیل

مدیرعامل کانون کوهنوردان کردستان از آمادگی تیم امداد ونجات کانون برای مقابله با بحران احتمالی ناشی از سیلاب در سنندج خبر داد.

 

صلاح حقیقیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از آمادگی تیم امداد و نجات کانون کوهنوردان کردستان جهت مقابله با بحران احتمالی ناشی از سیلاب خبر داد.

 

وی با اشاره به اینکه اعضای تیم امداد و نجات کانون کوهنوردان کردستان جهت امداد رسانی در حد توان و امکانات موجود آمادگی خود را جهت همکاری با نهادهای امداد رسان اعلام کرده است، افزود: اعضای تیم امداد و نجات کانون از ساعت 12ظهر روز یکشنبه 11 فروردین 98 به مدت 24 ساعت برای مقابله با آسیب های احتمالی ناشی از سیلاب، در آمادگی به سر می برد.

 

بر اساس پیش بینی های هواشناسی، احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی در برخی شهرهای استان کردستان وجود دارد که تمامی دستگاه های خدمت رسان برای مقابله با حوادث ناشی از بارندگی های سیلابی به حالت آماده باش درآمده اند.

 

بحران سیل در زرین دشت نهاوند همدان/ تخریب 32 خانه روستایی در اسدآباد

اغلب روستاهای بخش زرین دشت در حاشیه رودخانه و یا کانال های اصلی کشاورزی قرار دارد که با سر ریز شدن این رودخانه ها روستاهای هجوار آن سیلابی شده است و در حال حاضر تردد در مسیر برزول- فارسبان به سختی انجام می شود.

 

سیلاب روان که از زمین های کشاورزی و رودخانه و زیر پل های مسیر طغیان کرده و جاده را فرا گرفته سبب محدود شدن دید و سختی تردد شده است و از عصر دیروز مردم، نیروهای امدادی با وسایلی از قبیل تراکتور در حال آرام کردن اوضاع هستند که شدت بارش ها اجازه فراهم  سازی وضعیت آرام را نمی دهد.

 

بحران تا حدی است که مرادی، شهردار برزول از مردم شهر درخواست کرد که شب نخوابند و هوشیار باشند و هر تعداد کیسه دارند از شن و ماسه پر کنند و درب حیاط بگذارند.

 

مرادی،  با بیان اینکه یک باب مغازه قدیمی که احتمال ریزش داشت، توسط شهرداری تخریب شد، به ایسنا گفت: تنها راه هدایت آب سراب گیان وبرخی رودخانه های فصلی بخش گیان، مسیر شهر  برزول است، دهانه پل ورودی شهر برزول حدفاصل برزول به روستای گیل آباد گنجایش عبور این‌همه آب و سیلاب را ندارد و از این رو مجبور هستیم راه عبوری برزول به روستای گیل آباد را مسدود کنیم.

 

وی افزود: با همکاری مردم و کشاورزان برزول جاده قدیمی برزول- سردوران تخریب شد و با ایجاد یک سد خاکی تا این لحظه مانع ورود سیل به شهر برزول شده ایم.

 

نهاوند درگیر باران و سیل

بارش باران از ظهر روز گذشته در نهاوند شدت گرفته و این سامانه بارشی که از روزها قبل توسط مدیریت بحران استان و هواشناسی کشور  هشدار داده شده بود، سبب آبگرفتگی معابر و خیابان های شهر و به راه افتادن سیلاب شده است.

 

به مردم هشدار داده شد که از خانه بیرون نیایند. در برخی روستاهای شهرستان نهاوند از جمله بخش های خزل، گیان، برزول و مرکزی سیلاب سبب گرفتگی معابر و محاصره شدن روستاها شده است که شدت این وضعیت در  روستاهای حاشیه رودخانه بیشتر است.

 

کانال شبکه ۲۰ کیلوولت پست شهر فیروزان به علت بارش شدید باران دچار آبگرفتگی شد و پل های مانع عبور آب در مناطق و ومعابر مختلف شهر نهاوند توسط شهرداری تخریب شد.

 

نجات یک نفر از داخل مسیل

 علی جلالی، شهردار گیان از نجات یکی از همشهریان گیان که در داخل مسیل افتاده بود توسط مردم و پرسنل شهرداری خبرداد و مجددا از مسافران و همشهریان خواست تا مواظب کودکان باشند و از حضور بی مورد در کنار مسیل ها خوداری کنند.

 

وضعیت نگران کننده شهر برزول

مرادی، شهردار برزول نیز با بیان اینکه مردم صبور باشند و کمک کنند، گفت: تمام کانال های شهر برزول پر شده اند و جوابگوی هدایت آبها نیست و دو واحد مسکونی در شهر برزول نیز دچار آبگرفتگی شده، سیلاب در روستای سردوران نهاوند مانع تردد شده و وضعیت جاده برزول به گیل آباد نیز بر اثر سیل خطرناک و غیرقابل تردد شده که توسط نیروی انتظامی مسدود شده است.

 

ریزش کوه در ورودی شهر نهاوند

از جمله اتفاقات دیگر ریزش کوه در بلوار خلیج فارس ورودی شهر نهاوند است که عوامل مدیریت بحران شهرداری و فرمانداری در تلاش برای ساماندهی مسیر برای تردد مسافران است. باوجود بارش باران های سیل آسا در سایر نقاط شهرستان، این بارش ها در ارتفاعات از جمله در گردنه گاماسیاب به صورت برف است.

 

آبگرفتگی 21 منزل مسکونی در همدان

فرماندار شهرستان همدان گفت: هیچگونه خسارت جانی و مالی به علت بارش باران به مردم شهر همدان وارد نشده است.

 

حسین افشاری در گفت و گو با ایسنا درباره آخرین وضعیت شهر همدان در پی بارش مداوم اظهار کرد: باتوجه به شدت بارش ها و بالا آمدن آب رودخانه های اطراف شهر و آبگرفتگی معابر، شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان همدان نقاط آسیب پذیر در مقابل سیل را شناسایی کرده و متناسب با میزان آسیب پذیری، هشدارهایی به مردم داده شده است.

 

وی افزود: سه منطقه منوچهری، قاسم آباد و مزدقینه (محدوده تپه امام گل) جزو نقاط حادثه خیز شهر شناسایی شده و اطلاع رسانی و هشدارهای لازم داده شد.

 

فرماندار همدان تاکید کرد: افرادی که دارای منازل قدیمی و با مصالح سبک بوده، اغلب بی مجوز هستند و در حریم و مسیل رودخانه ساخته شدند، در معرض وقوع سیلاب قرار دارند. به کمک عوامل شهرداری، دهیاری و دستگاه های امداد و نجات مسیر رودخانه ها بازگشایی و شرایط شهر عادی و نرمال شده است.

 

وی عنوان کرد: ۲۱ منزل مسکونی در سطح شهر همدان دچار آبگرفتگی شدند که ۵ واحد از این منازل در روستای قاسم آباد هستند.

 

وی اظهار کرد: در حال حاضر شرایط شهر همدان معمولی است و در ساعات آتی با توجه به پیش بینی های هواشناسی و شدت بارش ها، از مردم همدان درخواست احتیاط بیشتر را داریم.

 

این مقام مسئول تأکید کرد: کلیه حسینیه ها، مساجد و ۱۳ سالن ورزشی سطح شهر همدان آمادگی پذیرایی از مسافران و مردمی که به علت تخلیه منازل خود بی سرپناه هستند، را دارند.

 

گاز ۱۰ روستای نهاوند قطع شد

رئیس شرکت گاز نهاوند گفت: گاز ۱۰ روستا از روستاهای شهرستان نهاوند قطع شده است.

 

احمد ناصری در جمع خبرنگاران بیان کرد: گاز روستاهایی چون تازناب ها، محمد آباد علیا و سفلی،  راوند و رود حسن ها به علت برخورد گریدر اداره راهداری با لوله گاز قطع شده است.

 

وی اظهار کرد: به محض مطلوب شدن شرایط آب و هوایی و تخلیه منطقه از آب عملیات تعمیرات برای وصل گاز این روستاها اقدامات لازم انجام می شود.

 

سیلاب و آبگرفتگی در کبودراهنگ رخ نداده است

 فرماندار شهرستان کبودراهنگ گفت: تاکنون سیلاب و آبگرفتگی در شهرستان کبودراهنگ رخ نداده است.

 

حبیب مهدوی در گفت و گو با ایسنا، منطقه همدان، اعلام کرد: اوضاع شهرستان کبودراهنگ به شدت در دست کنترل است. کلیه نیروهای خدمات رسان و شهرداری در حالت آماده باش هستند.

 

تخریب 32 منزل مسکونی روستایی در اسدآباد

فرماندار شهرستان اسدآباد از تخریب 32 منزل مسکونی روستایی در این شهرستان خبر داد.

 

کریم حمیدوند در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: به علت شدت بارش باران امروز تاکنون 32 واحد منزل مسکونی و واحد دامی در سطح روستاهای این شهرستان تخریب شده است.

 

وی، بیل مکانیکی زنجیری و کف کش و ماشین آلات را از جمله تجهیزات مورد نیاز در این شهرستان برای مقابله با وضعیت کنونی عنوان کرد و افزود: اکثر واحدهای تخریبی از نوع کاهگلی بوده و در حال حاضر از بخشداری های شهرستان خواسته ایم تا نسبت به اعلام آمار تخریبی های موجود برای برآورد خسارت اقدام شود.

 

حمیدوند با اشاره به اینکه سرریز رودخانه ها و روان آبها به مزارع سطح شهرستان سرایت کرده است، گفت: بیشتر روستاهای اسدآباد در محاصره آب هستند که بعد از ظهر امروز به علت آبگرفتگی روستای نجف آباد و ورود آب به برخی از منازل مسکونی، منازل این روستا با هماهنگی فرمانداری شهرستان تخلیه شد.

 

وی خاطرنشان کرد: به علت ورود آب به برخی منازل مسکونی روستاهای نصرت آباد و پیرشمس الدین اسکان ساکنان این روستاها نیز انجام شده است.

 

فرماندار از اعزام تیم عملیاتی هلال احمر شهرستان برای تخلیه آب از منازل مسکونی روستای کوانج خبر داد و خاطر نشان کرد: خوشبختانه تاکنون مشکلی به علت شدت بارش ها در سطح شهر وجود نداشته است.

 

حمیدوند با اشاره به وارد شدن خسارات به باغات و مزارع سطح شهرستان تصریح کرد: جهاد کشاورزی شهرستان از فردا به کمک کارشناسان خود خسارتهای وارده به مزارع و باغات کشاورزی شهرستان را برآورد خواهند کرد.

 

آبگرفتگی 2 روستا در اسدآباد/ تخلیه بخشی از خانه‌های روستایی نجف آباد

فرماندار اسدآباد از آبگرفتگی 2 روستای نصرت آباد و نجف آباد این شهرستان به علت بارش شدید باران امروز خبر داد.

 

کریم حمیدوند در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: به علت شدت باران امروز که در حال حاضر نیز ادامه دارد بخشی از خانوار مساکن روستایی نجف آباد با هماهنگی فرمانداری تخلیه شده است.

 

وی افزود: پل این روستا کشش آب باران امروز را نداشته که با بازدید از این روستا دستورات لازم نسبت به لایروبی داده و اقدامات لازم توسط عوامل ذیربط در این رابطه انجام گرفت.

 

حمیدوند خاطرنشان کرد: شدت باران امروز موجب ورود آب باران به برخی از منازل روستایی نصرت آباد نیز شده که در این رابطه هم نسبت به کف کشی و تمهیدات لازم دیگر دستورات لازم داده شده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در بازدیدهای امروز آبگرفتگی در مزارع این شهرستان مشاهده شد تصریح کرد: در حال حاضر در حال برآورد خسارت ها هستیم و تاکنون خوشبختانه خسارت مالی و جانی در این شهرستان وجود نداشته و اعضای مدیریت بحران شهرستان در آماده باش کامل به سر می برد.

 

آسیب دیدگی 800 خانه در شرق مازندران

نکا یکی از شهرستان هایی است که اراضی باغی و زارعی آن در سیل اخیر خسارت های فراوان و بعضا جبران ناپذیری دیده است.

 

برخی باغ ها و اراضی زراعی این شهرستان نیاز به احیای 100 درصدی دارند، حتی دامداران نکایی نیز در مناطق بالاددست از گزند خسارت‌های سیل مصون نماندند به گونه ای که بسیاری از آنها در منطقه هزار جریب به خصوص روستای کلارودبار و اطراف آن به دلیل رانش زمین شاهد تلفات دام های خود بوده اند.

 

منطقه قره طغان یا به زبان محلی ها جاده نیروگاه شهرستان نکا نیز درگیری زیادی با سیل داشته به طوریکه بیشتر اراضی زراعی و باغی روستاهای اطراف این منطقه دچار خسارت های جبران ناپذیری شدند. هرچند مسئولان مختلفی اجرایی و نمایندگان مجلس، بارها از این مناطق دیدن کردند اما به نظر می‌رسد باید یک برنامه جدی‌تر برای جبران این خسارت ها تدوین شود تا مردم در کنار رنج تخریب و خسارت خانه‌هایشان، بیم از دست دادن اراضی خود را نداشته باشند.

 

لایروبی نشدن رودخانه؛ عامل اصلی خسارت سیل

در این راستا، یکی از کشاورزان منطقه قره طغان نکا، با بیان اینکه عدم مدیریت درست در لایروبی رودخانه‌های این منطقه موجب بروز چنین خسارتی شده است، اظهار کرد: اگر لایروبی درست صورت می گرفت و عرض رودخانه بیشتر می شد یقینا آب از محدوده رودخانه طغیان نمی کرد و به باغات اطراف آسیبی وارد نمی کرد.

 

وی با بیان اینکه لایروبی رودخانه به صورت کامل انجام نشده و این کم‌کاری موجب خروج آب از رودخانه و خسارت های 50 تا 100 درصدی به اراضی و حتی چاه های آب شده است، تصریح کرد: خسارت های وارد شده زیاد است، زمینی که برای آن 15 سال زحمت کشیدیم در یک شب، از بین رفت و تنها انتظار ما از مسئولان، لایروبی درست رودخانه است تا این خسارت سال بعد تکرار نشود.

 

خسارت سیل به 5 هزار هکتار از اراضی باغی و زارعی شهرستان نکا

محمد پناهی یکی از کارمندان مرکز خدمات جهاد کشاورزی منطقه قره طغان نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه وسعت تخریب در اراضی زراعی و باغی بسیار بالاست، اظهار کرد: برخی از باغداران تمام زندگیشان یک هکتار زمین بود که در گل و لای ناشی از سیل اخیر مدفون شد و نیاز به احیای 100درصدی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه بررسی های کارشناسان جهاد کشاورزی برای برآورد خسارت های ناشی از سیل در این منطقه ادامه دارد، تصریح کرد: نزدیک به 5 هزار و 500 هکتار از اراضی باغی شهرستان نکا خسارت دیده است.

 

پناهی در ادامه افزود: ارتفاع آب در منطقه قره طغان به بیش از 3 متر رسیده بود و بسیاری از باغ ها در گل و لای مدفون شده بودند.

 

مجید بهادری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پس از وقوع سیل، این سازمان تمام تلاش خود را برای برآورد خسارت های وارد شده به اراضی زراعی و باغی انجام داده است، گفت: تمامی کارشناسان جهاد کشاورزی در مناطق سیل زده در حال برآورد خسارت های سیل اخیر هستند و یقینا این برآورد در تخصیص منابع حمایتی از باغداران و کشاورزان آسیب دیده تاثیرگذار خواهد بود.

 

خسارت 330 میلیارد تومانی شرق مازندران از سیل

علی‌محمد شاعری، نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خسارت شهرستان های شرق استان که درگیر سیل شده اند را برآورد کرده‌ایم، اظهار کرد: سیل اخیر عمدتا به محورهای ارتباطی، واحدهای مسکونی و اراضی زراعی و کشاورزی خسارت وارد کرده است که توسط تیم های تخصصی، بررسی و میزان خسارت ها برآورد به ستاد مدیریت بحران استانداری ارسال شد.

 

وی، میزان خسارت سیل در سه شهرستان شرقی مازندران را 330 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سیل اخیر، 180میلیارد تومان در نکا، 100 میلیارد تومان در بهشهر و 50 میلیارد تومان در گلوگاه به محورهای ارتباطی، واحدهای مسکونی و اراضی زراعی و باغی آسیب وارد کرده است.

 

شاعری بیشترین خسارت را مربوط به بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد: اراضی باغی، مزارع گندم، کلزا، دامداری ها و مرغداری ها جزو مهم ترین خسارت های بخش کشاورزی در سیل اخیر بوده است.

 

رانش‌های متعددی که عبور و مرور را سخت کرده است

وی با بیان اینکه 100 نقطه در محورهای ارتباطی شهرستان های نکا، بهشهر و گلوگاه به ویژه منطقه هزار جریب دچار رانش زمین شدند و عبور و مرور را سخت کرده اند، اظهار کرد: رانش های محورهای ارتباطی در این مناطق بسیار جدی است و اگر سریعا به آن ها رسیدگی نشود ممکن است اتصال روستاها به شهر قطع شود.

 

شاعری در مورد تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده نیز با اشاره به اینکه نزدیک به 800 واحد مسکونی در سیل اخیر شرق استان دچار خسارت های جدی شدند، گفت: تمام خسارت های برآورد شده به تصویب ستاد هماهنگی مدیریت بحران سه شهرستان رسیده است، همچنین استانداری تمامی این گزارش ها را در اختیار دولت قرار داد و معاون اول رئیس جمهور نیز قول داده که در هیئت دولت پرداخت خسارت مناطق سیل زده تسریع پیدا کند.

 

هر چند دستگاه ها در حال خدمات رسانی و برآورد خسارت ها در تمامی بخش‌ها هستند، اما موضوع اراضی باغی، با محورهای ارتباطی و حتی واحدهای مسکونی کاملا متفاوت است، شاید محورهای ارتباطی و واحدهای مسکونی را بتوان به مرور زمان ترمیم و خسارت های آن جبران کرد اما اراضی باغی و زراعی که تولید و امنیت غذایی استان و کشور به آن وابسته است با گذشت زمان به سمت نابودی گام بر می‌دارد و از این رو انتظار می رود مسئولان به با درک درست از خطر پیش رو نسبت به احیا و کاهش خطرات احتمالی ناشی از سیل اخیر در باغ ها و اراضی زراعی استان برنامه های جدی و کارآمدتری را در دستور کار قرار دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------